Havsvargen 1 Postad 27 Januari , 2015 Jag skall delvis bygga ny inredning i min segelbåt (L32) Det är till att börja med skåpen över sofforna i salongen som skall ersättas. Tanken är att skåpen inte skall vara i lackad teak utan vitlackerade. Frågan är om det då är ok att använda furu istället för att dölja dyr teak bakom färg? Skivmaterial blir någon form av marinplywood, men jag tänker på plankor och lister. Det kanske är en korkad fråga, men man är ju så van vid att allt trä i båten är teak eller mahogny. mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Januari , 2015 Det går alldeles utmärkt att använda furu, det ända är att det måste ytbehandla på alla sidor. Uppvärmd linolja tränger in bra i träet. Många båtar har byggts helt i furu. Som skivmaterial kan man ha luanplywood, björkplywood eller oljehärdad masonite. Vill man ha trä att betsa kan man jobba med Ask, Gran eller Lönn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 28 Januari , 2015 Fiskebåtar brukar ofta ha inredning i furu, likaså gamla skutor som moderniserats och fått kajuta i gamla lastrum. lackat eller målat. lite olika beroende på tycke och smak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Januari , 2015 Jag hade en L32 där alla mahognyskivorna var vitmålade med någon liten brytning åt det grå hållet. Min nuvarande båt är också skott vita, men skivorna är belagda med ett laminat. Tycker det är betydligt snyggare än de mörka inredningar man vanligtvis ser i båtar. Skulle jag bygga nåt i båten som jag hade för avsikt att måla vitt skulle jag med all sannolikhet bygga i furu. Sen kan man ju ha vissa lister tex i ett "ädlare" träslag. Det förhöjer ju utseendet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 29 Januari , 2015 Om man skall byta ut ett gammalt matrial mot ett nyare och fräschare och dessutom måla det, varför skall man då använda sig av ett matrial som är utrotningshotat? För det blir ju ingen skillnad i utseende... Furu är ju sedan så mycket billigare och sågar du fel, så blir du ledsnare om du har sågat fel i teak än i furu! Just my 5 cent... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Januari , 2015 Vill man ha ett "ädlare" utseende kan man betsa gran, blir som mahogny fast bättre. Ask kan man vitlasera mm. Men målad furu kan man spackla .... Klassikt är ju att ha mörkt trä upp till midjehöjd sen vitt med bruna lister. Om det vita är laminat så får man en väldigt tålig yta. Moderna fartyg så är all inredning laminat, det är det enda som klarar brandkraven. Det viktigaste är att ha ljusa tak för att slippa gruv-känslan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsvargen 1 Postad 1 Februari , 2015 Tack igen för svar. Tanken är just att undvika att använda utrotningshotade träslag i så stor utsträckning som möjligt. Provbyggde lite i furu förra helgen och har ny spacklat och lackat. Resultatet blir helt OK och priset blir ungefär en fjärdedel mot att bygga i teak. Mycket i båten är redan solid teak och den kommer jag till största delan att behålla. Har någon något bra tips på hur man gör mallar för till exempel soffbottnar och hyllbottnar? De kommer ju att ansluta mot det kurvade skrovet? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 1 Februari , 2015 Förlåt - men mahognybetsad gran ser INTE ut som mahogny. Det ser ut som mahognybetsad gran å det grövsta - inte alls snyggt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Februari , 2015 Förlåt - men mahognybetsad gran ser INTE ut som mahogny. Det ser ut som mahognybetsad gran å det grövsta - inte alls snyggt. Det gäller att välja rätt gran och rätt bets. Jag lärde mig av en duktig möbelsnickare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 1 Februari , 2015 Mmm... fast, nä. Jag är ledsen, men 99 gånger av 100 ser det inget vidare ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Februari , 2015 kan tänka mig att en mahognybetsad björkplyfa kan se ut aningens som mahogny men fur har jag svårt att tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Februari , 2015 Mmm... fast, nä. Jag är ledsen, men 99 gånger av 100 ser det inget vidare ut. Prova, kanske du kan du bli en "nr 100" också! Gedda: Björkplywood betsas ofta med "mahognybets" typ kasar för PA-utrustning mm. Ser väl inte ut som mahogny, framförallt på när håll, men ser bra ut på håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 2 Februari , 2015 För att förklara då...Mahogny ser ut så här: Gran ser ut så här: Om man betsar gran till mahognyfärg - som ju helt klart inte har samma ådring - blir det så här: Kanske tycker någon att det är OK, visst. Det är rött och fint. Men, det ser inte ut som mahogny speciellt mycket, kanske för ett otränat öga, men inte om du har annan inredning i mahogny i båten att jämföra med. Dessutom är gran inte speciellt bra ur rötsynpunkt, och i båtar blir det fuktigt även i ruffen (för det mesta, för de flesta). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Februari , 2015 Någon påstod för något år sedan att al skulle se ut som mahogny, kanske samma möbelsnickare. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Februari , 2015 "blir som mahogny" var kanske lite överdrivet och det går inte att matcha Mahogny eller blanda. Men rätt utfört blir det snyggt och en inredning gjord med betsad gran kommer många uppleva som Mahogny. Betsen ska innehålla anilin för att det ska bli "rätt". Betr. fukttåligheten så är gran precis som många andra trädslag känsligt för fukt så det måste ytbehandlas noggrant, helst med epoxi eller tvåkomponent. Jag har plank mm utomhus målat med falurödfärg, det har hållit i många år medan delar i furu tagit mera stryk. Men gran rör sig mer pga fukten. Gran används till att bygga kanoter med, då epoxibehndlad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Februari , 2015 Gran används till att bygga kanoter med, då epoxibehndlad. Har varit lite sugen på att bygga en kajak i tunna träribbor och epoxy. Har ett per kubikmeter kvistfri, snickeritorr fura liggandes. Å så rekommenderar de gran - för att kajakerna blir lättare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Februari , 2015 Har varit lite sugen på att bygga en kajak i tunna träribbor och epoxy. Har ett per kubikmeter kvistfri, snickeritorr fura liggandes. Å så rekommenderar de gran - för att kajakerna blir lättare. Björn Thomasson Design? Har tittat på dem flera gånger, väldigt lockande! Har en bra kontakt med en "bonnasåg" som brukar förse mig med bra trävirke. Jag är varmt välkommen att såga ribbor, han har även en femkutterhyvel som jag kan låna. Synd att det finns så många roliga projekt ... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser