evastaffan 4 Postad 26 Januari , 2015 Jag skulle vilja lära mig att laga segel, sy kapell och liknande som skulle vara bra att kunna känner jag. Hur lär man sig det? Jag hittar inga kurser inom detta. Jag syr mycket och kan det mesta inom textil, men känner att segel är lite annorlunda. Tacksam för info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 26 Januari , 2015 http://www.grvux.se/utbildning/l%C3%A4rlingsvux/segelmakare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Januari , 2015 Jag har haft några problem under åren då jag lagat trasiga sömmar i segel och kapell. Första gången jag försökte sy i ett segel gick tråden av ideligen. Felet var att tråden inte rymdes i nålens skåra och skars sönder av den vassa segelduken. Större nål så var den saken fixad. Nål 120 t.ex. Det andra problemet har varit att maskinen kör fast och en massa öglor bildats på dukens undersida. Det visade sig vara övertrådens trådspänning som inte gick att justera tillräckligt. Vid varje stygn bildas en stor ögla av maskinens skyttel. När nålen är på väg uppåt ska övertråden dras upp och knyta ihop öglan till en knut. Orkar inte övertrådens trådspänning hålla emot glider tråden bakåt i "trådbromsen" (trådspänningen) och en ögla bildas på undersidan. Mer eller mindre. I bästa fall funkar det men stygnen blir fula på undersidan. Övertråden har inte dragits upp tillräckligt för att knyta stygnen. Med ökad övertrådsspänning kan man få lika snygga stygn på undersidan. Detta har varit problem på alla maskiner jag provat utom segel och kapellmaskiner. Det är dock inte svårt att fixa en extra trådbroms för övertråden. Låt någon bromsa övertråden när den rullar av spolen genom att bromsa lite mellan tummen och pekfingret med jämn friktion och gör ett test i tjockt material. Jag tog två plåtbitar en skruv och mutter och en skruvfjäder och klistrade upp på symaskinens ovansida med dubbelhäftande tejp. Med muttern gick det att få till en högre trådspänning och stygnen blev snygga även på undersidan. Trögt går övertråden i galon, fönsterplast, tejpade sömmar och vid tjocka tyg och många lager. Tejp för segel och kapell är nödvändigt för att inte tyget ska förskjuta sig när man syr en längre söm. Det är övre tyget som bromsas lite med resultat att det sträcks mer än det undre. Den dubbelhäftande tejpen hittar man t.ex hos segelmakarn där man också kan köpa tråden. Resten av syendet är ett evigt rullande av tyget för att få rum med det i symaskinens korta arm. Man får se till att ha minsta tygmängd i symaskinsarmen. Här har man nytta av att ha vältrimmad övertrådsspänning så stygnen blir lika snygga på undersidan. Det blir ett evigt vändande på arbetsstycket men i det stora hela är sömnaden en trevlig sysselsättning. Om inte annat så är det bra att kunna laga en trasig våd eller fixa ett enklare kapell. Vår sprayhood som vi har nu sydde jag på en vanlig lite starkare maskin med extra trådbroms. Har också lagat några segelsömmar. Tyvärr har vi för stora segel numera så det blir för otympligt med hanterandet så segelmakarn får fixa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evastaffan 4 Postad 27 Januari , 2015 Tack för svar! Jag ska köpa en Sailbrite Ultrafeed Model no LSZ-1, annars tror jag det blir svårt att få bra sömmar. Och på den kan jag fortsätta sy kläder hoppas jag. Jag tänkte man kan få komma och jobba som trainee gratis hos en segelsömmare, men de två jag kontaktade var inte intresserade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Januari , 2015 Eftersom du bor utomlands misstänker jag att du kan "udikiska" språk som tex engelska. Det borde finnas en stort antal böcker i ämnet segelsömad, segelreparationer och liknande. Är man ett antal personer, brukar ju studieförbunden kunna anordna kurser i de mest skiftande ämnena, men det är ju alltid på vinterhalvåret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 27 Januari , 2015 Tack för svar! Jag ska köpa en Sailbrite Ultrafeed Model no LSZ-1, annars tror jag det blir svårt att få bra sömmar. Och på den kan jag fortsätta sy kläder hoppas jag. Jag tänkte man kan få komma och jobba som trainee gratis hos en segelsömmare, men de två jag kontaktade var inte intresserade. Läs på frewi.se under tips hur du skall göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evastaffan 4 Postad 27 Januari , 2015 Läs på frewi.se under tips hur du skall göra. Tack, jag ska kika där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 28 Januari , 2015 Här finns en hel del: http://www.sailrite.com/How-To-Instructions-Videos#!How-To-Instructions-Videos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Januari , 2015 (redigerade) Gantika skrev: Läs på frewi.se under tips hur du skall göra.Apropå frewi så finns också en gammal MG-forumtråd med tips. Handlar visserligen mest om kapell- sömnad snarare än segel, men ändå.Edit tillägg: fler liknande trådar tycks kunna googlas med dessa sökord. Redigerad 28 Januari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser