Micke9000 16 Postad 24 Januari , 2015 Hej på er. Finns det någon som har elverk med er ut i skärgården? Har ni det installerat i båten eller bär ni upp det på land när det behövs? Självklart kör man inte elverket på felaktiga ställen så det stör andra. Vill bara få lite inspiration om det är värt att ha med sig för att kunna nyttja de prylar som micro, laddnig, vv-beredare, klimatanläggning, dammsugare, Är ute efter lite idéer/bilder på hur ni gjort. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syd- 33 Postad 24 Januari , 2015 Här är en tråd om elverk http://www.maringuiden.se/forum/topic/73478-elverk-från-helvetet/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 24 Januari , 2015 Ok, det var just detta jag inte frågade efter. Skrev just "Självklart kör man inte elverket på felaktiga ställen så det stör andra." Jag ligger aldrig i naturhamnar bland mycket folk, skulle jag göra det så skulle jag aldrig köra ett elverk. Ehh, Får bli ett par solceller till då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 Januari , 2015 Har själv införskaffat ett mosa, med motorsvets elverk och starthjälp i ett. Grup electrogen MOSA TS 222 PLUS: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 25 Januari , 2015 Jag har sedan ett par år ett portabelt inverter-elverk till båten men jag har använt det mycket sparsamt. Första säsongen blev det väl ett par gånger med 50 m sladd upp på ön och där placerad i en skreva. Min fru tycker det tar för mycket för mycket plats ombord så förra sommaren var det inte ens med i båten. En erfarenhet är att man ska se till så att elverket klarar både laddning av batterierna OCH värmning av varmvattenberedaren samtidigt, mao de för brukare som man vill ha igång samtidigt. Mitt nuvarande elverk klarar inte riktigt det så jag har ibland behövt koppla bort laddarna om jag vill ha varmvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Januari , 2015 Ett bensindrivet inverterelverk som placeras i motorrummet eller en stuv med avgaserna ut på tex akterspegeln är både tyst och praktiskt. Det är inte ofta man behöver det men de gångerna är det värt guld. Kör man det sen på alkylat så luktar det inget heller. Många varmvattenberedare är på ca 750W och med måttlig laddning brukar ett 1kVA elverk räcka. Annars är väl 2kVA en ganska bra storlek men de blir elverket större, tynger och ofta lite bullrigare. Ett större elverk producerar mer värme vilket kan kräva extra åtgärder för att få bort värmen ifrån utrymmet det står i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oksailor 14 Postad 25 Januari , 2015 Hej, vi har ett bensindrivet portabelt elverk (Kipor 1 KW) monterat i båten med ett avgasrör med ljuddämpare typ eberspächer/ wallas monterat ut genom skrovet, Mkt tyst och fungerar hur bra som helst, går dessutom att lyfta ur båten vb exv vid tankning Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 26 Januari , 2015 Hej, vi har ett bensindrivet portabelt elverk (Kipor 1 KW) monterat i båten med ett avgasrör med ljuddämpare typ eberspächer/ wallas monterat ut genom skrovet, Mkt tyst och fungerar hur bra som helst, går dessutom att lyfta ur båten vb exv vid tankning Peter Intressant. Du har ingen bild på installationen? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 27 Januari , 2015 Jag har också ett Kipor 1 KW som jag köte för ett antal år sedan då det var lite sport jag ville se samtidigt som jag hade elproblem. 25 meter sladd och bära upp elverket en bit gärna bakom en sten eller annat dämande så fungerade det utmärkt. Fick i stort sett bara positiva kommentarer om att det var ett smidigt sätt att ladda båten. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oksailor 14 Postad 27 Januari , 2015 Hej, skall passa på att fota lite när jag tittar till båten nästa gång mvh Peter Hej, vi har ett bensindrivet portabelt elverk (Kipor 1 KW) monterat i båten med ett avgasrör med ljuddämpare typ eberspächer/ wallas monterat ut genom skrovet, Mkt tyst och fungerar hur bra som helst, går dessutom att lyfta ur båten vb exv vid tankning Peter Intressant. Du har ingen bild på installationen? Mvh Micke 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 19 Februari , 2016 Lyfter denna tråd i hopp om några bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 121 Postad 21 Februari , 2016 Hej ! Jag har en likadan båt som du, en Sea Ray 270 -00 med 7.4 MPI. Jag har ett Kipor 2kw Elverk i den, som står på "hyllan" framför motorn säkrad med ett spännband. Jag har lyft upp en av slangarna till motorrumsfläkten lite högre och satt fast ett flexibelt avgasrör (slang) med en avgasrörklämma (slangklämma) direkt på Elverket och riktat den direkt in i den upphöjda slangen från motorrumsfläkten. Detta fungerar väldigt bra och när man kör Elverk och motorrumsfläkten så hörs fläkten mer än elverket. Har provat med ett motstånd till motorrumsfläkten för att få den att gå på halvfart och då blir det helt perfekt. Vi satt några stycken en kväll tog ett par öl, lite musik på och satt och pratade och det gick inte att höra att elverket var i gång, som sedan stannade när bensinen var slut och då tog det ett tag innan jag märkte det. Helt suveränt. Elverket har ett 12 voltsuttag som jag nu ska koppla direkt till motorrumsfläkten via dioder så att det inte påverkar motorrumsfläktens vanliga funktion så att när man startar elverket så går fläkten igång automatiskt och när elverket stoppar så stannar också motorrumsfläkten, så man inte glömmer och stänga av motorrumsfläkten, för den drar ju en del ström och om man håller på och "laddar" batterier och varmvattenberedaren och inte befinner sig i eller i närheten av båten så sköter det sig själv när bensinen tar slut. Hur lång tid man vill att elverket ska gå styr man med hur mycket bensin man häller i elverket när man startar det. Det blir lite varmt i motorrummet men det verkar fungera än så länge. Båten är vinterinpackad nu men så snart jag kan så ska jag fixa lite bilder på det. Mvh. Touchwood 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 22 Februari , 2016 Jag anar en risk med att ha elverket i motorrummet och fläkten kopplad så att den startar med elverket. Kipors elverk är inte gnistskyddade, så de bör inte sitta i ett utrymme där det kan finnas bensinångor. Bensinångorna "rinner" nedåt och samlas i utymmet. När de fyllt upp till elverkets nivå - pang! Regeln är ju att man ska köra motorrumsfläkten flera minuter innan man startar, för att alla bensinångor ska bort innan man skapar någon gnista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 27 Februari , 2016 (redigerade) Hej, så här är mitt montage i min Bayliner 3055-00. Det är ett Honda 4-takt med el start monterat mellan motorerna. Avgasröret går ner i vattnet under badbryggan, funkar bra. Jag är alltid nogran med att köra motorrumsfläkten innan jag startar elverket. Använder elverket mestadels till varmvattenkokaren och dammsugaren. Redigerad 27 Februari , 2016 av AndyTheBest Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 27 Februari , 2016 (redigerade) Ok, det var just detta jag inte frågade efter. Skrev just "Självklart kör man inte elverket på felaktiga ställen så det stör andra." Jag ligger aldrig i naturhamnar bland mycket folk, skulle jag göra det så skulle jag aldrig köra ett elverk. Ehh, Får bli ett par solceller till då Om du aldrig ligger i naturhamn bland mkt folk så spelar det väl ingen roll hur du instalerar det, bärbart eller fast om plats finns bara du inte själv blir störd.Själv hade jag nog satsat på ett tyst Honda ell liknande som man kan bära iland o ställa bakom ngn klippa Redigerad 27 Februari , 2016 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser