Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
stege

Däcks tömning Princess 35

Rekommendera Poster

Någon som monterat däckstömning på Princess 35 ?

Isåfall vart har ni dragit upp septislangen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har själv en likadan båt så det är en intressant fråga har själv inte hunnit titta på detta men det börjar bli aktuellt för mig också.borde finnas någon som har fixat detta på sin princess 35:a vi får hoppas på att någon hör av sig isåfall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Princess 35, import  från UK som även saknar septiktank! Knäppsäkert system aldrig stopp, raka vägen ut från muggen MEN!  Har tagit in offertar på en egen ritad tank att placera nere i kölsvinet framför nedgångstrappan till pentryt, har fått ett pris på 18500:- färdig i 2mm syrafast plåt för en tank som rymmer ca 90lL !! snacka om rån! 8500:- ville dom ha för att klippa till plåtbitarna som jag syr ihop själv med TIGen!!  Kunde tro att det var platina plåt som var offererat! Har sneglat på hur slangdragningen skulle kunna gå till och det pekar mot att det blir i kölsvinet in till förpiken och sen upp i BB garderob upp till skarndäck, tar troligen samma väg med tankventilationen och ut högt på fribordet vid garderoben! Ni som har tank redan var går er ventilation ut? Ser fram emot hur era lösningar tar sej ut! Tar gärna emot tips på smeder som är duktiga på att tillverka RF tankar i Sthlms trakten!

 

Princessan är härlig att manövrera i hamn med sin tyngd och 2 motorer med raka axlar som innebär att man enkelt kan få stäven dit man vill vid frisk sidvind men när aktern driftar av är det inte lika enkelt! Roderverkan i låg fart är minst sagt sävlig!  Har inte förstått vitsen med bogprop när man har 2 maskiner, däremot en häckpropp som får aktern dit jag vill är under montering vilket borde medföra att jag kan manövrera helt i sidled! Nån påpekade att det blir en kärringbåt  då vilket skulle menas att vilken klant som helst skulle kunna göra eleganta tilläggningar under svåra förhållanden! Låt så vara. Vilka är era erfarenheter?  

 

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Watermill !

 

 De finns färdiga tankar dock i plast,men avsedda som hålltankar med alla

anslutningar i många olika storlekar,de blir betydligt billigare än att låta ngn sy ihop en av rf.

 

Tänkte själv införskaffa ngt sådant till kölsvinet,då den jag har nu är lite liten.

 

Har själv en princess,dock en 380

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, var kan man finna en dylik! Har sett en del kompletta inklusive monterad pump men de har varit små ca 40L och kölsvinet har V-form och de jag sett är 4-kantiga med dålig passform som följd! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.watski.se/Septiktank-11MMG

 

Även www.duells.se har såg jag när jag kollade själv förut...

 

 

sök och du skall finna :)

Tack för tipsen! Lite tveksam till plast tankar med vridbara anslutningar då dessa kan vara en läckage källa!

Har fått pris på en 90 L i rostfritt syrafast 2mm plåt måttad efter mitt kölsvin! (7500:-)  Däckstömning får nog bli upp genom styrbords garderob med ventilationen samma väg på behörigt avstånd från färskvatten påfyllningen som sitter på BB sida!

 

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite generella rekommendationer.

 

Kort (0,5 m) grov (minst 25 mm) avluftning rekommenderas så att syre kommer in i tanken. Då slipper man en hel del lukt.

 

En länk till tidigare inlägg från mig i en tråd med mycket bra info.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71556-installera-ny-toa-och-sugtömning/?p=496218

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...