Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
mlagerstedt

Autopilot på ratten?

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenheter av rattmonterad autopilot?

 

Funderar på en Raymarine EV-100 och hade gärna fått lite åsikter om den.

 

Vår båt är 34ft och väger ~6t. Piloten skall mest användas för familjesegling på västkusten och Danmark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyrt. En båtklubbskompis arbetar med rostfritt och han tillverkade en passande rorkult till nödrodersbulten i min Bavaria och sedan körde jag en autopilot på den.

Har iofs ingen aning om hur din båt ser ut, ville bara tipsa i allmänhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag nyligen installerat en Raymarine EV-200 med linjär styrenhet direkt på länkaget, som jag tror är en bättre lösning, men dyrare.

 

Jag anser man kan resonera så här,  fördelar-nackdelar:

 

1. Rorkultstyrare (Billigast ca 5000 kr)

    Fördelar:  Billig och enkel att installera.

    Nackdelar: Inte lika exakt som nedanstående och inte lika stark. Kan vara i vägen i sittbrunnen och kräver att rorkulten eller styrarmen kan röra sig fritt. (Inga ben och barn i vägen)

 

2. Rattstyrare (Mellandyr upp till ca 15000kr)

    Fördelar: Tar mindre plats och är exaktare och starkare än ovanstående

    Nackdelar: Kan vara i vägen på rattpedistalen och för att jag ville ändra ratten (i mitt fall) och kan i vissa fall störa kompasser. I övrigt ingen erfarenhet, men jag tror att den kräver viss injustering som gör att det lirar exakt mot drivmotorn. Kanske denna typ kan slira men det är bara en gissning.

 

3. Linjär styrenhet: (Dyr från ca 25000kr)

    Fördelar: Tar inte plats ovan däck, hörs inte och syns inte, stark och exakt och den mest tillförlitliga av de 3. Kablage och kontakter skyddade från väderpåverkan.

    Nackdelar: Kräver en del arbete och kostnader med installation under däck i övrigt kan jag inte se några nackdelar annat än priset.

 

Slutsatser och mitt beslut

2 och 3 ovan ska båda normalt gå att koppla till både GPS och vinddata. Tror båda dessa är överlägsna alternativ 1 vad avser egenskaper på kryss eller medsjö som kräver lite mer kapacitet. Men det var alternativ 2 du var mest intresserad av.  Jag hade en äldre sådan (Autohelm) på min båt när jag köpte den, men tyvärr var den rattstyraren trasig och gammal så den behövde bytas ändå. Jag tog då steget direkt på en ny linjär styrenhet eftersom jag tror det är bättre och att det är snyggare.

 

Förhoppningsvis kan fler fylla på med mer erfarenheter av rattstyraren....!

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en EV-100 på min ratt förra året. Har erfarenhet sedan tidigare av både Autohelm rorkultspiloter och rattpiloter. Min tidigare rattpilot (Autohelm 300) var bökig att kalibrera och jag använde den i huvudsak när jag gick för motor eller när jag satte/tog ner segel. Har däremot alltid varit helnöjd med mina rorkultspiloter. Den nya EV-100 är mycket bra och fungerar perfekt både för motor och segel. En nackdel är den stora motorn som hamnar så nära kompassen att denna blir helt opålitlig och inte går att använda. Nu använder jag bara kompassen som reservkompass, men det stör mig ändå (någon som vet bot?) rattpiloten är suverän (kanske lite plastig rattkåpa som låter lite när man vrider på ratten, men inte så det märks ute på sjön). Sammanfattningsvis: bra köp, över högt ställd förväntan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att EV-100 är självkalibrerande och känner av båtens rörelser i alla dimensioner - och anpassar styrningen till rörelserna... således bara att tuta och köra :D

Redigerad av Copernicus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både de nya EV-100 och EV-200 är självkalibrerande. Det var mycket enkelt att ställa in och kalibrera. P70-enheten som används till styrning av de flesta kommandon är lättanvänd och tydlig.

 

Styr även via GPS'enheten (Raymarine) men där är jag inte lika nöjd, men har den gamla programutgåvan. Ska ladda in Lighthouse II nästa sommar då tror jag det blir bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite äldre Raymarine Autopilot S1 Gyro i min båt som har rattstyrning. Det är en HR 352 på ca 10 ton fullastad.

 

Det är en linjär styrenhet och fungerar väldigt bra. Autopiloten är kopplad till plottern så jag kan lägga upp rutter m.m. som autopiloten styr efter.

 

Vi använder autopiloten för det mesta när vi seglar/kör motor på öppet hav.Också bekvämt när man snabbt ska fixa någonting att bara trycka på en knapp så går båten rakt :).

 

Det negativa är att dessa autopiloter är ganska dyra. tror vår kostade ca 40 000:- när den var nya med alla tillhörande delar. Dock så följde autopiloten med i båtköpet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar!

 

Copernicus, stör piloten ut kompassen även om är piloten är av? Och hur va installationen? Kopplade du ihop den med vi vindinstrument mm.

 

Skall se om jag kan hitta ett bra erbjudande på piloten nu under mässan. Känns som om den kommer funka fint oss och avsevärt förbättrad sen de hade remdrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Installationen är lätt, men tar lite tid att dra kabeln (backbone) om man vill ha det smidigt och snyggt. Att planera installationen är kanske viktigast. Det viktigt med placeringen av "kompassenheten" så att den sitter bra i långskeppsriktningen. Däremot är det inte nödvändigt att den placeras centralt i båten, som tidigare modellers. Det underlättar mycket. Däremot får den inte sitta så att metalliska föremål stör magnetfälten omkring enheten. 

 

Angående kompassen i rattpelaren: Tyvärr är det magneterna i servomotorn som stör min kompass, så av eller på spelar ingen roll.

 

Jag har inte kopplat till mina vindinstrument, men det går. Plottern är inkopplad i nätverket och det funkar förträffligt. 

 

Ja, funktionen hos den gamla remdrivna går inte att jämföra med EV-100*. Den nya är otroligt lättskött och lär sig snabbt båtens rörelser för exat styrning. 

*Även den nya är remdriven, men remmen är inkapslad.

Redigerad av Copernicus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Raymarine SPX-5 wheeldrive som är föregångaren till EV100. Har exakt samma erfarenhet som Copernicus ovan, men köpte dessutom till en fjärrkontroll. 

 

Jag använder autopiloten under segling och den parerar även rätt grov sjö perfekt. Kan med fjärrkontrollen göra slag själv och sköta fockskotet (klarar mig alltså utan självslående fock). Med fjärrkontrollen kan man också krypa på däck och spana på segeltrim och annat kul.

 

Är inte säker på om du har rätt beträffande remdriften. Jag har förstått det som att de modeller som fick mycket skit hade kuggdrift. De nya modellerna har en bredare rem som är inkapslad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, precis så har jag uppfattat det, inkapslad rem på den nya, kuggrem på den gamla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Copernicus, hur gjorde du med kompassen? Jag köpte en handhållen som jag satt inne vid nav-bordet, så blev det åtminstone något mervärde. Skulle elektroniken lägga av kan jag gå in och hämta den.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Copernicus, hur gjorde du med kompassen? Jag köpte en handhållen som jag satt inne vid nav-bordet, så blev det åtminstone något mervärde. Skulle elektroniken lägga av kan jag gå in och hämta den.  :)

 

Och vilken kurs ska du sen styra ;)

Jag har en Silva 70UN som sitter på huvudskottet, fungerar utmärkt att hänga kepsen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag räknar kallt med att jag inte kan använda kompassen så länge motorn sitter där den sitter... men man kan frikoppla motorkransen med den inkapslade remmen och rotera hela paketet moturs bort från kompassen... men då kan inte autopiloten användas och motorn sitter forfarande farligt nära. Men kompassen rättar in sig mot rätt kurs. 

Sen har jag också div kompasser ombord... reserv + 3 syftkompasser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...