Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
evastaffan

Sjukvårdskurs

Rekommendera Poster

Jag tänkte höra var man kan hitta en sjukvårdskurs för att förbereda sig för långsegling.

Jag hittade denna https://www.nols.edu/portal/wmi/courses/wfa/non_us/ , men ni kanske kan tipsa om bättre/ billigare kurser. Har OSK, JRSK, SXK kurser? Jag hittade inte något på deras sidor.

Jag skulle gärna gå den i Sverige sommartid om det är möjligt.

Tack!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OSK har sjukvårdskurser. Man måste vara medlem för att kunna anmäla sig till dem. Den 5/2 är nästa tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OSK har sjukvårdskurser. Man måste vara medlem för att kunna anmäla sig till dem. Den 5/2 är nästa tillfälle.

Tack! Som icke medlem kan jag inte se vad för kurser de håller och när. Kan du kanske se om de har kurser i juli och augusti i år? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

svårt att säga, Tänker att det snarare är olycksfallsvård och fösta hjälpen utbildning än sjukvårds utbildning du behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något som är bra att kunna är att sy (suturera). Inget avancerat men att kunna sätta en eller ett par suturer. Ett lite större skärsår håller inte ihop med bara tejp. Att komma till en läkare som syr i tid kan vara svårt.

Tekniken är användbar på segel också ...

Ofta kan man få tag på suturset där bäst före datum har passerats. Sen kan man träna i skumgummi el likn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl sällan båtorganissationerna har kurser sommartid. Det är ju då medlemmarna är ute och seglar.  :)

Nu framgår det inte var i Sveriges avlånga land ni befinner er. Det är en relativt viktig uppgift när man skall svara på vissa frågor. 

Själv bor jag på Västkusten och Kryssarklubben´s Västkustkrets har ett ganska stort utbildningsprogram.

Sjukvårdskurser har de två endagars på 2,5 timme

Onsdag Vecka 17

Grundläggande sjukvård - ons

Ger grundläggande kunskaper om hantering av vanliga skador och akuta sjukdomstillstånd ombord; stukningar, brott, satt i halsen, allergier, mfl. Teori och praktik blandas. 22 april.
Antal tillfällen: 1
Antal lediga platser: 10 av 14
Medlem SXK:V pris: 250 kr. Ej medlemmar: 450 kr.
Tid: 18.30-21.00
Veckodag: onsdag
Startdatum: 2015-04-22

Onsdag Vecka 18

HLR med AED-hjärtstartare

Hjärt-Lungräddning, nu även med hur du använder en AED (Automated External Defibrillator). AED finns nu på olika platser i samhället. Kursintyg ingår.
HLR med AED - v 7 - ons
HLR med AED - v 18 - ons
Ons 29 april.
Antal tillfällen: 1
Antal lediga platser: 11 av 14
Medlem SXK:V pris: 250 kr. Ej medlemmar: 450 kr.
Tid: 18.30-21.00
Veckodag: onsdag
Startdatum: 2015-04-29

Kursera är öppna för även icke medlemmar till lite högre pris.

http://www.vastkustkretsen.se/Utbildning/Startsidan

http://www.vastkustkretsen.se/Utbildning/Kursprogram

Tex Stockholmskretsen har säkert också ett stort utbildningsprogramm och det finns nog en del även i de andra kretsarna.

http://www.sxk.se/

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi bor inte i Sverige, men är i Sverige på somrarna, i Sundsvall. Där kan jag inte se att det ordnas någon kurs alls i vare sig Röda Korset eller SXK. Men jag kan ju resa lite om det är en bra kurs också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Som icke medlem kan jag inte se vad för kurser de håller och när. Kan du kanske se om de har kurser i juli och augusti i år? :)

Hej igen

Kollade i evenemangslistan och kunde tyvärr se att den inte kommer att hållas vid fler tillfällen än 5/2 i år.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gått Röda korsets först hjälpen utbildning via OSK. Man lär sig hjärt-lung-räddning, bandagering m.m. inget mer avancerat än så.

Sjukvårdskursen går in mer på vilken sjukvårdsutrustning och mediciner som man bör ha med ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns naturligtvis inget som går upp mot en kurs med en kunnig handledare som kan förmedla sin kunskap i teori och praktik på ett bra sätt.

Andra deltagare som ställer andra frågor än en själv kommer att tänka på är inte att förakta.

Men som man brukar säga; "I brist på, bröd får man äta limpa"  :wacko:

Man kan ju tillskansa sig en del teoretiska kunskaper via en (eller flera) böcker.

http://www.bokus.com/bok/9789172234987/forsta-hjalpen-ombord/

http://www.bokus.com/bok/9789172235410/halso-och-sjukvard-ombord-en-handbok-for-sjukvardande-befal/

http://www.nautiskaforlaget.se/bocker/handbocker/havssegling.html

För att nu ge några exempel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En MÅSTE bok är "Where there is no doctor" finns att ladda ner på nätet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv tränade jag på fläsksvål som ska ge ett realistiskt motstånd.

Sedan sa min kusin, läkare, att man inte alltid syr utomlands för att minska risk för infektion...

Ny kunskap för mig.

Sedan läste jag samma budskap i tidningen Praktiskt Båtägande. Utmärkt artikelserie, skaffa den!

Inser att jag saknar 8 års medicinsk träning, man får nog vara lite ödmjuk!

Men att blanda till lite gips för att göra stödförband är nog bra att kunna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv tränade jag på fläsksvål som ska ge ett realistiskt motstånd.

Sedan sa min kusin, läkare, att man inte alltid syr utomlands för att minska risk för infektion...

Ny kunskap för mig.

Sedan läste jag samma budskap i tidningen Praktiskt Båtägande. Utmärkt artikelserie, skaffa den!

Inser att jag saknar 8 års medicinsk träning, man får nog vara lite ödmjuk!

Men att blanda till lite gips för att göra stödförband är nog bra att kunna...

Tack! Har du en länk till den artikel serien?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan man syr eller ordinerar tyngre medikamenter mm skaffar man sig råd via Radio Medical. Alternativet är annars åtminstone några års medicinstudier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den HÄR kan man alltid bläddra i, om inte annat kanske öva litet engelska medicinska termer.
:blink:

Sen edit, tillägg: zoomreglagen blir ibland osynliga men funkar ändå. Sitter nederst till vänster om bildskärms-ikonen.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är givetvis att ha med sig en doktor ombord! Japp, det har vi på S/Y Lady Ann :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...