bobofender 3 Postad 25 Januari , 2015 Hej igen alla sjöbusar. Undrar om nån vet om generatorn till en penta md21a Går det att använda en bil generator eller vilken generator som helst,tycker att dom verkar dyra, några goda råd tack. Bobofender. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Januari , 2015 (redigerade) Hej, det som främst skiljer mellan bil- respektive marin-generatorer är brandrisk-skyddet.Kan ju ansamlas tunga bränslegaser i båtars köl/motor-utrymme så marina generatorer har därför extra skydd.Vad gäller växelströms-generatorer (alternatorer) av biltyp så har de ofta i marinutförande ett extra flamskydd runt sina gnistrande släpkol, exempelvis som i bilden i mitt gamla inlägg #69.Utöver detta så finns det även helt gnistfria alternatorer, men de verkar vara väldigt ovanliga (sådana har inga släpkol alls).Tror att godkänd marinanpassad alternator är ett "försäkringskrav" även för dieslar vid åtminstone typgodkännande av serietillverkade båtar?(Men man blir väl knappast arresterad som fritidsbåtägare om man av oförstånd skulle köra utan. Däremot kanske man blir flamberad om oturen är framme.)Edit, tillägg: Marina generatorer kan även ha andra anpassningar, exempelvis isolerat hölje p.g.a. risk för elektrolytisk korrosion hos undervattensmetaller. (Rätt ovanligt att inte motorgodset är minusjordat eller alls batterianslutet, men det förekommer - så att ha litet koll även på detta skadar ju inte.) Redigerad 26 Januari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Januari , 2015 Jag tror inte det finns ett uttalat försäkringskrav om gnistskydd. Men försäkringsbolagen har alltid en möjlighet att reducera ersättning pga användning av grejer som inte är avsedda för ändamålet. Någon påstod att ersättningsgeneratorer brukar vara gnistskyddade. Kan vara värt att kolla upp. I vissa fall är det även en annan regulator med lite annan utspänning. -- Thomas-1: Är det verkligen en alternator? Internt, ja, men sen sitter det likriktare så det man får ut är likström, alltså en generator. Av en alternator förväntar jag mig få ut växelström och det kan vara ett helsike på en modern bilgenerator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Januari , 2015 (redigerade) Bhemac: Jo, men finns det egentligen nån bättre svensk beteckning som tydliggör skillnaden mellan likströmsgenerator och "halvledar-likriktad växelströms-generator"?För rent tekniskt är det stor skillnad avseende deras allmänna grundegenskaper även om bägge producerar likström till batteriladdning. Begreppen måste ju ibland hållas isär i texter om inte grundsammanhanget ändå gör det på ett tydligt vis. Ordet växelströmsgenerator eller "växelströmmare" är ju ganska otympligt och nästan mer missledande än ordet alternator, kan jag tycka!?Alternator (ålternejtor ;-) används f.ö. flitigt i engelspråkig text, ofta kan man vid googling använda uttrycket "automotive alternator" för bra sökträffar på just 12/24 volts halvledar-likriktade generatorer (växelströmmare).Haha, finns andra el-uttryck i dagligt tal som inte heller är glasklara....Dynamo? (kanske synonymt med icke-likriktad alternator, men själv tänker jag mest på den där snurrande saken som förr slirade och skvätte mot cykelhjulet.)Lysspole? (gamla småutbordares o-likriktade generator för direktdrift av lanternor, glödlampor lyser ju oavsett AC/DC. Synonymt med dynamo?)Dynastart? (remdriven startmotor som även kan ladda batteri.)Tillbaks till trådfrågan och risken med ansamlade explosiva bränslegaser/krav så har du nog rätt, dieseln är klart mindre brandfarlig.Detta med gnistskydd hos generatorer omnämns visserligen inte i min gamla matnyttiga käpphäst-länk med instruktioner till båtbesiktare. (Rätt föråldrad pdf så hitta gärna nån bättre den som kan!) Förmodligen omnämns inte gnistskyddet för att det ändå inte syns utifrån och därför inte alls kan besiktigas vid köptillfällen? Men många tecken i den texten talar likväl för dieselns relativa ofarlighet jämfört med bensin, är exempelvis tillåtet med bottenurtag i bränsletanken, flexibla slangar mer tillåtna etc. Redigerad 27 Januari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 29 Januari , 2015 Kan rekommendera http://www.x-parts.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 29 Januari , 2015 (redigerade) Hej igen alla sjöbusar. Undrar om nån vet om generatorn till en penta md21a Går det att använda en bil generator eller vilken generator som helst,tycker att dom verkar dyra, några goda råd tack. Bobofender. Bästa Bobofender, Se upp!. Så enkelt är det inte. Färutom gnistskydd har de "marina" generatorerna en lägre PAR-kurva. Typiskt sett ger en dylik ut sin fulla effekt vid ca 6000 RPM. En "bilgenerator" kan offta vara konstruerad för att göra det vid 8000 - 9000 RPM. I praktiken betyder det att om du lägger in en sådan utan att bygga om utväxlingen får du inte ut maksimieffekten. Här har du en enkel förklaring: Redigerad 29 Januari , 2015 av LonelyBird Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 29 Januari , 2015 Kan köpa att det kan vara bra med gnistfri på bensinare, men kan inte se att det ska vara någon fara på en diesel. Finns det lättantändliga gaser så kommer dom inte från något läckage på motorn utan från läckage i gasolsystemet eller liknande. Min generator sitter inte så mycket lägre än gasolspisen så det skulle i alla fall smälla när jag tänder den. Det är nog viktigare att ha ett välventilerat motorrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 29 Januari , 2015 (redigerade) Kan köpa att det kan vara bra med gnistfri på bensinare, men kan inte se att det ska vara någon fara på en diesel. Finns det lättantändliga gaser så kommer dom inte från något läckage på motorn utan från läckage i gasolsystemet eller liknande. Min generator sitter inte så mycket lägre än gasolspisen så det skulle i alla fall smälla när jag tänder den. Det är nog viktigare att ha ett välventilerat motorrum. Åker man omkring med skrovet halvfullt av gas, så smäller det nog förr eller senare oavsett vilken generator man har. Då MD21an är rätt så högvarvig för att vara diesel, så tror jag en standardgenerator skulle fungera bra. Jag hade det på min förra båt som hade MD21a utan problem med laddning. Redigerad 29 Januari , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 30 Januari , 2015 (redigerade) När jag hade en MD21 för några år sedan bytte jag generatorn till biltema "av bosch typ" tror det var den som passade till Volvo 240. Den hade dock gänga i godset på ena sidan så jag borrade bort den så jag kunde ha bult med mutter. Kostar en bråkdel av de grönmålade varianterna. Någon brandrisk föreligger inte i motorrummet på en dieselbåt. Varvtalet passar utmärkt då MD21 är en mariniserad bilmotor. Lätt komisk jämförelse med de engelska narrow-båtarna som har lågvarviga dieslar som t.ex. 2-cylindriga Bolinder Munktell motorer. mvh Redigerad 30 Januari , 2015 av kapten_cook Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 30 Januari , 2015 Som ovanståeende talare ska biltemas universalgenerator passa. Jag har kört med en sån på min md3a i flera år och inte märkt något om laddningskurvor, försäkringskrav eller bränder. Gnistskydd gäller bensinaren. När jag bytte kol i sommras stod bosch instansat så det skvallrar en del om vart den byggts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 30 Januari , 2015 Biltemas passar och den har dessutom boschdelar in sig, iaf den jag har i båten. Funkar kanon och laddar fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 30 Januari , 2015 Biltemas passar och den har dessutom boschdelar in sig, iaf den jag har i båten. Funkar kanon och laddar fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Januari , 2015 Även diesel kan både brinna och explodera, det enda som skiljer mot bensin är vid vilken temperatur diesel kan börja avge brännbara gaser. Underskatta inte riskerna! Men det viktigaste är att kolla vad försäkringsbolaget säger. Tråkigt med saker som kan sätta försäkringen helt eller delvis ur spel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 30 Januari , 2015 Även diesel kan både brinna och explodera, det enda som skiljer mot bensin är vid vilken temperatur diesel kan börja avge brännbara gaser. Underskatta inte riskerna! Men det viktigaste är att kolla vad försäkringsbolaget säger. Tråkigt med saker som kan sätta försäkringen helt eller delvis ur spel. Hade en insident med min tidigare båt. Båten hade en Yanmar dieselmotor med en gnistskyddad generator. Sökte mig motvind in till nödhamn i 24 - 26 m/s med grynnor på alla sidor då ett av munstyckenas rör började läka. Resultatet var att motorrummet fylldes med dieselspray. Ingen möjlighet hade jag att stänga av motorn utan färden fortsatte in i hamn. Hade nog inte velat ha en icke gnistskyddad generator vid detta tillfälle! Ta i beaktande att dieselns flampunkt är >62 grader. Er generator är varmare en så! I diskussionen ang. bensin vs diesel har det inte så mycket betydelse om flampunkten är -40 grader (bensin) eller +62 grader, den är uppnådd på flera ställen på er båtmotor endå! Själv skulle jag aldrig installera icke gnistskyddad generator. Eld ombord är det värsta jag kan tänka mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 30 Januari , 2015 Även diesel kan både brinna och explodera, det enda som skiljer mot bensin är vid vilken temperatur diesel kan börja avge brännbara gaser. Underskatta inte riskerna! Men det viktigaste är att kolla vad försäkringsbolaget säger. Tråkigt med saker som kan sätta försäkringen helt eller delvis ur spel. Hade en insident med min tidigare båt. Båten hade en Yanmar dieselmotor med en gnistskyddad generator. Sökte mig motvind in till nödhamn i 24 - 26 m/s med grynnor på alla sidor då ett av munstyckenas rör började läka. Resultatet var att motorrummet fylldes med dieselspray. Ingen möjlighet hade jag att stänga av motorn utan färden fortsatte in i hamn. Hade nog inte velat ha en icke gnistskyddad generator vid detta tillfälle! Ta i beaktande att dieselns flampunkt är >62 grader. Er generator är varmare en så! I diskussionen ang. bensin vs diesel har det inte så mycket betydelse om flampunkten är -40 grader (bensin) eller +62 grader, den är uppnådd på flera ställen på er båtmotor endå! Själv skulle jag aldrig installera icke gnistskyddad generator. Eld ombord är det värsta jag kan tänka mig. Om det är flera punkter i motorrummet som har så hög temp att diesel kan antändas så hjälper det väl inte om generatorn är gnistskyddad. Det lär ta sig i alla fall. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 30 Januari , 2015 Även diesel kan både brinna och explodera, det enda som skiljer mot bensin är vid vilken temperatur diesel kan börja avge brännbara gaser. Underskatta inte riskerna! Men det viktigaste är att kolla vad försäkringsbolaget säger. Tråkigt med saker som kan sätta försäkringen helt eller delvis ur spel. Hade en insident med min tidigare båt. Båten hade en Yanmar dieselmotor med en gnistskyddad generator. Sökte mig motvind in till nödhamn i 24 - 26 m/s med grynnor på alla sidor då ett av munstyckenas rör började läka. Resultatet var att motorrummet fylldes med dieselspray. Ingen möjlighet hade jag att stänga av motorn utan färden fortsatte in i hamn. Hade nog inte velat ha en icke gnistskyddad generator vid detta tillfälle! Ta i beaktande att dieselns flampunkt är >62 grader. Er generator är varmare en så! I diskussionen ang. bensin vs diesel har det inte så mycket betydelse om flampunkten är -40 grader (bensin) eller +62 grader, den är uppnådd på flera ställen på er båtmotor endå! Själv skulle jag aldrig installera icke gnistskyddad generator. Eld ombord är det värsta jag kan tänka mig. Om det är flera punkter i motorrummet som har så hög temp att diesel kan antändas så hjälper det väl inte om generatorn är gnistskyddad. Det lär ta sig i alla fall. Att man uppnått flampunkten betyder INTE en antändning! Därtill skall den termiska tändpunkten uppnås (tex gnista). Du kan tryggt släcka din cigarr i ett dieselfat så länge energin i glöden inte förmår värma upp dieseln till flampunkten. I motorrummet har de ytor som är över 62 grader redan gjort det dvs flampunkten är uppnådd. Nu behövs det bara något som är över 220 grader (tändpunkt). Energiinnehållet må vara nästan hur litet som hellst (gnista), och det antänds. Det är ett vanligt misstag att förväxla mellan flampunkt och tändpunkt... http://sv.wikipedia.org/wiki/Termisk_t%C3%A4ndpunkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 30 Januari , 2015 En tanke som slog mig. Är startmotorerna gnistskyddade? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Januari , 2015 (redigerade) Riro: Startmotorer gnistrar betydligt mer alternatorer (växelströmmare) så de borde som sagt vara gott skyddade.För i startmotorn går hela strömmen via släpkolen vars släpbana (kommutator) dessutom är segmenterad. I alternatorn går däremot bara nånstans 10-20% av den producerade strömmen via släpkolen till fältmagneten i rotorn, och de har dessutom slutna ringar som kommutator.Startmotorns gnistskydd består nog i att den är tät, kanske inte nödvändigtvis så tät att det inte kan explodera? Men höljet är kraftigt och den inneslutna gasmängden liten - startmotorn är ju rätt knökfull så luftvolymen är liten.Likströmsgeneratorer gnistrar också rätt mycket, konstruktionen påminner om startmotorn. Men strömstyrkan är i och för sig liten, kanske något tiotal ampere mot startmotorns många hundra.Helkapsling minskar kylningen, i startmotorfallet gör detta inte så mycket för den går normalt bara några sekunder. Alternatorer har fläktvingar och är helt öppna (utom runt kolen om de har gnistskydd) så kylningen är mycket god. Likströmsgeneratorer brukar väl däremot ofta vara heltätade för marint bruk och blir därför lätt varma trots ganska blygsam uteffekt. Redigerad 30 Januari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 30 Januari , 2015 Riro: Startmotorer gnistrar betydligt mer alternatorer (växelströmmare) så de borde som sagt vara gott skyddade. För i startmotorn går hela strömmen via släpkolen vars släpbana (kommutator) dessutom är segmenterad. I alternatorn går däremot bara nånstans 10-20% av den producerade strömmen via släpkolen till fältmagneten i rotorn, och de har dessutom slutna ringar som kommutator. Startmotorns gnistskydd består nog i att den är tät, kanske inte nödvändigtvis så tät att det inte kan explodera? Men höljet är kraftigt och den inneslutna gasmängden liten - startmotorn är ju rätt knökfull så luftvolymen är liten. Likströmsgeneratorer gnistrar också rätt mycket, konstruktionen påminner om startmotorn. Men strömstyrkan är i och för sig liten, kanske något tiotal ampere mot startmotorns många hundra. Helkapsling minskar kylningen, i startmotorfallet gör detta inte så mycket för den går normalt bara några sekunder. Alternatorer har fläktvingar och är helt öppna (utom runt kolen om de har gnistskydd) så kylningen är mycket god. Likströmsgeneratorer brukar väl däremot ofta vara heltätade för marint bruk och blir därför lätt varma trots ganska blygsam uteffekt. Med andra ord: smäller det inte av generatorn, så smäller det av startmotorn nästa gång man startar motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 31 Januari , 2015 Har en vanlig bilgenerator, inköpt till kampanjpris, med en diesel på 0,6 liter max 2500 rpm. Har haft en liten irriterande läcka som knappt märkbart droppat över motorn. Mätte temperaturen i motorrummet till 60 grader, många delar på motorn bör alltså vara över 62 grader, men det går att ta på motorn överallt (väldigt kort stund). Så varför har det inte exploderat ännu? Vid maxvarv och gissad fyllnadsgrad på 80% skulle motorn suga i sig 1250x0,6x0,8=600 liter luft per minut. Gissar att utrymmet runt motorn är 150 liter. Luften skulle alltså bytas 4 ggr/min. Är detta orsaken till att jag klarat mig? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 31 Januari , 2015 Har en vanlig bilgenerator, inköpt till kampanjpris, med en diesel på 0,6 liter max 2500 rpm. Har haft en liten irriterande läcka som knappt märkbart droppat över motorn. Mätte temperaturen i motorrummet till 60 grader, många delar på motorn bör alltså vara över 62 grader, men det går att ta på motorn överallt (väldigt kort stund). Så varför har det inte exploderat ännu? Vid maxvarv och gissad fyllnadsgrad på 80% skulle motorn suga i sig 1250x0,6x0,8=600 liter luft per minut. Gissar att utrymmet runt motorn är 150 liter. Luften skulle alltså bytas 4 ggr/min. Är detta orsaken till att jag klarat mig? Refererar till mitt tidigare inlägg. Du saknar tändtemperatur (tex gnista) vid ett ställe där flamtemperaturen uppnåtts. Naturligtvis bör en omständighet till uppnås dvs antändningskonsentrationer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 31 Januari , 2015 (redigerade) Har en vanlig bilgenerator, inköpt till kampanjpris, med en diesel på 0,6 liter max 2500 rpm. Har haft en liten irriterande läcka som knappt märkbart droppat över motorn. Mätte temperaturen i motorrummet till 60 grader, många delar på motorn bör alltså vara över 62 grader, men det går att ta på motorn överallt (väldigt kort stund). Så varför har det inte exploderat ännu? Vid maxvarv och gissad fyllnadsgrad på 80% skulle motorn suga i sig 1250x0,6x0,8=600 liter luft per minut. Gissar att utrymmet runt motorn är 150 liter. Luften skulle alltså bytas 4 ggr/min. Är detta orsaken till att jag klarat mig? Refererar till mitt tidigare inlägg. Du saknar tändtemperatur (tex gnista) vid ett ställe där flamtemperaturen uppnåtts. Naturligtvis bör en omständighet till uppnås dvs antändningskonsentrationer... Nu sitter generatorn nära bränsleläckan, min poäng var att det är svårt att uppnå tillräcklig koncentration så länge motorn är igång. Värsta situationen kunde tänkas uppstå om man stannade den varma motorn, lät det läcka några sekunder och sedan startade igen Har en vanlig bilgenerator, inköpt till kampanjpris, med en diesel på 0,6 liter max 2500 rpm. Har haft en liten irriterande läcka som knappt märkbart droppat över motorn. Mätte temperaturen i motorrummet till 60 grader, många delar på motorn bör alltså vara över 62 grader, men det går att ta på motorn överallt (väldigt kort stund). Så varför har det inte exploderat ännu? Vid maxvarv och gissad fyllnadsgrad på 80% skulle motorn suga i sig 1250x0,6x0,8=600 liter luft per minut. Gissar att utrymmet runt motorn är 150 liter. Luften skulle alltså bytas 4 ggr/min. Är detta orsaken till att jag klarat mig? Refererar till mitt tidigare inlägg. Du saknar tändtemperatur (tex gnista) vid ett ställe där flamtemperaturen uppnåtts. Naturligtvis bör en omständighet till uppnås dvs antändningskonsentrationer... Nu sitter generatorn nära bränsleläckan, min poäng var att det r svårt att uppnå tillräcklig koncentration så länge motorn är igång. Värsta situationen kunde tänkas uppstå om man stannade den varma motorn, lät det läcka några sekunder och sedan startade igen Redigerad 31 Januari , 2015 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 31 Januari , 2015 Har en vanlig bilgenerator, inköpt till kampanjpris, med en diesel på 0,6 liter max 2500 rpm. Har haft en liten irriterande läcka som knappt märkbart droppat över motorn. Mätte temperaturen i motorrummet till 60 grader, många delar på motorn bör alltså vara över 62 grader, men det går att ta på motorn överallt (väldigt kort stund). Så varför har det inte exploderat ännu? Vid maxvarv och gissad fyllnadsgrad på 80% skulle motorn suga i sig 1250x0,6x0,8=600 liter luft per minut. Gissar att utrymmet runt motorn är 150 liter. Luften skulle alltså bytas 4 ggr/min. Är detta orsaken till att jag klarat mig? Refererar till mitt tidigare inlägg. Du saknar tändtemperatur (tex gnista) vid ett ställe där flamtemperaturen uppnåtts. Naturligtvis bör en omständighet till uppnås dvs antändningskonsentrationer... Nu sitter generatorn nära bränsleläckan, min poäng var att det är svårt att uppnå tillräcklig koncentration så länge motorn är igång. Värsta situationen kunde tänkas uppstå om man stannade den varma motorn, lät det läcka några sekunder och sedan startade igen Har en vanlig bilgenerator, inköpt till kampanjpris, med en diesel på 0,6 liter max 2500 rpm. Har haft en liten irriterande läcka som knappt märkbart droppat över motorn. Mätte temperaturen i motorrummet till 60 grader, många delar på motorn bör alltså vara över 62 grader, men det går att ta på motorn överallt (väldigt kort stund). Så varför har det inte exploderat ännu? Vid maxvarv och gissad fyllnadsgrad på 80% skulle motorn suga i sig 1250x0,6x0,8=600 liter luft per minut. Gissar att utrymmet runt motorn är 150 liter. Luften skulle alltså bytas 4 ggr/min. Är detta orsaken till att jag klarat mig? Refererar till mitt tidigare inlägg. Du saknar tändtemperatur (tex gnista) vid ett ställe där flamtemperaturen uppnåtts. Naturligtvis bör en omständighet till uppnås dvs antändningskonsentrationer... Nu sitter generatorn nära bränsleläckan, min poäng var att det r svårt att uppnå tillräcklig koncentration så länge motorn är igång. Värsta situationen kunde tänkas uppstå om man stannade den varma motorn, lät det läcka några sekunder och sedan startade igen Jepp, så länge dieseloljan inte rinner in i generatorn kan man väl knappast uppnå tillräcklig konsentration. Situationen är en annan om ett rör springer läck mellan dieselpumpen och munstycket då man lätt har optimal konsentration nästan överallt, också inne i generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 31 Januari , 2015 (redigerade) ISO-standarden för elutrustning i bl.a. motorrum i fritidsbåtar säger följande: " ISO 8846:1990, Small craft — Electrical devices — Protection against ignition of surrounding flammable gases. All components in petrol engines, petrol and LPG tank compartments to be ignition-protected to prevent open sparks. This applies to the entire engine, as well as all electrical contacts, commutators, brushes, collector rings, switches, relays, generators, fuses, distributors, engine-cranking motors, propulsion-trim motors, etc." Motsvarande krav finns inte för dieselmotorer. Sen kan man ju tycka att extra säkerhet aldrig är skadligt. Men den som köper en ny fin dieselmotor skall inte räkna med att generatorn har gnistskyddade släpringar. Redigerad 31 Januari , 2015 av Seawolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Januari , 2015 (redigerade) Tack Seawolf för ovanstående inlägg, tydligen är detta med kravet på internt gnistskydd hos generatorer inte ens såpass angeläget att det krävs/genomförs konsekvent vid alla fabriksnybyggen med dieslar. (För tillfälliga läsare kan påpekas att Seawolf har högsta förtroende i forumet sen gammalt.) Skulle med detta besked därför själv knappast tvekat särskilt länge med att köpa en billigare bilalternator ifall jag råkat ha en dieselmotor, inte för att risken skulle vara noll utan för att den verkar såpass liten att andra säkerhetshöjande åtgärder förmodligen blir effektivare? (Typ hellre satsat min begränsade slant avsatt för säkerhetshöjning på bättrad motorrumsfläkt, bättre länspump, kanske åskledare, livflotte etc. Finns väl alltid tusen ting att överväga o prioritera ekonomiskt, bra då ifall forumtrådar kan djupdyka och kanske vägleda i enskilda utgiftsfrågor.) Trewq: intressant fråga detta med gnistsäkerhet och varför du sluppit explosion! Hm...temperaturers betydelse för antändningsrisk hos olika bränslegaser har avhandlats ovan, men ännu har inget sagts om gnistors energi-innehåll. (Klena men förvisso ändå blåaktigt* heta gnistor hos bensinares tändstift förmår ofta inte antända trots tusentalet grader Celsius. Gnistan måste nog samtidigt ha både god intensiv hetta, rumslig volym, plus tidsmässig varaktighet för att kunna utlösa explosioner, kort sagt innehålla tillräcklig energi.)Nu gäller ju trådfrågan visserligen generatorers antändningsrisk hos dieslar, inte antändnings/startvillighet som då det gäller cylindrars tändstiftsgnista som i min bild nedan. (Bilden f.ö. snodd HÄR, (sid 82) en omfattande men i mitt tycke klart läsvärd pdf!!).Jag menar alltså att man måste ta hänsyn till gnistans energi, inte stirra sig blind på temperaturer vad gäller antändningsrisk. (Tänker att många molekyler i gasen nästintill samtidigt måste bli först att "antändas" - skicka ut sina enstaka "fotoner" med IR-strålning som i sin tur "exiterar" grannmolekyler i den lavineffekt som kallas gasexplosion!? Ursäkta, klar nördvarning, men detaljerna vid antändningens första ögonblick förbryllar.;-)Har försökt förtydliga min åsikt i bilden nedan, den minsta gnistenergin i en motorcylinder för garanterad antändning anges där till storleksordningen 1 milliJoule. Detta för alltså att pålitligt antända bensingasen. Tänker litetgrann baklänges, vilken är den minsta gnistenergin som garanterat INTE antänder? Kanske en tiondels eller en tjugondels milliJoule? (förutsätter alltså i resonemanget att bra kunskap om gnist-brandrisker kan mjölkas ur ansamlad motor-förbränningsteknik - vilket jag tror är rimligt - för där har man ju trimmat o joxat i hundra år??)fotnot*) Blåaktig låga indikerar nånstans runt 1000 grader Celsius. Men exempelvis ett stearinljus låga (uppåt 1000 grader varmt?) värmer ju ändå inte ett bostadsrum lika gott som ett stort vatten-elements blygsamma 60-80 grader. Detta med temperaturer måste uppenbarligen kompletteras med fler variabler? Redigerad 31 Januari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 31 Januari , 2015 (redigerade) Den som vill fördjupa sig i de allmänna reglerna för vilken grad av explosions- och antändningskydd som krävs för olika ämnen kan studera denna utmärkta dokumentation från Malux. Det är genom att följa dessa principer man bedömer hanteringsplatsens risknivå, samt de hanterade ämnenas klass- och grupptillhörigheter och som man därefter kan avgöra hur stora krav på explosionsskyddat utförande som t.ex. elektrisk utrustning skall uppfylla. Detta jobb har alltså gjorts för dieselmotorer och bensinmotorer, vilket sen formulerats i ISO-standarden. http://www.malux.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=84fbd944-2d76-4076-91eb-09aab2a681b6&FileName=ex_normer.pdf Redigerad 31 Januari , 2015 av Seawolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 1 Februari , 2015 Kan någon av herrarna i denna tråden upplysa om mera specifikt vad som skiljer en Explosionsskyddad generator från en icke dito? Jag har stött på både släpringade bilgeneratorer och bilgeneratorer som har sk "borstlös" konstruktion. De senare har varit av Franskt fabrikat och komplexiteten matchar väl de bilar de varit monterade i, Citroen etc. Om explosionsskyddade generatorer har släpringar och kolborstar, är dessa då inneslutna i något som kan definieras som Ex (d) kapsling?? Måste bli en komplex generator att serva om man skulle behöva göra detta. Så herr Seawolf och Thomas -1 m.fl, försök förklara hur en exposionskyddad generator är uppbyggd? Kanske det finns flera varianter?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 1 Februari , 2015 Kan någon av herrarna i denna tråden upplysa om mera specifikt vad som skiljer en Explosionsskyddad generator från en icke dito? Jag har stött på både släpringade bilgeneratorer och bilgeneratorer som har sk "borstlös" konstruktion. De senare har varit av Franskt fabrikat och komplexiteten matchar väl de bilar de varit monterade i, Citroen etc. Om explosionsskyddade generatorer har släpringar och kolborstar, är dessa då inneslutna i något som kan definieras som Ex (d) kapsling?? Måste bli en komplex generator att serva om man skulle behöva göra detta. Så herr Seawolf och Thomas -1 m.fl, försök förklara hur en exposionskyddad generator är uppbyggd? Kanske det finns flera varianter?? Det finns säkert en massa olika sätt att uppnå explosionsskyddt utförande. Dels skall ev. gnistor från släpringar etc. och som kan antända gas/ångor som tagit sig in till släpringarna vara inneslutna i en delvolym (Ex(d) )som tål explosionstrycket utan att deformeras, och vars öppningsspalter mot omgivningen är så smala att flamfronten inte kan fortplanta sig utåt. Borstlöst utförande medför troligen att den är gnistfri, men godkännande kräver test av testanstalt. Dels skall inte delarna i generatorn kunna få en temperatur som överstiger klassningens antändningstemperatur. Generatorn skall typprovas av en testanstalt och därefter får den märkas med vilka klasser/grupper eller användningsområden den är godkänd för. Inte något man gör själv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 1 Februari , 2015 Olika typer av gnistskydd: http://www.jamestowndistributors.com/userportal/pdfs/howtos/Tech_Marine_Alternator_tips.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser