Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
moltas

Köpa surfplatta.

Rekommendera Poster

Tänkte fixa mig en surfplatta av något slag. Finns ju drösvis med såna. Kollade lite på elektronikkedjorna och där blev jag inte klokare.  Allt från en tusenlapp och uppåt. 

Det jag vill är att den ska vara kompatibel med sjökort typ seapilot och liknande och därmed kunna användas som plotter. Storlek, runt 10 tum? Ipad eller Android? Ska den vara försedd med GPS?

Hittade någon tråd här på forumet men dom var ett par år gamla. Vill att det ska vara up to date. Nån som är bra på detta och kan ge mig förslag på vad jag ska börja titta.på.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska plattan ha GPS! Annars behöver du koppla en extern antenn och det är ju alltid lite bökigt.

Jag har, vilket jag tror jag skrivit om i andra trådar, en padda från 2013 med wifí och kortplats. När jag köpte den var det kortplatsen som var skillnaden mellan de som hade GPS och de som inte hade det. Vet inte hur det är nu (ja, jag vet du ville ha uppdaterad information men jag kan ibland inte låta bli att skriva verkar det som  :o !)

Jag kör Garmins navigations-app och köpte karta över Norden för en billig peng. Nu har de gått upp något rysligt och en uppdatering kostar idag nästan 1100:- vilket jag tycker är alldeles för mycket. Andra bättre alternativ finns säkert.

Jag gillar paddan och brukar både läsa och spela olika spel på den när jag är ute, ffa om jag är ensam ute.

Idag tror jag inte det är så stor skillnad på Apple och andra plattor men det man ska tänka på är att man ska ha en skärm som är bra att läsa i dagsljus om man vill ha den till navigation.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller mig till Apple därför att jag vet vad jag får. Därmed inte sagt att det inte finns bra Android-plattor. Men det är ett virrvarv av modeller och det skiljer på utrustning i serierna ibland.

iSailor är i mitt tycke den bästa navappen (och jag har provat de flesta själv). Finns bara till iPad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag skulle skaffa en väderskyddad platta, och innan jag bestämde mig så skulle jag kontrollera om plattan har några omskrivna fall avavslag p g a temperaturstegring vid kontinuerlig drifft.

Detta blir viktigare om man köper en miljökännslig platta man kompletterar med vattentåligt fodral.

Sen har en riktig plottter överlägset bättre läsbarhet i solljus, lättare att koppla mot autopilot och riktig AIS.

Plattan är rätt smidig för ruttplanering dock.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Xperias platta köpte jag. Funkar bra i ljusa förhållanden och går skölja under vatten.

klart överlägsen för ändamålet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ju kommit en bra bit på väg. Tackar för upplysningarna så här långt. Hittade den här, tyckte det var ganska mycket pengar men är väl åt rätt håll ang. Ipad eller..?. Behöver ju inte kosta så mycket om det är möjligt ;) .

/Moltas.

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/ipad/ipadair2/apple-ipadair264gbgold/211816.8868/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite allmänt: En läsplatta/padda är inte en ersättare för en plotter utan snarare ett komplement. Plottern är överlägsen när det gäller solljus, vattentäthet, mekanisk hållfasthet. Paddan däremot är bättre när det gäller användarvänlighet och den kan göra så mycket mer. Dessutom är sjökort mycket billigare. Om man inte ska ha paddan som ersättning för plottern så behöver den vare sig fungera perfekt i solljus eller regn. Ett skydd typ Otterbox Defender gör den inte otymplig men den är ändå hyggligt skyddad. En annan fördel att man kan ha en annan kartografi jämfört med plottern.

Ofta under färd duger paddan och framförallt är det den man tar för att kolla runt omkring. Plottern får oftast stå i något slags normalläge, man behöver inte fundera på skalor mm. Samtidigt klarar man sig med en både mindre och äldre plotter och kanske inte har samma behov av de ganska dyra kartuppdateringarna. Jag vill inte vara utan någon av dem, kombinationen är perfekt. Men skulle jag ha en båt med styrhytt så blev det nog snarare två paddor och ingen plotter.

Sen är det ju också så att de som bara åker ut och badar ibland inte behöver en plotter för 15tkr utan klarar sig med paddan. Så verkar utvecklingen ha blivit, något som inte båthandlarna applåderar direkt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac:

Det är så jag tänker använda den. Jag har en bra navigator och en surfplatta utesluter inte den på något sätt . Så som Du skriver,  jag ska ha den som ett komplement både till Nimbusen och Rydsen. Plus att den kan lite annat. Ska kolla lite i veckan på Ipad.

Tugge och skoter:

Tycker dom här modellerna verkar intressanta. Ska kolla dom också. Nu vet jag iaf. vad jag ska börja titta på!

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja kan hända att jag har föregångaren, men dom har ju inte blivit sämre.

Funderade själv på en plotter, men tyckte priset var för högt förhållande tillstorleken på skärmen, användningsområdet är ju större för surfplattan, ta foton, söka resmål, sociala medier, kolla på film när man inte kan sova m,m

Används flitigt hemma också, som till detta inlägg tex.

Är helt nöjd.Bra investerade pengar. Har utnyttjats till 110%

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv kör jag SeaPilot på en iPad. Fungerar utmärkt i alla förhållande. Har nu även beställt en uppgradering av AIS:en så att den får trådlös överföring av AIS-informationen, så slipper jag att vara uppkopplad på nätet.

Redigerad av Diesel_Pelle
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja kan hända att jag har föregångaren, men dom har ju inte blivit sämre.

Funderade själv på en plotter, men tyckte priset var för högt förhållande tillstorleken på skärmen, användningsområdet är ju större för surfplattan, ta foton, söka resmål, sociala medier, kolla på film när man inte kan sova m,m

Används flitigt hemma också, som till detta inlägg tex.

Är helt nöjd.Bra investerade pengar. Har utnyttjats till 110%

Håller helt med, mycket bättre än vad jag trodde. Funkar i solljus, är vattentät och behändig. Jag är egentligen väldigt traditionell av mig, men det kan konstateras att jag inte hade uppe sjökortet någon gång på hela sommaren. Jag var ute i ca fyra veckor, bl.A till Danmark. Har Navionics kort.

Ett tips, jag misstänker att fler med mig har ett sådant där meningslöst vevhandtag till Ankarolinan i äkta plast. Det tog jag som bas för att bygga en liten hållare till plattan, med en bit plyfa, en list och shock cord. Handtaget sätter jag i fallvinschen på rufftaket och sedan spänns plattan på plats med gummibandet på plyfabiten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jämförde min Xperia Z2 Tablet med Garmin-plottern i våras med båda skärmstyrkorna på max. 

Plottern var något ljusstarkare. Plattans problem var egentligen alla reflektioner som uppkom i direkt solljus. Har man den skyddad så var det inga problem. Jag kan tänka mig att en matt anti-glare skyddsplast skulle göra underverk. Då är det svårt att motivera ett köp av en riktig plotter i samma storlek.

post-103421-0-15811800-1423475291_thumb.jpg

post-103421-0-90766800-1423475404_thumb.jpg

post-103421-0-78991700-1423475487_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beställde en Ipad PRO så snart de släpptes. Eftersom jag ville ha med GPS blev det modellen med 128 Gb. Väntar med spänning på att prova 12,9 tums skärmen i båten. Kanske kan den ersätta min Garmin. Kör Seapilot på Ipad sedan tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken värdefull jämförelse! Finns det fler bilder från jämförelsen, tex med skärmen skuggad men i övrigt vackert väder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon platta som har GPS ? Vilken då i så fall? Givetvis riktig GPS inte via mobilnäts uppkoppling, då har ju alla vanliga plattor och telefoner GPS vid internettäckning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft Sonys Xperia Z ett par år och den har GPS. Nu finns några nya generationer av den men de har också GPS. Tror att det finns nån budgetvariant som saknar simkortsläsare iofs, och dom saknar GPS också om jag minns rätt.

Våran funkar utan mobiltäckning iaf, behöver inget simkort i för att funka. Har kört Sea 88 tidigare men ska i år byta till Navionics eller MarineNavigator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sony XperiaZ4 (Android-platta) så behöver du inte vara orolig för att få fuktproblem i plattan. Den uppges klara 1,5 m vattendjup i 30 minuter. Jag tänker inte prova om det stämmer men en fuktig ruff och regn känner jag mig inte orolig för. Behöver heller inte tänka på extra fodral.

Kan kompletteras med separat minneskort så det ryms hur mycket film o musik mm som man önskar.

Två versioner den dyrare med GSM-kortplats. Båda versionerna har WIFI och GPS.

Telia hade prispressat ett paket med platta och tangentbord (Bluetoothkommunikation) före jul. Vet inte om det finns kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att en surfplatta blir lätt överhettad i solen. 

Vi har kört både med PC, surfplatta och olika plottrar genom åren. 

Den som strejkat är plattan - för att den blir för varm. 

Jag gillar plattan, lätt att leta i, lätt att lägga upp rutter perfekt planeringsverktyg. Men jag skulle personligen inte våga lita till 100% på en surfplatta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma erfarenhet som Rickard E, alla plattor jag har haft har slocknat pga av värmen när jag haft dom uppe på Flybridge, på den inre styrplatsen är det inga problem. Kör numera med iPad och iSailor från Transas för ruttplanering och översikt som ett komplement till den riktiga plottern och ser till att den befinner sig i skuggan när den inte används, betydligt bekvämare än ett stort båtsportkort i fartvinden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med att plattorna slocknar i värme är nog ett problem enbart för iPad.

Jag har under många år använt plattor för navigation och aldrig ställts inför detta värme problem. Först med Samsung plattor men numera enbart med Sony Xperia Z-modeller. rekommenderar att välja en vit platta för att minska det eventuella problemet med värme.

Den senaste modellen  Sony Xperia Z4 Tablet finns med både sim kort och utan SIM-kort men i alla finns Internetuppkoppling möjlig via WiFi.

Alla Sonys plattor har en utmärkt GPS mottagare fullt i klass med vilken plotter som helst. De senare modellerna har även  mottagning för både GPS och GLONAS satelliter samt även EGNOS mottagning.

Z4 modellen är vattentät och enormt bra display. inga som helst problem att se sjökort eller kartor  på dessa skärmar i solljus.

Den intresserade av surfplattor för navigation som besöker båtmässan i Stockholm, ta en titt förbi monter C17:01 där visar vi några surfplattor och telefoner med sjökort och kartor.

Där kan du även se de nya rastersjökorten med 388 naturhamnar över Stockholms skärgård. Naturhamnarna är fullt navigerbara "hamnspecialer"  från Hydrographica i stor skala 1:3000 till 1:5000.

Bifogad bild visar en hamnspecial i en Raymarine plotter. Dessa rastersjökort finns till Raymarine plottrar men  även till NAVICO:s plottrar Lowrence, Simrad och B&Gpost-82570-0-81939300-1456250584_thumb.jpg.

Göran Johansson

Solteknik HB

Har samma erfarenhet som Rickard E, alla plattor jag har haft har slocknat pga av värmen när jag haft dom uppe på Flybridge, på den inre styrplatsen är det inga problem. Kör numera med iPad och iSailor från Transas för ruttplanering och översikt som ett komplement till den riktiga plottern och ser till att den befinner sig i skuggan när den inte används, betydligt bekvämare än ett stort båtsportkort i fartvinden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...