Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
ctrbest

3 bladig vs 4 bladig

Rekommendera Poster

Hej.

jag undrar vad det är för skillnad på en 3 badig mot en 4 bladig propeller.

Jag har egentligen inget problem med varken acc, eller fart, men vinner jag något med att byta.

Jag har nu en stålpropeller, Evinrude 200 etec på en 22 fots dc,38-40 kn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-bladig greppar bättre! Dvs, du åker mer ekonomiskt med 4-bladig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du går från 75% grepp till 100%, skaffar du en fembladig får du 125%.

Nej vet inte exakt men det är mer "yta" på 4 blad så du får nog bättre grepp. Det behöver inte betyda att farten ökar.

Finns nog proffs för detta här på forumet.

Är själv intresserad av att optimera propellrar men besitter inte proffisionell kompetens för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fler blad = bättre grepp men och mer motstånd i vattnet vilket kan ge lägre toppfart om motorn inte har vrid/styrka nog

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för flera svar.

Bättra ekonomi är ju inte helt fel, vid marchfart.

Toppfarten är inte det viktigaste egentligen, men ekonomin är intresssant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för flera svar.

Bättra ekonomi är ju inte helt fel, vid marchfart.

Toppfarten är inte det viktigaste egentligen, men ekonomin är intresssant.

Du får inte bättre ekonomi utan sämre. "Mer motstånd" som Capitan skriver = sämre verkningsgrad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en 4 bladig. Toppfarten minskade men den ekonomiska marshfarten ökade, kör numer i 20 knop jämfört med 18 innan bytet, gäller volvo penta d3-160 monterad i en drago 760

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att jag läst på om detta förra året blev min slutsats att en fyrbladig jämfört med en trebladig ger:

- bättre acceleration vilket kan göra det lättare att komma upp i plan med en tung båt som har det svårt med en trebladig med samma stigning.

- slingrar lite mindre i låg fart.

- lägre toppfart.

- i stort sett oförändrad ekonomi. Möjligen lite bättre i låg planingsfart (pga bättre grepp) och sämre i högre (pga större motstånd).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har Optimax 150hk med 3 bladig stål och tänkte testa 4 blad alu då jag ändå behöver en reservprop. Hoppas på bättre manöverförmåga, mindre vibrationer, bättre marschfart.

Toppfarten med 3-bladig stål är 38-39knop.

Hoppas fyrfaldig alu funkar med mitt ekipage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lättare att backa om man har drev med 4-bladig. När det gäller ekonomi så höjs marchfarten ett par knop + att det går att glida fram sakta utan att båten slingrar så jag anser inte att det ger sämre ekonomi i det stora hela, dessutom hopar den snabbt upp i plan men visst du tappar ett par knop på topp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fram till säsongen 14 har jag kört min 24ft med en 3 blad alu. Motorbyte inför säsongen 14 gjorde att jag även bytte prop och då föll valet på en 4blad stål (Turbo 2+2).

Störst skillnad blev det att komma upp i plan. Det går betydligt fortare nu. Förvisso gör väl motorbytet en del men inte allt. Skillnaden i krypfart är markant då den går rakt utan att slingra sig. Manövrering vid tilläggning och att backa är också mycket enklare nu.

Då jag även bytte V8 och gick från 220 till ca 300hk så blir jämförelse i marschhastighet och topphastighet inte relevanta.

Så min högst subjektiva känsla är att båten är lättare att manövrera och roligare att köra med 4 bladen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fram till säsongen 14 har jag kört min 24ft med en 3 blad alu. Motorbyte inför säsongen 14 gjorde att jag även bytte prop och då föll valet på en 4blad stål (Turbo 2+2).

Störst skillnad blev det att komma upp i plan. Det går betydligt fortare nu. Förvisso gör väl motorbytet en del men inte allt. Skillnaden i krypfart är markant då den går rakt utan att slingra sig. Manövrering vid tilläggning och att backa är också mycket enklare nu.

Då jag även bytte V8 och gick från 220 till ca 300hk så blir jämförelse i marschhastighet och topphastighet inte relevanta.

Så min högst subjektiva känsla är att båten är lättare att manövrera och roligare att köra med 4 bladen.

Effekt ökningen på nästan 30% borde göra stor del av den roliga känslan, så tycker jämförelsen inte är relevant. Tror inte den mindre motorn hade dragit upp båten lika fort med en 4blad.

Men jag kan ha fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man dra vattenleksaker så är en 4-bladig grymt bättre, girar bla helt fantastiskt med bibehållet grepp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har Optimax 150hk med 3 bladig stål och tänkte testa 4 blad alu då jag ändå behöver en reservprop. Hoppas på bättre manöverförmåga, mindre vibrationer, bättre marschfart.

Toppfarten med 3-bladig stål är 38-39knop.

Hoppas fyrfaldig alu funkar med mitt ekipage.

Bytt från 3 blad rostfri Laser 2 14X19P till 4-bladig rostfri Turbo 2+2 14.25X18P.

Mindre vibrationer, bättre manöverförmåga i lågfart och det går att få båten att svänga åt båda hållen vid back.

Snabbare upp i planing och bra lyft och högre gångläge i vattnet. Greppet tycker jag inte vart så mkt bättre men gissar att att det beror på högre lyft i aktern mot den trebladiga. 

5600 varv på topp och 36-37knop.  Runt 4000 varv och ca25-26knop med med förbrukning 0,8-0,9 l/distans.

Helt klart nöjd med mitt blocketfynd. Ibland har man flyt och prickar rätt. Nu är det bara en balansering så är jag helt nöjd :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...