ChristerN 2 541 Postad 10 April , 2005 Mina kättingar till bojarna äts upp olika fort. Antar att det har med galvanism att göra. Men varför skiljer det mellan dem? Kan man använda rostfri kätting? Jag hittar bara 6mm RF, räcker det till en 26-fotare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 10 April , 2005 Kolla Poly's Ø 20 mm bojlina av superstark Polystar med bly i varje kardel. Bojlinan är polyuretanbelagd för att minska beväxningen, vilket även gör den lättare att hålla ren. Blottlast 5400 kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 10 April , 2005 Ät järn - skit kätting Skämt åsido ... Jag har också hört mycket positivt om bojlinor som alternativ till kätting! Enda nackdelen kanske är att den inte har samma stötdämpande egenskap, eftersom den inte har någon egenvikt att tala om. men det kan man ju motverka genom att hänga på en extra vikt på bojlinan någon meter under bojen! Rostfri kätting låter i mina öron som mycket dyrt :-/ ... och 6mm till en 26-fotare ... ja, jag är ingen expert men det verkar klent om båten ligger i ett utsatt läge! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiopepe 0 Postad 14 Augusti , 2006 Var hittar man sådan bojlina i Stockholmstrakten? Har letat på SeaSea, Erlandsons Brygga och Båtaccenten. Om man använder kätting, vilka egenskaper ska den ha? SeaSea har en galvad, 6m x 8mm som skulle passa mig bra. Men på Clas Ohlson skulle jag få 8 meter för samma pengar. Är varmförzinkad samma som galvaniserad? Vattnet är Mälaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 14 Augusti , 2006 Köpte min boj-lina hos SeaSea i Segeltorp förra våren. Är mkt nöjd så här långt. Jag resonerar så vad gäller boj-kätting (-lina): Ju längre den håller desto bättre. Jag tar nämligen inte gärna upp boj-stenarna oftare än nödvändigt. Alltså satsar jag gärna på en lite dyrare lösning än jag kanske egentligen behöver. En annan sak: Blanda inte rostfritt och galvat. Det galvade äts upp på nolltid. Men min ursprungsfråga kvarstår: Varför är det så olika mellan mina fyra bojar? En har legat i 25 år, en i 35, en i ett (!) och en i två innan de galvade schacklen modell större har släppt. Sämre kvalitet nuförtiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 19 Augusti , 2006 Förmodligen sämre kvalisort !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser