Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Riro

Radarcertifikat

Rekommendera Poster

Måste man ha certifikat för att använda radar på fritidsbåt? Någon som vet vad som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, men utbildning på radar är inte fel så att man kan använda den på rätt sätt.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns inget krav på det vad jag vet.

Jag har själv radar men inte någon kurs, men vid tillfälle ska jag gå en kurs bara för att lära mig mera utnyttja den bättre.

Jag tror certifikatkrav kan vara kopplat till behörighet skeppare 8 och högre, dvs yrkesmässig användning om radar förväntas finnas installerat. Eller om man går i led där det är krav på radar finns på fartyget.

Om jag minns rätt så ingår utbildning radarcertifikat i skeppare 8.

En fritidsbåt har inte heller skylldighet att alltid ha igång radarn ständigt med bevakning som yrkessjöfarten har som krav, detta kan vara en fördel på tex en segelbåt då radar drar en del ström.

Så tror jag det är! Men fler som vet säkert hoppas jag fyller på med mer info. 

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, men utbildning på radar är inte fel så att man kan använda den på rätt sätt.

Hälsningar Ove

Då kan jag använda radarn som följde med båten jag köpt. Gjorde lumpen som radarman i flottan så jag tror grunderna sitter kvar även om det var några år sedan. B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan lugnt använda din radar utan radarcertifikat, det finns inga sådana krav.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ingår teoretisk och praktisk radarutbuldning på FB kl 8. Men den ger inget certifikat.

Teorin handlar delvis om att förstå radarplottning handgripligen. Praktiken bestod för min utbildning av en övning med navigering meddelst radar, sjökort och förblindande svarta lakan runt navigeringsplatsen. Samt en rejäl förövning med att förbera benen i sjökortet med kurser, väjpunkter och väjningsavstånd. Mitt i Stockholms farled precis då alla stora finlandsfärjor lade ut. Mkt spännande. Mkt lärorikt.

Tänk på att om du har radar så har du praktiken skyldighet att använda den vid exvis dimma, utifrån ett ansvarsperspektiv givet väjningsreglerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går man FBK8 så kan man enkelt ta Radarintyget samtidigt. Det finns ju även separata Radar-kurser som tyvärr väldigt få går.

Ang skyldighet att använda radar så pratar Regel 7: "fartyg med funktionsduglig radar". I fritidsbåtar kan anledningen till att radarn inte används vara tex brist på ström eller brist på kompetens. Så i praktiken finns inget krav på att använda radarn i en fritidsbåt. 

Att det sen är genomkorkat att inte använda ett så förnämligt hjälpmedel är en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att om du har radar så har du praktiken skyldighet att använda den vid exvis dimma, utifrån ett ansvarsperspektiv givet väjningsreglerna.

Praktiken bestod för min utbildning av en övning med navigering meddelst radar, sjökort och förblindande svarta lakan runt navigeringsplatsen. Samt en rejäl förövning med att förbera benen i sjökortet med kurser, väjpunkter och väjningsavstånd. Mitt i Stockholms farled precis då alla stora finlandsfärjor lade ut. Mkt spännande. Mkt lärorikt.

Jomenvisst är det spännande att radarnavigera.

När jag gick kursen skulle vi förbereda nattkörningen.

Ritade ett sjökort med kurser, distanser  och vad radarn förväntades att visa, det "röda" i kortet.

Har i höst skaffat bredbandsradar, vilken otrolig skillnad på "närbilderna".

post-52966-0-87470500-1421845691_thumb.jpg

post-52966-0-86780300-1421846680_thumb.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Radarkursen är den roligaste kurs jag gått, krabbkutter med liggunderlag över rutorna var kul.

Rekomenderas starkt.

På klass 8an fick jag göra all "praktik" i simmulator (fick dock 40h då läraren ansåg 10h vara för lite), men i och med att examinatorn inte ville beblanda sig med NFBs intyg så tog jag kursen separat för NFBs räkning, och det var en lyckträff.

Så radarkurs är kul, skulle gärna vidareutbilda mig där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...