Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
forgus31

Mitt bästa Skeppartips. Generatorladdning från inombordare.

Rekommendera Poster

Båtägaren råkar nån gång ut för generatorstrul. Det är nästan som risken att gå på grund. I början av båtkarriären är det förstås sånt som bara händer andra. Förebygga har inte särskilt hög prioritet men gamla uvar och yrkesfolk har nog några bra tips att dyvla på oss.

Har ett minne från 70-talet. Min chef på Facit hade seglat långt, från Stockholm till Höga Kusten. Gick med motor och trampade på huvudströmbrytaren så strömmen bröts. Märkte sedan att generatorn inte laddade och hade några liggedagar i Härnösand med sin stora lyxbåt, en Shipman 28. Dioderna hade gett upp i generatorn. Detta tog jag till mig trots att det kom från min chef.

När det hände att generatorn på bilen slutade att ladda när vi besökte Göteborg och verkstaden debiterade ny generator för ett par tusen chansade jag och bad dem istället byta likriktarbrygga på Volvons trasiga generator. Jag hade turen att det var just likriktaren som pajat och kom betydligt billigare undan då dom fick behålla sin nya generator.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid rätt att bara byta det som är trasigt. Ett annat tips är att inte ha huvudströmbrytaren där man kan kliva på den.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-01-16 vid 13:53 skrev tompelompe:

Alltid rätt att bara byta det som är trasigt. Ett annat tips är att inte ha huvudströmbrytaren där man kan kliva på den.

Moderna generatorers likriktare klarar detta. Dock kan det ställa till annat trassel om elsystemet inte är rätt byggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte dioder avsedda för dylika likriktare. De förra jag hade tålde 35V, de nya 600V så det är nog troligt att de skulle överleva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer köra 2 st 2 poliga generatorer, en för båtens el (batteri) och en för motorns el (batteri) med nödbrytare i mellan om en generator lägger av eller om batteri skulle ge upp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...