Joakim390 1 Postad 23 Januari , 2015 Har skaffat en segelbåt, najad från 91. En tidigare ägare har varit lite för flitig med att skura så det är rejält nernött ställvis. På värsta stället är nåtdjupet ca 1mm och i övrigt ungefär 4mm. En del proppar har lossnat men de flesta är kvar. I övrigt verkar teaken vara i skick. Däcket har inte tidigare blivit slipat och båten varit en stor del av sitt liv i medelhavet om det nu någon skillnad. Borde man byta ut det för många $$$ eller håller det att renovera? Tänkte i så fall att jag rensar bort gamla nåten, grovslipar, fräser djupare spår, sänker ner skruvarna osv. Tar förvisso säkert enormt mycket tid, men båten är 39fot så inte direkt småpengar att lägga nytt heller. Synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anders-p 0 Postad 24 Januari , 2015 hej att renovera däcket som du är inne på är nog mycket arbete i onödan, min bror försökte med denna bedrift utan att lyckas ändå la han säkert flera månaders jobb på att pilla upp gammal nåt, prima och nåta om det blev inte bra, hade jag varit i din sitts så skulle jag lägga om det hos proffs, kanske tittat på flexiteek dom som lagt detta verkar nöjda inget underhåll.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Januari , 2015 Njaeee… tycker det ser ut som om ditt däck har mycket kvar att ge. Att lägga ett annat däck innan det verkligen behövs är dumt. OM du inte ska ut och världsomsegla förstås? Men att dra upp skruvar för att sätta i nya skruvar behövs ej. Du får med åren ett antal pluggar som kryper upp varje år, du renoverar dessa vartefter: Ur med pluggen, skruva upp skruven. Finns inga indikationer på att det läckt vatten så lägger du bara i epoxi och sätter nya pluggen ner i epoxin. Skruv behövs ej. När det gäller nåt? Visst är det snyggast att lägga ny nåt. Men vilket jobb! Nix skuile jag säga. Du nöjer dig med att lägga i där det släpper bara - så länge ingen indikation finns på läckage. Grovslipa skriver du. Blir nervös bara jag ser ordet… ett däck klarar att bli nerslipat några få gånger bara. Vet du inte hur de gjort tidigare skulle jag vilja be dig överväga att släppa förväntan på att ett nerslipat däck blir snyggare! Det blir det. Men hur länge? Det du gör är att skaffa brallor med tjocka inlägg över knäna. Sedan handslipar du allt och så tunnt som det går. Behövs inte mycket enligt min erfarenhet, Been there, Done that. Däremot det du skriver om att det är mer slitet på vissa ställen? Typ där landgång satt eller något som gjort att materialet blivit tunnare? Det är något som kanske måste åtgärdas. Ett proffs kan göra en lagning på bara det området. Dyrt men väldigt mycket billigare än att lägga om ett helt däck, då snackar vi hundratusentals kronor... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 Januari , 2015 (redigerade) Jag renoverade teakdäcket på min Misil jag hade som är 24 fot. Först körde jag med Multimaster och tog bort all massa, det finns ett specialblad för det. Bladen kostade 250 kr styck ungefär (om jag minns rätt) och höll c:a 50 meter, båten hade ungefär 200 meter nåtspår uppskattade jag. Sedan efterskrapade jag rent spåren. Dåliga pluggar tog jag bort, sedan fräste jag nya hål som var lite djupare, i med epoxy och skruven, sedan ny plugg limmad med epoxy. Spåren primades, i med nåtmassa, det gick åt dn låda, dvs 12 tuber. Sedan skar jag bort överskott med stämjärn, hela däcket slipades och oljades med tung-olja. Det blev otroligt bra, och tog ungefär 150-200 timmar... för en 24-fotsbåt. Tyvärr är det så att nåtmassan behövs om du skall ha en hel båt, annars får du in vatten i distansmaterialet i däcket. Mitt alternativ jag hade till att fixa teakdäcket var att slita bort det för att sedan stå med ett plastdäck fullt med hål och nåtmasserester som behöver fixas på något sätt, och det ville jag inte. Det gjorde jag däremot på den båten jag har idag, och det var betydligt mindre jobb, kanske bara en 50-60 timmar ungefär. Båten är en 27-fotare. Redigerad 24 Januari , 2015 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 Januari , 2015 Ja just det, på nya båten målade jag däcket. Inga fler teakdäck för mig tack. Vackert och skönt att gå på, men jag har för mycket annat som pågår i livet för att ett teakdäck skall vara aktuellt igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Januari , 2015 (redigerade) Ja just det, på nya båten målade jag däcket. Inga fler teakdäck för mig tack. Vackert och skönt att gå på, men jag har för mycket annat som pågår i livet för att ett teakdäck skall vara aktuellt igen. Kan bara hålla med Peter_K Det är inte frågan om ett teakdäck blir dåligt, utan när, när det gäller däck monterade på det gamla sättet med skruv i ett stort antal . Har man då tur så hinner man åtgärda däcket innan distansmaterial ruttnar. Hade en gång en båt med teakdäck. När jag haft den i ca 10 år var däcket så dåligt att jag kände mig tvungen att göra nåt åt det. Rev av teaken och slipade rent plastdäcket under. Efter att det fått torka plastade jag över däcket med ett par lager matta. Spackling och slipning och på med topecoate med fin sand som halkskydd. Tyckte det blev ganska bra. Ett väl lagt teakdäck är snyggt och jag klär ofta luckor mm med teak, men aldrig mer en båt med ett helt teakdäck. Klantade mig på min nuvarande båt. Hade ner skivan som utgör undertaket i förpiken. Skruvarna var väldigt dåliga, så jag tog nya. Tänkte mig inte för, så de nya skruvarna var en aning längre och gick samtliga precis igenom fördäcket. Har tätat hålen tillfälligt med sikaflex. Funderar att klä den lilla och klart avgränsade biten med nån typ av fuskteak som limmas till däcket. Redigerad 24 Januari , 2015 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joakim390 1 Postad 24 Januari , 2015 Njaeee… tycker det ser ut som om ditt däck har mycket kvar att ge. Att lägga ett annat däck innan det verkligen behövs är dumt. OM du inte ska ut och världsomsegla förstås? Men att dra upp skruvar för att sätta i nya skruvar behövs ej. Du får med åren ett antal pluggar som kryper upp varje år, du renoverar dessa vartefter: Ur med pluggen, skruva upp skruven. Finns inga indikationer på att det läckt vatten så lägger du bara i epoxi och sätter nya pluggen ner i epoxin. Skruv behövs ej. När det gäller nåt? Visst är det snyggast att lägga ny nåt. Men vilket jobb! Nix skuile jag säga. Du nöjer dig med att lägga i där det släpper bara - så länge ingen indikation finns på läckage. Grovslipa skriver du. Blir nervös bara jag ser ordet… ett däck klarar att bli nerslipat några få gånger bara. Vet du inte hur de gjort tidigare skulle jag vilja be dig överväga att släppa förväntan på att ett nerslipat däck blir snyggare! Det blir det. Men hur länge? Det du gör är att skaffa brallor med tjocka inlägg över knäna. Sedan handslipar du allt och så tunnt som det går. Behövs inte mycket enligt min erfarenhet, Been there, Done that. Däremot det du skriver om att det är mer slitet på vissa ställen? Typ där landgång satt eller något som gjort att materialet blivit tunnare? Det är något som kanske måste åtgärdas. Ett proffs kan göra en lagning på bara det området. Dyrt men väldigt mycket billigare än att lägga om ett helt däck, då snackar vi hundratusentals kronor... Jo det är nog en långsegling men tidigaste en fem-sex år. Båten ligger nu i Tyskland och tanken är att segla hem den i sommar, segla runt lite och se vad som behöver åtgärdas. Sen är planen att ta upp den för ett år och gå igenom det som behöver åtgärdas. Enligt dom tidigare ägarna så har det inte blivit gjort något åt däcket tidigare. Man såg i förhållande till beslagen att däcket var nerslitet ungefär en 4mm. Enligt mäklaren var teaken 12-14mm när båten var ny, således borde det va minst en 8mm kvar. Har räknat kallt med att sätta nytt däck när vi köpte båten men om man kan renovera det kan man segla ett år till för dom pengarna man spar in. Om det blir nytt så tror jag man satsar på något typ flexiteek eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 24 Januari , 2015 (redigerade) Jag renoverade teakdäcket på min Wasa 55 några år sedan: tog upp teaken, hyvlade ribborna ner till 6 mm och limmade dom tillbaka med epoxi. Litet jobbigt men har du tid och tålamod så går det att göra, och resultatet blev tillfredställande. Titta gärna här: http://www.elisanet.fi/jussi.h/Teak_dack_revision.html Här bilden efter renovering, före sjösättning: färgen har blivit bättre efter några sjömil Redigerad 24 Januari , 2015 av jussi_h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joakim390 1 Postad 24 Januari , 2015 Jag renoverade teakdäcket på min Wasa 55 några år sedan: tog upp teaken, hyvlade ribborna ner till 6 mm och limmade dom tillbaka med epoxi. Litet jobbigt men har du tid och tålamod så går det att göra, och resultatet blev tillfredställande. Titta gärna här: http://www.elisanet.fi/jussi.h/Teak_dack_revision.html Här bilden efter renovering, före sjösättning: färgen har blivit bättre efter några sjömil Det var bra beskrivning du hade på din sida och båten ser toppen ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 24 Januari , 2015 Hon är en fin båt och värd en teak-klänning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 Januari , 2015 Ska du ta bort däcket ändå tycker jag du ska överväga t ex Treadmaster eller TBS-mattor. Eller något annat syntetiskt. Är själv tveksam till fusk-teak, men andra gillar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 Januari , 2015 Har liknande problem med mitt eget teakdäck på min Najad från 1981 och har tänkt att försöka hålla liv i det på liknande sätt som du har tänkt men sedan ta bort däcket helt och ersätta med Treadmaster eller liknande. Teakdäck är skönt att gå på och snyggt när det är i bra skick men i övrigt är det bara opraktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 28 Januari , 2015 Hej Joakim, Jag gissar att det är en Najad 390? N390:s efterföljare N391 har ju däck i balsasandwich om jag minns rätt. Har 390 det också? Har du mätt fukten i däcket? Det finns ju många sätt att göra det. Sedan vet man ju inte hur bra läggningsmassan är efter 24 år. Vad använde Najad för läggningsmassa? Om ribben börjar tappa fästet med läggningsmassan kan ju vatten transporteras långa sträckor mellan ribb och plastdäck och hitta fler möjliga vägar ner i distansmaterialet. Någon liten läckagemöjlighet finns nog alltid i nåten. Vad jag menar är att det är tveksamt att lägga en massa pengar och tid på att "renovera" däcket när man inte vet hur det egentligen sitter fast i plastdäcket. Löpande underhåll, ja, men att lämna in båten på varv för omnåtning av däcket för x antal KSEK känns lite tveksamt. Jag valde att lägga om däcket på min HR352. Jag får knappast igen pengarna om jag säljer båten, men jag har tänkt ha båten länge. Jag antar att inredning och övrigt har stått bra pall för tidens tand i din Najad och då kan det väl vara värt att få ett nytt fint däck? Om jag förstått saken rätt slits nåten fortare i typ medelhavsklimat. Det kan ju vara en sak att fundera på innan man gör något, om man ska ut på långfärd. Det är ju inte så roligt att lägga ett nytt däck för >200 KSEK och sedan få lägga om nåten efter ett fåtal år för att solen och salt brutit ned den. Plastmattor kanske inte heller mår bra av superstark sol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joakim390 1 Postad 28 Januari , 2015 Hej Joakim, Jag gissar att det är en Najad 390? N390:s efterföljare N391 har ju däck i balsasandwich om jag minns rätt. Har 390 det också? Har du mätt fukten i däcket? Det finns ju många sätt att göra det. Sedan vet man ju inte hur bra läggningsmassan är efter 24 år. Vad använde Najad för läggningsmassa? Om ribben börjar tappa fästet med läggningsmassan kan ju vatten transporteras långa sträckor mellan ribb och plastdäck och hitta fler möjliga vägar ner i distansmaterialet. Någon liten läckagemöjlighet finns nog alltid i nåten. Vad jag menar är att det är tveksamt att lägga en massa pengar och tid på att "renovera" däcket när man inte vet hur det egentligen sitter fast i plastdäcket. Löpande underhåll, ja, men att lämna in båten på varv för omnåtning av däcket för x antal KSEK känns lite tveksamt. Jag valde att lägga om däcket på min HR352. Jag får knappast igen pengarna om jag säljer båten, men jag har tänkt ha båten länge. Jag antar att inredning och övrigt har stått bra pall för tidens tand i din Najad och då kan det väl vara värt att få ett nytt fint däck? Om jag förstått saken rätt slits nåten fortare i typ medelhavsklimat. Det kan ju vara en sak att fundera på innan man gör något, om man ska ut på långfärd. Det är ju inte så roligt att lägga ett nytt däck för >200 KSEK och sedan få lägga om nåten efter ett fåtal år för att solen och salt brutit ned den. Plastmattor kanske inte heller mår bra av superstark sol? Jo jag tror det är samma konstruktion. Har inte ännu mätt om den har nån fukt men skall göras senare. Är nog ett gissel med teakdäck... Det är väl nog som du säger typ medelhavsklimat och teak passar inte ihop riktigt. Men sätter inte plastmattor på den, tycker liksom det inte passar på denna båt, skulle det vara någon av dom massproducerade båtarna skulle jag inte tveka att sätta plastmatta typ. Dock är jag helt öppen för olika slags kompositdäck om man skulle hitta något man gillar och inte ser så konstgjort ut, Har iallafall frågat offert på ett nytt teakdäck så man för någonting att gå ut från. I övrigt verkar båt och teknik va i skick och inredningen riktigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 29 Januari , 2015 Om man bestämer sig för att lägga ett nytt teakdäck och satsar på ett vacuumlimmat utan skruv, så borde ju risken för framtida problem vara mycket mindre. Jag skulle satsa på ett sånt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Januari , 2015 Tyvärr är det väl så att teak är det bästa materialet för däck. Halkfritt, lätt att underhålla och lång hållbarhet. Nackdelen är priset och de äldre monteringsmetoderna med skruv. Treadmaster är bra men håller inte så länge, TBS har ju fått en del kritik. Kork ser förskräckligt ut och verkar göra båten osäljbar. Moderna färger verkar bra, håller inte så länge men billigt och ganska enkelt att renovera. I tropiskt klimat håller teaken väldigt bra med lite skötsel. Det är nog värre i vårat klimat med alla väderväxlingar. Lägger man ett nytt däck idag så får man modern, miljöriktig teak som är rena skräpet jämfört med "skövlad regnskog". Ny teak är betydligt mjukare. Den bästa renoveringen av ett teakdäck idag är nog att ta bort, hyvla och limma tillbaka. Om det går. Nästa renovering kan bli värre men då är vi 25 år fram i tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joakim390 1 Postad 29 Januari , 2015 Nå ja fick ett pris i dag på nytt däck, nära 23000€. I detta ingick mallning, prefab och montering (Limmat). Då ingår inte borttagning av det gamla. Funderar på läckagerisken med ett skruvat teakdäck om det i övrigt är ordentligt limmat, skulle man ta bort samtlig skruv och fylla skruvhålen i laminatet med epoxi borde man eliminera den risken i allafall eller vad tror ni? Kanske man skulle kunna använda en spruta för att få fyllt skruvhålen ordentligt, typ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Januari , 2015 Som jag skrev ovan så gäller det att noga kolla indikationer på läckage. Anlita ett proffs. Har du ingen fukt så har du tur, då kan du renovera vartefter anser jag. En helt annan sak är ju att tätmassan under monterade beslag ger sig med åren. Ska du göra det här ordentligt så demonterar du alla beslag och monterar med ny massa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 8 Februari , 2015 Först bygger de en båt med ett tätt däck, sedan borrar de i detta täta däck kanske tusen hål. det säger sig själv att det blir läckor. Ska man tvunget ha ett teakdäck ska det vara limmat på ett däck utan gamla hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joakim390 1 Postad 15 Februari , 2015 (redigerade) Fått rapport från fuktmätning och ca 1,5m2 av däcket visade förhöjda värden. Om det är fukt under teaken eller i balsan gick inte att säga. Sen var teaken så pass tunn ställvis att den nästan var nernött ända till glasfiberbäcket enligt den som utförde fuktmätningen. Börjar mer och mer fundera på något annat än teak eftersom däcket ändå måste bort och ev skada repareras, kanske halkskyddsfärg..... Går ju att sätta teak sen om ångrar sig.. Vad tror ni om detta, kan man måla däcket på en sån båt utan att förstöra dess utseende? Redigerad 15 Februari , 2015 av Joakim390 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 16 Februari , 2015 Har själv samma funderingar. Mitt däck är ganska nedgånget och jag skall prova att renovera så gått det går men lyckas det inte får det bli nytt däck med halkskyddsmatta. Visst påverkar det utseendet på båten, jag har en Najad 343, men man får se till att få det snyggt så det ser proffsigt ut så kommer det nog bli bra. Det vigtigaste är ju funktionen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joakim390 1 Postad 29 November , 2015 Rev bort hela teakdäcket. Det hade varit renoverat tidigare så de flesta skruvarna var försänkta en gång till och teakpluggarna var limmade med troligen epoxi med den påföljden att skruvspåret var igenlimmat. Blev inte till någonting att försöka få ur skuvarna med teaken kvar så rev ut det med hammare och kofot. Satt riktig bra på vissa ställen och på andra var det så gott som loss. Var inte mer än 2mm teak under skruvarna så skruvarna lämnade i däcket och dom som ännu hade epoxi kvar i spåret skruvade vi ut med en tång, behövdes bara skruvas ut ett kvarts varv så gick resten med fingrarna. Vet inte riktigt vad det var limmat med, liknade silikon mer än typ sikaflex Har inte ännu hittat något fuktskadad balsa, tagit upp ett par hål där fuktmätaren visade något avvikande men det var helt torrt. Tog bort mesta lim-massan med en multimaster utrustad med ett knivblad. Slipade bort resterande med 60 sandpapper. Börjat med att försänka skruvhålen och fylla åter dom med epoxy, Vad det blir för däck är inte ännu bestämt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 30 November , 2015 Intressant tråd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 23 December , 2015 Mycket intressant, jag som varit inne på att köpa segelbåt med teakdäck. Kanske borde ändra inriktning och köpa utan teak istället. Känns betydligt billigare att byta motor än att börja byta teakdäck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toop 2 Postad 24 December , 2015 Vi köpte en Najad 34 för något år sedan med ett dåligt teak däck. Och föra vinten tog jag tag i det och bytte. Min tanke var också renovera eller byta men det blev bytta. Jag har lite bilder och halva förloppet på en halfärdig blog, det var lättare en jag trodde och grymt kul jobb! Och det blev inte så dyrt som jag trodde. Här är adressen och ta det som det är https://najad34.wordpress.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser