Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
PingePolar

Hur stark motor till en Polar 22?

Rekommendera Poster

Hej jag har en Polar 22 som det sitter en Volvo Penta MD2B - 1972 (ca 25 hk) i.

Båten är en snipa som väger ganska precis ett ton. Jag vill använda båten till att snurra runt öarna skärgården mellan Trosa och Nyköping.

Vad ska jag titta på för motorstyrka tycker ni? Tillverkaren rekommenderar mellan 20 och 30 hästar ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en Polar 22 som det sitter en Volvo Penta MD2B - 1972 (ca 25 hk) i.

Båten är en snipa som väger ganska precis ett ton. Jag vill använda båten till att snurra runt öarna skärgården mellan Trosa och Nyköping.

Vad ska jag titta på för motorstyrka tycker ni? Tillverkaren rekommenderar mellan 20 och 30 hästar ...

Den kommer att göra runt 6 knop oavsett motorstyrkan. Kanske nån knop mer med trimplan. 20-30 hästar spelar nästan ingen roll med så liten båt. Välj en tyst och snål motor du trivs med.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. 25 hk är egentligen mer än dubbelt för mycket. Med 10hk gissar jag att den kan gå med motorns bästa effektuttag. Vi har 23hk på en 5 tons segelbåt och det är mer än tillräckligt. För maxfart räcker ungefär 15 men i motvind och havssjö är det ett plus med 23hk.

Vid längre överfarter kör vi i ekonomifart högst 5 knop och då går motorn inte med bästa effekt med risk för polerade cylinderytor sägs det. Såna seglingar önskar man sig en 10-hästar som går bra med halv belastning. 5 hk ger förbaskat låg bränsleförbrukning särskilt med en liten motor. Plus är också goda lågfartsegenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...