Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Bicc

Länspump, slangdragning

Rekommendera Poster

Ska montera länspump med nivåvakt längst ned i kölsvinet till våren. Har tänkt att placera genomföringen på ena sidan längst akterut så högt upp som möjligt. Slangen kommer då bli minst 6 m och det blir en del höjt från kölvinet upp till relingen. Kommer inte allt vatten som då finns i slangen rinna tillbaka ned i kölsvinet när pumpningen är klar? Är det något jag inte har tänkt på eller finns det något smartare sätt att lösa detta på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har och har haft det problemet. Längden på slang  har naturligtvis betydelse för flödet, men beroende på pump kan höjden ha ännu större och förödande verkan.

Jag har dessutom två tidstyrad automatiska länspumpar på samma utloppsslang. 

http://www.hjertmans.se/article/rule-lanspump-25s-automatisk liknande pump med annan beteckning

Har monterat två backventiler där slangarna från pumparna går ihop. För att det inte skall stå vatten i slangen och få pumpens inbyggda automatik att tro att det finns vatten att pumpa, har jag borrat ett par små hål i slangen, typ 3 mm, vilket gör att slangen rinner tom när pumpen stannar.

Hade en pump som var installerad under samma förhållande som du beskriver. Pga den höga vattenpelaren hade pumpen gått konstant i en vecka eller mer. Vattnet i slangen var så varmt att det nästan inte gick att ta på den. Detta var 2005 - pumpen fungerar fortfarande, men i en annan båt med mindre lyfthöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

se till att pump med nivåbrytare minst nivåbrytare hamnar över den vattennivå som blir när

vattnet riner till baka.   ( testa med några hinkar sötvatten  ) för att hitta det optimala höjden

tror inte att man behöver borra hål på slang för att tömma densamma.

pumphuset brukar ej vara tätt mellan impeller å hus

blir volymen för stor ?   ta en mindre slang 19  till 16 mm  exempl. vis

det är höjen inte längden på slang  som avgör om pumpen ska klara att tömma utrymet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

se till att pump med nivåbrytare minst nivåbrytare hamnar över den vattennivå som blir när

vattnet riner till baka.   ( testa med några hinkar sötvatten  ) för att hitta det optimala höjden

tror inte att man behöver borra hål på slang för att tömma densamma.

pumphuset brukar ej vara tätt mellan impeller å hus

blir volymen för stor ?   ta en mindre slang 19  till 16 mm  exempl. vis

det är höjen inte längden på slang  som avgör om pumpen ska klara att tömma utrymet

Vad man tror är en sak - erfarenheten kan va nåt helt annat än vad man en gång trodde.  ;)

De tidsstyrad pumparna som jag använder tror att det finns vatten att pumpa så länge de känner att det finns vatten i slangen, med en vattenpelare av en viss längd. Enda sättet att få stoppa dem när vattnet på kölen var slut var att borra ett par små hål. Ett nere vid pumpen och ett lite högre upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar dessa12/24v pumpar,och det fungerar bra.

En skiss på hur de fungerar.

post-84363-0-27346800-1421408109_thumb.gif

Fördelen är att de ej monteras i slagvattnet.

+ att små skräp som passerat silen pumpas lätt ut.

http://www.jabscoshop.com/marine/pumps/sink-shower-drain-pumps/50880-1000-self-priming-diaphragm-pump-12-volt-dc.htm

Även flottören monteras torrt,därför gillar jag denna den fungerar utmärkt.

http://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bilge-pumps/bilge-pump-accessories/39-eco-switch-12-volt-dc.htm

http://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bilge-pumps/bilge-pump-accessories/29290-1020-strum-box-strainer.htm

Ett extra plus är att med silen på lägsta punkt så pumpar den förvånansvärt torrt.

Men det beror lite på hur kölsvinet är utformat :)

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min båt sitter utloppet på akterspegeln det är bara det att vid motorgång hamnar utloppet under vattenytan. Jag satte in en bakventil men den fungerar så där, minsta lilla skräp så läcker den tillbaka och lite vatten blir stående i kölsvinet. Flyttar jag upp utloppet så sjunker kapaciteten ganska rejält, tyvärr. 

Det får nog bli en diafragma pump framöver. Bef pump kan få vara kvar som reserv.

Diafragmapumpen,  är tydligen den bästa för att tömma toatanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har redan sedan tidigare inhandlat och påbörjat montering av en klassisk Rule 500 samt nivåvakt av gungbräda-typ. Diafragmapumpen ser annars mycket smidig ut. Blir kanske en sån nästa gång.

Antar att lösningen på mitt problem blir att sätta genomföringen så långt ned som jag vågar och sedan se till att pumpen sitter över nivån som fylls upp när slangen töms bakåt i kölsvinet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att lösningen på mitt problem blir att sätta genomföringen så långt ned som jag vågar och sedan se till att pumpen sitter över nivån som fylls upp när slangen töms bakåt i kölsvinet. 

Eller snarare nivåvakten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har redan sedan tidigare inhandlat och påbörjat montering av en klassisk Rule 500 samt nivåvakt av gungbräda-typ. Diafragmapumpen ser annars mycket smidig ut. Blir kanske en sån nästa gång.

Med risk att verka tjatig: montera en backventil! För att slippa få tillbaka ett antal liter som Du just offrat pumpenergi på.

Att sätta genomföringen lågt är ingen bra ide, jag har sett en båt på klubben som sjönk av den anledningen. Dessutom tror jag försäkringsbolagen har 30cm som minimum från vattenytan. Kanske är en rekommendation men ger ju ändå en fingervisning om lämplig höjd.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...