Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
Seawolf

Äntligen en vettig motorbåt för längre färder

Rekommendera Poster

Lite kul att konstruktören heter Pettersson, är ju en gammal Petterssonare, ngt moderniserad men skrovdesign väldigt nära. Ganska ful glasveranda. Men, håller med klok design med ett smalt lättdrivet skrov vi kommer säkert få se fler sådana förhoppningsvis också avsevärt kortare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innovativt vet jag inte. Är detta 100-års utveckling? Om CG Petterson hade haft dagens material och beräkningshjälp så hade han säkert kommit betydligt längre.

Längre färder? Ja kanske men vad jag kan se är båten klassad som “B” när de flesta segelbåtar över 30 ft är klassade “A”.
Sjöegenskaperna verkar lite si så där, den rullar ordentligt med korta rullningsperioder, något som brukar tyda på att båten är “överstabil” dvs för mycket vikt för långt ner. Som gamla jagare. 
Sen kan man läsa att skillnaden mot en Petterssonare är bla att man sänkt tyngdpunkten! Eh, en mast och skicka upp några kilo verkar behövas. 
Den går blött! Titta på hur djupt näbben dyker i den ganska lugna sjön. Tänk nu lite rejäl sjö, det kommer att bli rejält blött. Jag tror att sjögenskaperna i en Petterssonare är bättre!
Det byggs en del smalare och bränslesnåla båtar i världen. Marknaden är nog inte så stor, de långfärdsmotorbåtar som säljs har ofta sin utgångspunkt i  amerikanska Stilla havs trollers.
Ska de här båtarna kunna sälja så  måste en modern tillverkare typ Bavaria el likn producera för att få attraktiva priser. Troligen behöver båtarna förses med bättre skrov och kanske aktiv stabilisering för att en familj ska vara intresserad.
Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delphia har ju byggt båtar i några år med samma tänk. Kanske inte riktigt samma toppfart men.

Brukar vara med på Öppna Varv på Orust. 

Utseendet kan väl diskuteras men rymliga båtar med låg driftskostnad.

Stort plus på Delphia är att man slipper Pentas motorer :)

Skulle gissa att de säljer rätt bra i länder med mycket kanaler 

http://en.delphiayachts.eu/motor-yachts

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En segelbåt utan mast med tillbyggd styrhytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-01-23 vid 14:15 skrev tugge:

En segelbåt utan mast med tillbyggd styrhytt.

Inte styrhytt, växthus!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg också filmsnutten och tänkte på lite styggare vågor. Det blir en avvägning mellan magplask och klyva vågen. Typ ubåt. Den här båten passar nog bra på Ålands hav.

Läste nyligen om en bok där en Petterssonbåt seglade upp från Stockholm till Narvik tror jag det var. Det funkade rätt bra ändå trots att Petterssonbåten ju har dålig bärighet i förskeppet.

Fart och vågor har sitt motsatsförhållande. Låg fart går alltid att fixa så jag tycker båten är vad jag skulle kunna tänka mig som ersättare för vår segelbåt. Tyvärr går den inte på luft! Jag tycker att evolutionens stickspår med motoriserade båtar kan få rosta sönder. Vinden kan få fortsätta att driva fartyg framåt. Så har vi haft det i årtusenden. Vi vet ju att oljan ändå inte räcker mer än några hundra år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan har vi ju Steve och Linda Dashew. Deras 64 fots långfärdsbåt tillhör säkerligen en av de mer genomdesignade som finns. Och de har redan bevisat sina färdigheter med segelbåtar?  http://www.setsail.com/fpb-64/

Han skriver någonstans att han suttit många hundratals timmar för att göra avvägningen på längd, deplacement, skrovsläpp och aktersläpp, sjötagningsförmåga och komfort. Drömbåt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...