Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Rekommendera Poster

Har ett toppmatat kylskåp inbyggt från 87. Skulle tro det är 60 liter minst. Men i somras hängde det inte riktigt med. Mycket ström men lite kyla. Så vad är bäst att göra:

 

1. Behåll skåpet men isolera det bättre. Hur gör man i så fall detta? Vilket materal?

2. Byt aggregatet. Till vad? Tips?

3. Ta bort allt och installera ett nytt. Vilket?

 

Jag är mest sugen på alt 3 men utbudet av toppmatade skåp är inte stort, Verkar mest finnas frontmatade och det passar sämre i detta fall. Vore dock smidit att behålla skåpet eftersom det är stort och passar. I så fall måste jag byta aggregat och isolera bättre. Är det svårt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressorn e slut eller kylbärare, typ freon eller liknande behöver nog fyllas på.

Jag köpte ett gäng boxar, toppmatade, fabrikat Berier, för fem år sedan.

VAd jag förstår så har alla fungerat mycket bra. Jag har en kvar själv, som står ute på altanen hela tiden förutom när jag tar med den i bilen.

Den jag har kvar e på 56 L. Kan fylla den med bira å ha den inkopplad på bilbatteiet i ett par dygn utan att köra och få problem att få igång bilen igen. Det fabrikatet finns att köpa hos Solarlab. Jag försökte beställa med om var alltid slut på lager då för 6 år sedan, så jag beställde hem en halv container i olika storlekar. Har ingen kvar att sälja dessvärre men kan definitivt rekommendera. Snål, rymlig, välfungerande och billig. Fungerar både på 12V och 230V med transformator.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en inbyggd modell skall du nog fundera på att behålla den. Du behöver nog inte isolera mer, men byta kylaggregat till till exempel Isotherm 2001 compact som kostar drygt 3000 kr just nu. Strömsnål (även om ASU modeller lär vara ännu bättre) och driftsäker. Lätt att byta bortsett från åtkomligheten i kylboxen som kan kräva viss akrobatik. Jag satte in en dylik för två säsonger sedan och är helnöjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt aggregat i första hand, det gamla kan vara fyllt med freon och det går inte att fylla. Vattenkylt är bättre men lär ju kosta en del extra.

ASU är bara problem om man har solpaneler. Det var bra i en tid när man fick laddning enbart från motor eller land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt aggregat i första hand, det gamla kan vara fyllt med freon och det går inte att fylla. Vattenkylt är bättre men lär ju kosta en del extra.

ASU är bara problem om man har solpaneler. Det var bra i en tid när man fick laddning enbart från motor eller land.

Ok, om man nu behåller kylen men byter aggregatet. Är det inte ändå en poäng att förbättra isoleringen? Antar att det finns bättre isoleringsmaterial nu jämfört med 87.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla hur kylen är isolerad innan du bestämmer ifall den behöver isoleras om. Fem centimeter, helst tio är bra nog. Jag installerade ett aggregat med fläkt, tror det var ovan nämnda 2001(?), borrade sedan hål med dosfräs i basinredet i skåpet jag monterade kylen och satte en stos och en slang som leder fram luft. Tog hål i överkant på skåpet och monterade ett galler för att släppa ut luften. Funkar grymt bra tycker jag.

Det är inte lika bra som vattenkyld, men skåpet blir inte varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla hur kylen är isolerad innan du bestämmer ifall den behöver isoleras om. Fem centimeter, helst tio är bra nog. Jag installerade ett aggregat med fläkt, tror det var ovan nämnda 2001(?), borrade sedan hål med dosfräs i basinredet i skåpet jag monterade kylen och satte en stos och en slang som leder fram luft. Tog hål i överkant på skåpet och monterade ett galler för att släppa ut luften. Funkar grymt bra tycker jag.

Det är inte lika bra som vattenkyld, men skåpet blir inte varmt.

Ok, hänger inte med i alla svängar där.  :-o  Förklara gärna lite utförligare hur du satte stos, slang, hål och galler. Verkar ju vara begränsat med arbete att byta aggregat, förutsatt att det nya passar där det gamla satt.

Redigerad av Amanda31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I botten på mitt diskbänkskåp sträcker sig basinredet som går under hela salongen. Utrymmet under basinredet är outnyttjat, luftfyllt och ligger under vattenytan. Luftens temperatur däri är samma som havets, så kan man nyttja den luften för att kyla kompressorn. För att kunna ansluta en slang (aluminium, 100 millimeter blev det) monterade jag en slangstos och fäste slangen med en slangklämma. Andra änden på slangen drog jag fram till fläkten på kompressorn. Den startar med kompressorn, automatiskt.

 

För att luften som sugs in ska komma ut när den passerat kompressorn måste man ta ett hål i skåpet, och eftersom varm luft stiger är det lämpligas att ta hålet högst upp i skåpet. Jag monterade ett galler för att det blev snyggast så.

 

Funkar bra.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I botten på mitt diskbänkskåp sträcker sig basinredet som går under hela salongen. Utrymmet under basinredet är outnyttjat, luftfyllt och ligger under vattenytan. Luftens temperatur däri är samma som havets, så kan man nyttja den luften för att kyla kompressorn. För att kunna ansluta en slang (aluminium, 100 millimeter blev det) monterade jag en slangstos och fäste slangen med en slangklämma. Andra änden på slangen drog jag fram till fläkten på kompressorn. Den startar med kompressorn, automatiskt.

 

För att luften som sugs in ska komma ut när den passerat kompressorn måste man ta ett hål i skåpet, och eftersom varm luft stiger är det lämpligas att ta hålet högst upp i skåpet. Jag monterade ett galler för att det blev snyggast så.

 

Funkar bra.

Ah, då fattar jag. Det är faktiskt redan monterat på ungefär det sättet redan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Byt aggregat i första hand, det gamla kan vara fyllt med freon och det går inte att fylla. Vattenkylt är bättre men lär ju kosta en del extra.

ASU är bara problem om man har solpaneler. Det var bra i en tid när man fick laddning enbart från motor eller land.

Ok, om man nu behåller kylen men byter aggregatet. Är det inte ändå en poäng att förbättra isoleringen? Antar att det finns bättre isoleringsmaterial nu jämfört med 87.

 

 

Man ska definitivt kolla isoleringen. Det händer att stora biter har "försvunnit" med åren. Både isoleringen och att få bort värmen från kondensorn är viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Byt aggregat i första hand, det gamla kan vara fyllt med freon och det går inte att fylla. Vattenkylt är bättre men lär ju kosta en del extra.

ASU är bara problem om man har solpaneler. Det var bra i en tid när man fick laddning enbart från motor eller land.

Ok, om man nu behåller kylen men byter aggregatet. Är det inte ändå en poäng att förbättra isoleringen? Antar att det finns bättre isoleringsmaterial nu jämfört med 87.

 

 

Man ska definitivt kolla isoleringen. Det händer att stora biter har "försvunnit" med åren. Både isoleringen och att få bort värmen från kondensorn är viktigt.

 

Noterat. Så får det bli. Såg en annan webbsida där någon som har en likadan båt som jag, en Jeanneau Selection 37, faktiskt tyckte att isoleringen på kylboxen var lite klen. Tips på bra och lättarbetat isoleringsmaterial?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Byt aggregat i första hand, det gamla kan vara fyllt med freon och det går inte att fylla. Vattenkylt är bättre men lär ju kosta en del extra.

ASU är bara problem om man har solpaneler. Det var bra i en tid när man fick laddning enbart från motor eller land.

Ok, om man nu behåller kylen men byter aggregatet. Är det inte ändå en poäng att förbättra isoleringen? Antar att det finns bättre isoleringsmaterial nu jämfört med 87.

 

 

Man ska definitivt kolla isoleringen. Det händer att stora biter har "försvunnit" med åren. Både isoleringen och att få bort värmen från kondensorn är viktigt.

 

Noterat. Så får det bli. Såg en annan webbsida där någon som har en likadan båt som jag, en Jeanneau Selection 37, faktiskt tyckte att isoleringen på kylboxen var lite klen. Tips på bra och lättarbetat isoleringsmaterial?

 

30-50mm frigolitskivor som limmas utanpå och under - där det går.

Jag hade också bytt aggregatet, dvs rensat nuvarande "balja" från det gamla och sedan installerat det nya. Att byta hela boxen kan i värsta fall dra med sig rätt mycket inredningsjobb om du inte hittar något som passar exakt. Att isolera mer tro jag inte löser problemet, inte när boxens "maskin" är från -87. För det är väl en kompressorkyl och inte en s.k. termoelektrisk ?  Du ser om den har en svart motorklump á la hemmakylskåp eller inte. För är det en termoelektrisk utan kompressor är redan det skäl i sig att byta för att få mer strömsnålt - även om den fungerar ok.

 

Byggde till en kylbox på akterdäcket på min båt, och då aggregatet hade någonmeter rör som var hyfsat böjbara kunde jag montera aggregatet under däck i ett uteventilerat utrymme samt sätta extra frigolitskivor runt och under "boxen".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyuretanskum (typ fogskum) är bra, enkelt men avger isocyanat när det härdar. (nästan obefintlig men dock en liten risk, att jobba med)

Det finns PU- fria (dvs isocyanatfria) men det är dyrare. PU skum kostar 15-75kr/ 500ml sprayburk medans isocyanatfria alternativ kostar 150-400kr.

En flaska PU skum ger 25-50 liter färdigt skum

PU- härdar av omgivande fukt och restprodukten vid härdning är någon typ av isocyanat. (MDI isocyanat är den minst dåliga)

Du kan snabba på härdning genom att dimma på lite vatten. 

Isocyanatfritt ger mindre volym från en flaska men i ditt fall kommer du ju inte göra av med några mängder.

Precis som PU så är det isocyanatfria inte UV-beständigt.

Perfekt med skum eftersom du bara behöver göra en yttre avgränsning av tex byggplast och fylla alla utrymmen du vill isolera. Fungerar ju fantastiskt som lim. Du kan lätt bearbeta, spackla och måla efteråt, eller typ fästa ytmaterial direkt på det ohärdade skummet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera även din tätning vid luckan.

 

/Wahlis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man behöver böjligt material för att komma åt att få in isoleringen så finns det två bra alternativ.

  1. Liggunderlag som limmas på. Det är ett billigt alternativ.
     
  2. Armaflex eller annat cellgummimaterial med självhäftande yta är praktiskt men dyrt.
    Fördelen är att man kan trä upp materialet även i trånga utrymmen med skyddsplasten på och - om man har arrangerat det lite listigt på förhand - så kan man sedan dra bort skyddsplasten när isoleringen väl är på plats och trycka fast ordentligt med en smal roller eller något annat.

Fem centimeter isolering bör man ha, men...

Det behöver inte vara 5 cm överallt. Får man bara plats med 3 cm på en sida så kan man kompensera med 7 cm på den andra sidan. Jobba mot en genomsnittlig tjocklek på minst fem centimeter. (Det funkar inte att sätta 25 cm på en sida och strunta i resten...)

 

Någon skrev att luckan ska vara tät men se också till att luckan får isolering. Här funkar liggunderlag bra. Skär ut en bit som passar precis i hålet i bänken ner i boxen och limma på den på luckan. Då blir det även tätt.

 

En sak till. Ofta är boxarna inte isolerade upp mot bänken. Även här är liggunderlag bra att limma inuti boxen upp mot bänkskivan.

 

Använd en "plastig" variant av liggunderlag inuti boxen, den är lättare att hålla ren än en mera gummiaktig.

 

Mackey

 

PS

Som "skomakarns barn" så har jag själv bara 30 - 35 mm isolering med armaflex/cellgummi och det funkade bra även den varma sommaren 2014.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...