Herrchalle 0 Postad 16 Januari , 2015 Hej kan man installera en brytar lös fördelare med vakuum dosa i båt. Street thunder hei till en aq211 a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 16 Januari , 2015 Till att börja med så ska man inte montera en bilfördelare alls i en båt eftersom den inte är gastät/gnistsäkrad. Sedan har man aldrig en vacuumdosa på en båtfördelare. Om man byter fördelare så måste man se till att den ger rätt tändkurva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herrchalle 0 Postad 16 Januari , 2015 Man kan ju ge fanken i att koppla in vakuum dosan. Och vad menas med gnistrande säker? Känns som om den som sitter där nu inte uppfyller dom kraven heller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Januari , 2015 (redigerade) Hittade en snarlik tråd HÄR och bilfördelare sägs kunna användas (alltså om vakuum-tändförställningen bortkopplas och den varvtalsberoende tändförställningen dessutom samspelar bra som sagts tidigare).Angående gnistsäkerhet hos bensin-inombordare ställs naturligtvis extra höga krav jämför med bilar, den tunga bensingasen kan ansamlas i en båt - som ju av naturliga skäl inte är ventilerad nedtill likt en bil. Och inte kan man tvärbromsa och snabbt kliva ur vid vägkanten heller. ;-)Om en sådan stor mängd ansamlad bensingas från kölsvinet och uppåt skulle tränga in i fördelarens gnistsprakande värld så kan det antända så att hela båten plötsligt exploderar.Detta försöker man tydligen undvika genom två metoder, dels att täta fördelaren "så gott det går" och dels genom att fånga upp eventuella explosions-flammor så att inte all övrig gasmängd i båten antänds även ifall olyckan skulle vara framme!Den senare metoden kallas mycket träffande "flame arrestor" - för den består av ett eller flera metallgaller inte helt olikt fängelse/arrest-galler. Metallgaller kyler genomströmmande explosionsgaser och hindrar därmed öppna lågor ifrån att spridas. Inte för att jag begriper hur eller var ett sådan metallgaller bäst skulle anbringas på just din strömfördelare, men någon annan kanske vet?Hittade f.ö. också en intressant demo-film, vilken storlek på "maskorna" i metallgaller gör jobbet bäst utan för den skull hindra ventilationen/tryckvågen alltför mycket?[Verkar i experimentet vara naturgas plus luft men principen framgår nog ändå, många påföljande galler med succesivt allt mindre maskor ger månne "rymningssäkrare arrest" utan att hela konstruktionen för den skull riskerar att blåsa bort vid eventuell explosion!?? (Det som i slowmotion ser ut som röda bakåtkastade återsken måste väl vara just de farliga flammor som skall arresteras, detta för att i sin tur inte kunna antända omgivningens gasbemängda atmosfär?)] Redigerad 16 Januari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 16 Januari , 2015 Den skillnad jag har sett förutom vacuumklockan är att infästningen och tätningen av fördelarlocket brukar vara rejälare på fördelare till båtar. Typ packning plus skruvar i båt mot ingen packning och snäppfästen i bil. Dessutom ska kabelgenomföringar nedanför fördelarlocket vara noggrant tätade. Jag har aldrig sett någon flamdämpare på en fördelare. Däremot finns de ofta på generatorn. (AC Delcos, andra märken kan använda andra tekniker för att stänga in gnistrande delar.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 16 Januari , 2015 Sedan kan det förstås skilja i materialval där man väljer mer korrosionsbeständiga material eller bättre ytbehandling till båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Januari , 2015 Har heller aldrig sett nån, men enligt bilden nedan (snodd här) så förekommer de... (Ps. jag har glott på min länkade demo-filmsnutt ovan flera gånger men begriper den ändå inte. Är det blåa den beryktade "flamfronten" vid explosion, filmad med "icke IR" höghastighetskamera? Och framför allt undrar jag varför bildtexten säger att nätmask-storleken 1/8 tum gör jobbet, blir ju en likadan rödaktig bakåtflamma även då detta passeras? Vad säger egentligen att inte exempelvis nätmaska typ 1/16 tum vore bättre? Etanolkök sägs brinna med osynlig låga, har det nån betydelse i detta sammanhang där naturgas tydligen användes? Nån idé någon??) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herrchalle 0 Postad 17 Januari , 2015 Ok priset blir ju en tredjedel så ska nog satsa på en bilfördelsre. En med tändspole så sparar man en tusing till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 17 Januari , 2015 Hej kan man installera en brytar lös fördelare med vakuum dosa i båt. Street thunder hei till en aq211 a Lämna in den för lagerbyte om det är glapp i axeln i stället för att köpa nytt. Inga problem alls att sätta in brytarlöst i den och för den delen så finns det inga gnistor alls med ett brytarlöst system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Januari , 2015 Nimbus10: Håller definitivt inte med ditt påstående att brytarlösa system skulle vara gnistfria vad gäller fördelare (distributors)!!Må vara att ingen gammaldags brytarkontakt kan gnistra då halvledare sköter det jobbet, men tänk på att fördelar-armens rotor överför högspänning från sin mittpunkt (via ett fjädrande släpkol i fördelarlocket) till respektive cylinders tändkabel i armens periferi. Gnistrar rejält! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 19 Januari , 2015 (redigerade) (Ps. jag har glott på min länkade demo-filmsnutt ovan flera gånger men begriper den ändå inte. Är det blåa den beryktade "flamfronten" vid explosion, filmad med "icke IR" höghastighetskamera? Och framför allt undrar jag varför bildtexten säger att nätmask-storleken 1/8 tum gör jobbet, blir ju en likadan rödaktig bakåtflamma även då detta passeras? Vad säger egentligen att inte exempelvis nätmaska typ 1/16 tum vore bättre? Etanolkök sägs brinna med osynlig låga, har det nån betydelse i detta sammanhang där naturgas tydligen användes? Nån idé någon??) Det är den blå lågan som är flamfronten och den stoppas av det sista nätet med 1/8"-maska. Den rödaktiga flamman som slår bakåt har ingen betydelse i sammanhanget. Hur liten maska som behövs beror tydligen på vad det är för gasblandning som brinner. Mindre maska är säkert säkrare och en tät plåt är nog säkrast men man vill ju att luften ska komma igenom. På en maringenerator brukar det sitta dubbla nät med maskor som är mindre än 1/8". Redigerad 19 Januari , 2015 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Januari , 2015 (redigerade) Tack Eld-, var helt isnöad på att nätet satt vid de ovidkommande ljusreflexerna och såg inte att den blå lågan avslutas så abrupt i mörkret. Min alternator har en annan variant av flamskydd enligt bilden i #49. Kanske utnyttjas explosions-mottrycket vid labyrintens krökar på nåt vänster? Hmm... ansamlas väl med tiden lätt en del elektriskt ledande slitage-koldamm, kanske är labyrintvarianten bra på att släppa ut detta jämfört med finmaskiga nät?Börjar annars sakta ana tänket bakom dimensionering, tror jag?1. Begränsa gasvolymens storlek runt gnistrisk-objektet så mycket som möjligt.2. Gör ett tillräckligt stort ventilationshål för att släppa ut explosionstrycket så att inte hela grejen kan brista sönder. Både gasvolymens storlek och manickens bräcklighet avgör nog.(Nåt stort kontinuerligt luftflöde likt förgasares insug finns knappast behov för i fallen fördelare eller alternatorkol.)3. Sätt i en stadigt förankrad flamdämpare. (Ventilationens area skall fortfarande vara stor nog att uppfylla villkor nr 2.) Redigerad 19 Januari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Januari , 2015 Såg först nu originaladressen i demofilm-länken ovan, finns flera sevärda filmsnuttar och annan brandsäkerhetsmässig info samlat i den sajten. (Och om någon ser nåt som är särskilt intressant för oss båtfolk så påpeka gärna detta i tråden!) Explosionsrisken hos just båtbensinares fördelardosa skall väl heller inte överdrivas, finns nog annat som är värre och kanske då särskilt i samband med tankning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser