Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Hultan83

Storfidra

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att dra ner fallen i sittbrunnen på en Storfidra? Bilder? Skisser?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - jag har en Storfidra (i träda) där fall och rev mm är neddragna till sittbrunnen. Detta gjordes i huvudsak av den tidigare ägaren.

Själv har jag dragit ner fall, rev och trimlinor till sittbrunnen på de båtar jag haft

Storfallet,

Inte Genua och Fockfall - brukar ha kutterstag och bägge seglen på rulle. Däremot går ju revlinorna för rullen till sittbrunnen, men via mantågsstöttorna.

post-53310-0-87629700-1422381472_thumb.jpg

På de andra båtarna har jag dragit ner 2 rev i storseglet till sittbrunnen. I storfidran bara ett. Dels finns det inte tillräckligt många block och avlastare och dels har jag aldrig revat med mer än ett rev på någon av mina båtar. Seglar ju mest i skärgården och i de nordiska farvattnen, mestadels på sommarhalvåret.

post-53310-0-87276300-1422381902.jpg

Bilden är på ett singelrevsystem. Ev kan man bygga nåt liknade själv, alternativt köpa en ny bom - och det är inte gratis.

Brukar köra med en fattigmansvariant på revlinorna. Två linor till varje rev. En lina vid mastliket och en lina vid akterliket.

post-53310-0-13045100-1422381650_thumb.png

En lina för kicktalja är väl ett måste.

Dirken har jag alltid haft neddragen

Bomnedhalare har jag haft i nått fall.

Cunningham är kanske inte fel http://sv.wikipedia.org/wiki/Cunningham_(segling)

På min havsfidra exprimenterade jag med en hissbar fock på ett hissbart kutterstag - fungerade sådär och dåligt om man ville ta ner under pågående segling. Där hade jag, inklusive  två rev, 9 linor från masten till sittbrunnen.

post-53310-0-18717300-1422381773_thumb.jpg

post-53310-0-10162300-1422382142_thumb.jpg

Vet att jag har minst en bild på revarrangemanget på Storfidran, men i en annan dator som jag inte kommer åt just nu, och dessutom med en detalj jag på det bestämdaste avråder från.  :angry:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har dragit ner storfall, kick, dirk och rev1. Bryter linorna på enklaste sätt mha block i grabbräckena. Skulle vilja ha brytblock men drar mig för att skruva i däcket.

Har bild men lyckas inte ladda upp via paddan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...