christianha 0 Postad 26 Januari , 2015 Hej! Har en johnson 40 hk som jag inte får igång. Saknas gnista på stiften! Vad är dom vanligaste felen på dessa motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Januari , 2015 Välkommen till forumet!Om du inte har nån gnista alls så blir ju de detaljer som är gemensamma för alla cylindrarna intressanta, d.v.s. powerpack, dödarkablage och kraftgenereringen under svänghjulet. (För det är ju knappast troligt att de enskilda tändstiften och tändspolarna hos varje cylinder pajat samtidigt.)Själv skulle jag börjat med att kontrollera att inte nån dödarknapp eller säkerhetsbrytare hakat upp sig. Alltså försökt säkerställa att "powerpacken" inte stängts av genom att lossa kablar och ohmmäta. Powerpacken eller med andra ord CDI-enheten är en dyr sak som dessutom är svår att mäta på, detta gör att man gärna kontrollerar allt annat först och genom uteslutningsmetoden sen byter CDI:n om inget annat fel kan hittas.Finns reservdelslistor HÄR, kan vara fel skiss så kolla modellbeteckningar och leta själv. I min litet slumpvalda skiss är powerpacken reservdel nr 20. Svårigheterna med tändfel hos just CDI-system kan illustreras med DENNA tråd (där det visserligen gnistrat litet hos enskilda cylindrar, men men).Om du inte har nån multimeter - och dessutom saknar vana eller intresse att använda en sådan - så föreslår jag ett verkstadsbesök. (Men testa ändå gärna att lossa litet kabelskor och rengöra från oxid först.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christianha 0 Postad 1 Februari , 2015 Tack för den utförliga beskrivningen! Har kollat lite närmare nu på motorn! Jag har gnista! Båda cylindrarna sprutar ur bensinstänk när startmotorn körs! Men den tänder ändå inte till, eller kör jag startmotorn några ggr kommer en avgasknall efter ett tag. Börjar bli smått irriterad på detta! Det enda jag inte kollat är kompressionen med riktiga verktyg. Kan powerpacken vara sönder men ändå ge gnista? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 1 Februari , 2015 Kan vara gammal bensin, testa med fräsch bensin. Och så är de här motorerna lätta att få sura, dvs. den har fått för mycket bränsle efter många startförsök med choken på, eller så är den överprimad om den har primerpump. I så fall är det bara att vädra cylindrarna och torka av stiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christianha 0 Postad 1 Februari , 2015 Förgasarna är rengjorda och ny fräch bensin blåser ut genom cylinderhålen för tändstiften! Det konstiga är att den inte tänder till alls trotts gnista och ny bensin! Har kollat och mätt upp allt under svänghjulet! Kan cdi boxen skapa detta problem eller skulle den starta och gå dåligt om något är fel med tändningen? Kan det vara fel stift? Tacksam för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Februari , 2015 (redigerade) Är väl i grunden bara tre saker som måste till för att motorn skall starta, hyfsad kompression, bra gnista (vid rätt tidpunkt) och rätt bensingasblandning.Förutsätter i texten nedan att kompressionen i din motor är okej, och då finns två bra knep för att testa de andra två villkoren. Tänker på "spark gap tester" respektive startgas. Eftersom man redan vet att felet ligger hos antingen gnistan eller gasblandningen räcker det ofta med att enbart testa maxgnistan, är den för fjuttig så antänds inte bensingasen (däremot kan den väldigt reaktiva startgasen antändas, vilket i.o.f.s. kan bli en ledtråd i feljakten.)Med maxgnista menar jag det största gnistgap som gnistan orkar överbrygga i omgivningsluften utan att missa mer än högst sporadiskt.[Många skyr fortfarande tanken på detta enkla och busbra test för att i forntiden sägs dyra CDI-boxar pajat. Nu är det väl rimligen så att tändsystem på sjön måste tåla en hel för att ens ha där att göra, och halvledartekniken har utvecklats enormt. Det är heller inte frågan om att testa maxgnistan vid höga varvtal, utan vid detta låga varvtal som startmotor/snöre presterar med alla tändstift på plats. Det innebär att energin till gnistan blir låg, jämför gärna med en gammaldags cykeldynamo som gav uselt lyse när man cyklade sakta. Däremot kunde glödlampan brinna sönder i nedförsbacke. Finns alltså inte minsta risk för cdi-paj om detta test utförs korrekt. Även verkstadshandboken för flera Johnsonmodeller rekommenderar vissa gnistgapslängder på sidan 187 (där bilden nedan är norpad).]Skulle i ditt fall alltså testat "maxgnistan" (med alla tändstift kvar i motorn, ger ju mest autentiskt startvarvtal/gnistenergi på det sättet). En liten HÖGSPÄNNINGSVARNING kan dock alltid vara på sin plats, håll inte i grejorna under testet - särskilt inte om du råkar ha hjärtproblem/pacemaker. (Vid lågt startvarvtal blir visserligen elchocken mild typ som hos ko-stängsel, men vid högt varvtal eventuellt livsfarlig.)Nå, vilken maxgnistlängd krävs för riktigt bra startvillighet? En knäckfråga som kan variera med motortyp, skulle gissa minst... 7-8mm?Ps. detta test omfattar ju inte alls tändstiftens kondition, byt till nya eller snåltesta ev med flera gamla om inget annat fel hittas. Redigerad 3 Februari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 24 Februari , 2015 Hur har det gått, fått snurr på motorn? Hostar motorn till eller är den stendöd? Skulle inte vara helt förvånad om felet ligger i att någon kastat om tändkablarna, dvs de sitter på fel stift...då borde iofs motorn hosta till efter att startmotorn fått jobba ett tag. Köpte en Johnson av en snubbe som sa han bytt allt utan framgång. Det hade han i princip gjort, ny bränslepump, ny cdi-box, nya tändkablar, nya stift, nytt startrelä. Lik förbannat ville den inte starta. När jag lyfte på svänghjulet visade det sig att kilen gett upp och svänghjulet hamnat i fel läge. Mao kom tveksam gnista, ibland. Två tips att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser