Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
sidpiraya

Skada på kölen hur lagar man detta.

Rekommendera Poster

Hej,

Har känt lite på ett grund i sommras för första gången. Nu är frågan hur lagar man bäst en skada som denna själv?

Båten är en Hallberg Rassy misil 2 om det säger nått mera :-)

Tack på förhand!

10368260_10152605565088800_6635129371917

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, fenköl. Jag antar att du kollat efter sprickor både utifrån runt bakkanten av kölen och inuti runt kölbultar etc? De kan behöva slipas ner och fyllas ut med epoxi.

Men skadan på framkanten i sig tycker jag inte ser allvarlig ut. Ungefär som de "parkeringsskador" från naturhamnar jag själv brukar ha efter en säsong med normal otur. (Fast förra säsongen hade jag ingenting,, första gången på 8 år! :-)

Jag skulle använda epoxispackel för att fylla upp ut till formen på kölen.  Skadan är ju fortfarande i den solida glasfibern och går ju inte igenom till kölvikten eller ev hålrum i kölen.

Ett tips är att vanlig hushållsplastfolie INTE fäster mot epoxi. Man kan spara en del slipjobb genom att efter att ha lagt på spacklet sträcka folien över och runt och försöka få så jämn yta som möjligt. Folien fäster på den "blöta" epoxin men släpper nästan av sig själv från den uthärdade.
Sedan är det upp till dig hurpass estetiskt tilltalande ytan på kölen måste vara. Om man, som jag, inte är så rädd för vad passerande fiskar eller ryska grodmän tycker så är det inte så noga. Sålänge som epoxin noggrant täcker all glasfiber, är någorlunda slät och bottenmålad.

Naturligtvis ska ev fukt torka ut så båten ska ha stått på land ett tag. Lösa bitar krafsas loss etc.

Redigerad av Anders_St
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Anders,

Nej har inte kollat bultar, har ärligt talat ingen anning om var de sitter och så.

Men är inte så orolig för det då det inte var någon hård stöt alls, var faktiskt förvånad att där var en skada överhuvudtaget från det då det mest kändes som sand när vi gick "på grund". (jag misstänker att där kan ha varit en lagning sedan tidigare som lossnade. köpte båten i sommras så kan så klart ha varit där sedan innan med)

Ja ska kolla runt mer nogrant nu till våren när det är dax att laga det.

Än en gång tack för tipset låter smart med plast folie.

Funkar det allstå med sådan här spackel?: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Epoxispackel-30628/

/Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fenkölen på en Misil skadar man inte i första taget. De är rätt överdimensionerade och påminner mer om en långköl i utförandet.

På Misil 2:an är det - om jag minns rätt - en inplastad järnköl. Man måste säkerställa att det är torrt, annars blir det frostsprängningar, och sedan plasta igen - dvs laminera. Helst med epoxy, men polyester funkar det med. Spackel kan du använda för att få bra form på lagningen, inte att laga så stora skador med.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmm.  Skadan är ett gränsfall för enbart spackel, medges.

Vad säger forumet? Är det förstärkning med glasfiber men fortfarande epoxispackel som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polyesterbaserat spackel lossnar om du har det under vattenlinjen utan att skyddas med epoxybehandling efter, medan epoxyspackel klarar detta - om det är svar på Anders_St´s fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte; om epoxi spackel inte ska användas för såpass stora skador? Vad använder man då?  Är inte epoxispackel är väl vanlig vanlig epoxi, lite tjockare än epoxi-färg som är er lättflytande?

Efter att ha läst lite i boken

http://www.bokus.com/bok/9789197009461/plastbatsvard-underhall-och-renovering-av-glasfiberskrov/

så använder jag enbart epoxi till mina lagningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... jag förstår inte riktigt hur du menar... men vill man inte att det ska sitta en spackelkaka som lossnar vid nästa grundstötning så är det till att laminera, aningen med lamineringsepoxy och väv eller polyesterplast och matta/väv. Allt enligt konstens alla regler.

Hela båten är ju byggd av glasfiber, och när det rör sig om icke-konstruktionsplastningar (typ förstärkningar, sådant som skall utsättas för stora laster osv), så duger polyester fint - billigare och mindre känslig för arbetstemperatur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmm.  Skadan är ett gränsfall för enbart spackel, medges.

Vad säger forumet? Är det förstärkning med glasfiber men fortfarande epoxispackel som gäller?

Nej - det finns aldrig några såna här skador som ens är i närheten av att bara laga med spackel.

Spackel kan man använda för att bygga upp formen på kölen. Sen är det ett laminat ovanpå eller kanske rättare sagt framför och under av en viss tjocklek som gäller.

Skrev ett långt inlägg tidigare som exakt i detalj redogjorde för hur jag skulle gjort med bilder och allt, sen en liten rörelse med musen och så var allt ihop borta sen orkade jag inte skriva om.

post-53310-0-37920000-1421857631_thumb.jpg

Jag skulle sipat bort all bottenfärg och all gelcoat till den röda linjen som jag ritat in på din bild.

Från gelcoatkanten fram till skadan skulle jag konat ut glasfiberlaminatet. Brukar använda en Flapdisk K40 som jag sätter på en liten vinkelslip, för såna jobb 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/

Ett riktigt andningsskydd anbefalles. Hade det varit varmare ute hade jag bara haft T-shirt på mig för att slippa att glasnålarna masserades in i huden - skållhet dusch efteråt. Detta jobbet är lämpligt att göra nu, så att underliggande får möjlighet att torka så mycket som möjligt. Det bör ju va torrt som Peter_K påpekade.

Sen skulle jag tagit bort, slipat bort allt löst och rent på sandgutningen/spacklet som omger järnkölen.

När det är tillräckligt varmt eller om man står inne eller om man kan ordna att bygga in skadan och värma lokalt. Det finns alltid möjligheter att fixa (åtminstone om man bor på en liten ort - långt från all ära och redlighet) 

Skulle laga skadan med ett epoxylaminat. Det duger hållfasthetsmässig med polyester, men vill man epoxybehandla måste man vänta i 5 veckor efter att man lagt på ny gelcoat enligt international och 15 veckor enligt BILTEMA.

Lagar man med Epoxi, så är Epoxibehandlingen klar nr reparationen är klar och man kan bottenmåla och sjösätta.

Spackel

Jag skulle blandat till Epoxy. Har blivit så obstinat efter alla pumpar som inte fungerat och vågar som jag inte hittar när jag behöver dem, så jag har de senaste åren kört med tumstocksmetoden. Köper nu för tiden min Epoxy från BILTEMA. Hälften så dyrt blir mycket roligare och du får snart göra om reparationen. Det finns hur många andra granitgrund som helst i Bohuslän och annorstädes med för den delen. :P

Brukar ta två plastbunkar av lämplig storlek. Ställa den ena plant.Slå i en slatt EpoxyBas. Sätta ner en tumstocksbit i centrum på plastbunken. Slänger aldrig en trasig tumstock. Klipper av dem med avbitaren vid nån jämn och bra cm-markering när jag skall mäta epoxy. Bra att ha som rörpinnar annars också.

Om tumstocken i centrum på bunken med Epoxybasen visar tex 10 mm, slår jag på härdare upp till 15 mm. Har blandat ganska många liter epoxy under de år jag använt tumstocksmetoden.

Brukar köpa BILTEMAS 4,5 kg satser. Bas och härdar har alltid gått lika jämt ut när jag blandat med tumstocksmetoden som när jag använt de andra, vedertagna,mätmetoderna. Det gäller bara som alltid att va noggrann.

Blandar bas och härdare ytterst noggrant.

Slår över blandningen i den andra plastbunken. Skrapar ur noggrant så att allt (nästan) kommer över i den andra bunken. Blandar ytterst noggrant ytterligare en gång.

Brukar pensla på ren epoxy tunnt över hela skadan.

Därefter blandar jag i mickrobalonger (eller annat lämpligt fyllnadsmedel - talk till polyester) till ett spackel. Spacklar upp skadan så att jag får den profilen på kölen jag vill.

Dagen efter när spacklet härdat slipar jag över skadan med Flapdisken så att jag får så bra form på spacklingen som möjligt. Spacklingen måste dock va mindre så det får plats med laminat runt. 5 mm kanske.

Klipper/skär till den väv som man använder till epoxylaminat. Det går åt ganska många bitar, väven är ju bara 300 grams (glasfibermatta för polyester är 450 eller 600 grams/m2)

Blandar epoxy enligt tumstocksmetoden. Epoxyn kan påföras via pensel eller korthårig målarrulle. För ett så här litet jobb skulle jag använt pensel. Billig som jag slänger efter.

Det viktigaste arbetsredskapet är aluminiumrullen som man rullar ur luften ur laminatet med. 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-36550/

Möjligtvis hade jag lagt ett par lager laminat först, låtit det härda och laminerat resten dan där på. Möjligtvis mellanslipning ev några tag för hand med grovt slippapper och som alltid avtorkning med aceton.

När laminatet har fått rätt tjocklek får det härda. Bäst är om man lyckas få laminatet tjocklek nån knapp halv mm mindre än tänkt. Avslipning och bortslipning av det som man fått för tjockt.

Blanda epoxyspackel som ovan och spackla upp till rätt kölprofil. När spacklet härdat skulle jag slipat av med exenterslipen eller om det är svårt att komma åt (tex pga marken) en mindre maskin typ mus eller multimaster. Handslipning med grovt papper fungerar ju också. En lång slippappersremsa som man drar fram och tillbaka fungerar ju bra om man vill ha runt..

När kölen slipats till önskad profil brukar jag måla över med ren epoxy, sen är det bara att bottenmåla och sjösätta.

Bilden nedan är från den senaste liknande reparationen på min nuvarande båt. Den sommaren gick vi på grund två gånger. Seglar kompisen Erik stod till rors den ena gången och jag själv den andra. Det som är intressant är att det var mitt fel till 100 % bägge gångerna.  :wacko:

post-53310-0-05264800-1421861300_thumb.jpg

Redigerad av toaen
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det här var det korta svaret undrar i alla fal jag hur det långa såg ut... :) 
Hursom - klanderfritt svar från toaen som så ofta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastisk vilken hjälp jag får här stort tack till er alla!

Håller med Peter vore väldigt intressant att läsa ditt långa svar toaen :-)

Så om jag lyfter blicken lite så förstår jag det som:

1. Slipa rent runt och i skadan

(lite osäker vad du menar när du säger: "Från gelcoatkanten fram till skadan skulle jag konat ut glasfiberlaminatet")

2. Pensla med epoxy

3. Spackla upp skadan med epoxyspackel

4. Epoxylaminat (gissar att jag lägger detta över skadan och en bra bit in på den exktra biten som är slipad?)

5. Pensla med epoxy

5. Bottenmåla 

Detta förutsätter då lite slipning mellan stegen och rengöring, Samt att jag kan använda mig av alla tips där de är relevanta :-)

Men har jag förståt arbetsordningen korrekt?

/Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det här var det korta svaret undrar i alla fal jag hur det långa såg ut... :) 

Detta var en något längre version av det långa svaret.  :)

Precis när jag hade skrivit i stort sett samma text, men bara skulle justera nått, så försvann hela texten. Har man då hållit på i närmare en timme och skrivit på en text och letat länkar och ritat i bilder mm mera och hel skiten försvinner bara för att man råkar röra på musen - då blir man trött.

Har köpt en skitdator med ett oprativsystem som är skit det med. I kombination med den nya plattformen som MG nu har, som är nån riktig skit det med, så är det som det är.  :( 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Slipa rent runt och i skadan

(lite osäker vad du menar när du säger: "Från gelcoatkanten fram till skadan skulle jag konat ut glasfiberlaminatet")

post-53310-0-85986400-1421898904_thumb.jpg

Med gelcoatkanten menar jag den nya du slipat fram längs den röda linjen på bifogad bild.

I princip så här. 

post-53310-0-50189100-1421899538_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4. Epoxylaminat (gissar att jag lägger detta över skadan och en bra bit in på den exktra biten som är slipad?)

Exakt - Du skall ju täcka över skadan och du skall fylla upp och ersätta det bortslipade matrialet i urkoningen, så att du kommer upp i samma nivå som kölen när den tillverkades.

post-53310-0-08616900-1421899803_thumb.jpg

Dvs lägga på lager på lager tills du kommer upp i nivå med den gamla gelcoaten (inkl spackling)

post-53310-0-86465900-1421900167_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta förutsätter då lite slipning mellan stegen och rengöring, Samt att jag kan använda mig av alla tips där de är relevanta :-)

Men har jag förståt arbetsordningen korrekt?

/Michael

Om det går för lång tid mellan arbetsmomenten skall man alltid göra nån form av mellanslipning och avtorkning med aceton. Får laminatet härda blir det alltid små kanter och glasfibertrådar som sticker ut mm. Brukar alltid ta ett slippapper och dra över den yta jag skall plasta på för att rugga upp och få bort sånt som sticker ut. 

Jo - du har förstått.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen 1000 tack.

Vilket fantastiskt forum, här kommer jag hänga mycket framöver :-)

Nu är jag laddad med information bara att invänta lite varmare väder så man kan få ordning  på båten.

/Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen 1000 tack.

Vilket fantastiskt forum, här kommer jag hänga mycket framöver :-)

Nu är jag laddad med information bara att invänta lite varmare väder så man kan få ordning  på båten.

/Michael

Akta dig

Båtar det är inget intresse - det är en sjukdom och båtforum är beroendeframkallande.

Skall strax gå ner till båten och flytta den till ett ställe jag kan få ström och ladda batterierna.

Om några dar skall jag montera ner ratt och rattpedistal för att staga upp durken.

Ratten och rattpidestalen skall jag ta hem i källaren och bygga en panel för instrument och plotter mm i glasfiberlaminat, så nu blir det dessvärre inga båtturer på ett tag.  :(

Men jag får väl leva på minnet av den senaste.

http://thallatha.blogspot.se/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta var en något längre version av det långa svaret.  :)

Precis när jag hade skrivit i stort sett samma text, men bara skulle justera nått, så försvann hela texten. Har man då hållit på i närmare en timme och skrivit på en text och letat länkar och ritat i bilder mm mera och hel skiten försvinner bara för att man råkar röra på musen - då blir man trött.

Har köpt en skitdator med ett oprativsystem som är skit det med. I kombination med den nya plattformen som MG nu har, som är nån riktig skit det med, så är det som det är.  :( 

När man skriver lite längre kan det vara bra att kopiera texten ibland, ctrl a, ctrl c. Oftast kan man klistra tillbaka med ctrl v. Eller skriva i textredigeraren.

Fast det bästa är en dator med äpple på

post-80529-0-98657600-1421926132.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Insåg att jag har glömt att följa upp denna tråd.

Lagningen  blev hur bra som helst och tack vare all information här ganska enkelt och smidigt att fixa . Många sjömil har blivit avklarade och mer blir det innan denna säsongen är över :-)

Tack än en gång.

/Michael

Redigerad av sidpiraya
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...