Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
forgus31

Bästa skeppartipset. Säkerhet ombord.

Rekommendera Poster

Den här tiden på året är rätt trådlös och kan passa för lite allmänt utbyte av erfarenheter. Många har råkat ut för något och fått erfarenheter som andra kan få den mjuka vägen.

 

Maringuiden är en bra källa att ösa båtkunskap ur och min tanke är att Bästa Skeppartipset kan få efterföljare med flera ämnen.

 

Maringuiden ger möjlighet till sökning via Google så det som skrivs kan även bli som ett minne för dig själv. När man med åren börjar få förstånd glömmer man dessvärre bort sin gamla käpphäst.

 

Googla så kan du hitta tips som du själv lagt in.

 

Tråden kan gärna innehålla en historia som föranleder tipset. Skepparhistorier kan jag lyssna till hur mycket som helst.

 

Kör igång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att lyfta tråden (kanske inte till oanade höjder) men väl till toppen av inläggslistan så får jag väl upprepa min vanligaste käpphäst.

 

Alltid retar det någon - vilket kan föranleda debatt.

 

  1. Håll dig alltid kvar ombord.

Flytväst är inte det viktigaste utan livsele och livlina och jackstay eller motsvarande.

 

     2. Ha alltid reda på var du är.

 

Förr hjälpte det inte bara att kunna navigera. Visste man inte var man var och heller inte visste hur man tog reda på det hjälpte det inte att man kunde navigera.

 

     3. Akta dig för land

 

Det farligaste på havet är nämligen land.

 

 

 

Dom där tre punkterna gäller naturligtvis alla andra.

 

1. Själv använder jag ytterst sällan min flytväst med inbyggd livsele. Jag har i min nuvarande båt en sån djup skyddad sittbrunn, så att man skulle ramla överbord i de lungan vatten man för det mesta seglar  i,  känns nästan ofattbart. Men jag har den alltid liggandes nära till hands. Livlinan hänger jag alltid på fästet till kicktaljan på masten som står i sittbrunnen.   :ph34r:

 

2. Det finns väl nästan ingen idag, som behöver anstränga sig för att veta var man är. Har själv både plotter och läsplatta med digitalt sjökort. PC med liknande utrustning och två GPS-puckar samt två handburna GPS;er utan sjökort ombord. Navigation idag, är väl att följa en pil på en skärm.  :huh:

 

Det vore väl katten också, som strömmen tog slut i min batteribank på 400 Ah plus startbatteri. Då får man ju lita till papperssjökorten - som naturligtvis finns ombord och framplockade för aktuellt seglingsområde. Fast om det händer är det ju en fördel om man vet var man är.  :unsure:

 

3. "Jag vet, jag vet, som en rutten get" (citat efter Casper - 4 år) jag går ofta oroväckande nära grund, speciellt i hemmafarvattnen. 

 

post-53310-0-12956500-1421244183_thumb.jpg

 

Vi har gått på grund två gånger med min nuvarande båt. Den första gången var det seglarkompisen Erik som stod till rors och andra gången var det skepparn själv - dvs jag.

 

Det underliga är att det bägge gångerna var mitt fel till 100%.  :o

 

post-53310-0-07288000-1421244361_thumb.jpg

 

Erik brukar alltid fråga vad den där röda pinnen betyder, som han pekar på, när vi seglar förbi. 

 

Då brukar jag svara att den markerar att det är ett grund på andra sidan och det vet jag bestämt, för jag har kollat att det står rätt i sjökortet.  ;)

 

post-53310-0-36842800-1421244706_thumb.jpg

Redigerad av toaen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lita inte för mycket på bara ett navigeringshjälpmedel

Att vara medveten om att GPS'en visserligen alltid visar rätt possition, så länge den har kontakt med sateliter. (Har upplevt att den fryst några gånger, kan hända vid tex slut ström eller trasig antenn.)

 

Sjökortet däremot visar alltid fel, men olika mycket. Det är normalt att felet i possition kan vara mellan 50 -250 meter fel i sidled.

Även djupsiffror kan vara fel, de är i många fall hand-lodade och kan vara mycket ofullständiga i djup och läge.

Digitata sjökort från bla Navionics kan dessutom ha egenheten att viktiga detaljer tex grund inte syns i ut-zoomat läge. (En rätt läskig egenhet som uppmärksammats i flera trådar här på MG)

 

Så jag aktar mig noga för både utsjögrynnor och undervattensgrund, har 2 GPS'er i olika zoomläge och pappers-sjökortet framme i beredskap. (detta minskar i alla fall risken för att jag helt tappar orienteringen om något händer.)

 

Gå på grund har jag redan provat, och kommer att sannolikt göra om det igen. Men jag vill gärna vänta med nästa gång så länge som möjligt....!  Jag lovar det är obehagligt på riktigt!

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservdunk ombord. Soppatorsk är bland det onödigaste du kan råka ut för om du har motorbåt, och ett tu tre tar ström och vind dig till ett helt annat ställe än du tänkt dig. Då hjälper det vare sig att kunna triangulera eller kolla GPS:en. För vad nytta är det att veta var du är om du är på helt fel ställe?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservdunk ombord. Soppatorsk är bland det onödigaste du kan råka ut för om du har motorbåt, och ett tu tre tar ström och vind dig till ett helt annat ställe än du tänkt dig. Då hjälper det vare sig att kunna triangulera eller kolla GPS:en. För vad nytta är det att veta var du är om du är på helt fel ställe?

 

 

Jo - jag har också ett par små reservdunkar ombord. 5-liters. Dels lättare att fylla på reservbränslet och dessutom "tynger liten börda lång väg".

 

Det allra viktigaste ur säkerhetssynpunkt är att man har en båt som går att segla.

 

Man kan ju få "soppatorsk" men ännu värre är om bränsleledningarna sätts igen av skit - vilket hände mig sommaren 2013.

 

Låg en natt i naturhamnen i viken på Mållöns västsida - "Slubbersholmen". Gick för motor ut ur det trånga inloppet. När jag kom en bit ut från land stoppade motorn och de gick inte att starta. Det blåste västlig vind, 12-15 m/sek och gick en relativt kraftig sjögång. 

 

Rullade ut genuan delvis men kunde inte vända genom vinden, utan fick göra en "kovändning". seglade mig fri från 1,5 metersgrundet i söder och genom grundområdet söder Mollön och tog mig med viss möda in till Mållösund.

 

Hade antagligen fått bottensattsen på den sjötapp jag tankade på sist. Bränsleledningarna och filtren var helt totalat igensatta.

 

Aldrig tanka på ställen som kan misstänkas ha lite omsättning på bränslet och om man måste det, filtrera bränslet i en tratt liknande denna  http://www.hjertmans.se/article/tratt-smart-tech-large - innan bränslet hamnar i den egna rena tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett grundläggande tips som jag själv tänkte på faktiskt innan det blev tvunget att användas skarpt är att ha ordning på ankare och ankarlina samt gärna ett drivankare ifall drivkraften plötsligt försvinner i ett lite kritiskt läge. Gäller ju såväl segelbåt som motorbåt.

 

Hände mig första sommaren med segelbåt i en trång passage där jag inte vågade gå för segel. Motorn dog såklart i sämsta läget, drev mot ett berg men lyckades stoppa upp med ankare och kunde i lugn och ro klura ut problemet. Fick igång motorn men den gick väldigt dåligt, visade sig senare att den tjuvdrog luft, så vågade inte lita på den.

 

Fick hjälp ut ur passagen och ta lite höjd upp i vinden och gick sen för segel hem. Det var första gången jag seglade hela vägen in till bryggan J

Ingen stor sak men det är jobbigt om ankaret då ligger undanstoppat under dunkar och flytvästar och att ankarlinan är i förfärlig oordning sen sist det användes.

post-102253-0-79600700-1421307017_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste tipset för ökad säkerhet lär vara att ha en torr mobiltelefon. Det finns skydd på Classe för en hundring som är vattentäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste tipset för ökad säkerhet lär vara att ha en torr mobiltelefon. Det finns skydd på Classe för en hundring som är vattentäta.

 

När mobiltelefonerna kom var många av de gamla "sjöbjörnarna" skeptiska till att mobiltelefonen allt mer började ersätta VHF;en

 

Sjöräddningen har dock bekräftat att många onödiga larm från oroliga anhöriga minskade kraftigt.

 

Mobiltelefon är bra i många sammanhang, men täckningen en bit ut till havs och i många av våra skärgårdar är dålig. Många operatörer är mest intresserade av där det är många användare - som tex Stockholms innerstad.

 

På det stället jag låg på på Mollön, i inlägget ovan, hade 3 ingen mobiltäckning och Net 1 ingen bredbandstäckning - inte heller i skärgården syd Värmlandsnäs i Vänern.

 

En av våra mest kända skalder skrev följande rader;

 

Som blågrå dyning Bohusbergen rullar

i ödslig majestät vid havets rand

och mellan dessa kala urtidskullar

 

- där fungerar inte mobiltelefonerna något särskillt.

 

Den sista raden skall vi inte beskylla Evert Taube för.

 

Vill man va lite säkrare, skall man ha VHF. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis men du missar poängen. Den är nämligen att vad man än gör, VHF i all ära, såskall man alltid vattensära mobilen, eftersom åtgärden är såpass enkel och kan ha såpass höf effekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades få en tamp runt propelleraxeln med tvärstopp som följd. Detta inträffade just före södra infarten till Väddö kanal. Kastade ankare och fick ordentligt fäste, trots relativt kraftig vind. Hoppade i vattnet med snorkel, cyklop och kniv. Vattentemperatur 7-8 grader. Kändes lite stressande med tanke på genomgången hjärtinfarkt och läkares avrådande mot plötslig kraftig avkylning. Fingrarna blev stela och eftersom musklerna kring bröstkorgen krampade i kylan kunde jag inte dra in tillräckligt med luft för längre andningsuppehåll. Lyckades iaf till slut skära loss tampen och allt avlöpte väl.

Lärdom 1: Håller ordning på mina tampar. Lärdom 2. Har i fortsättningen förutom snorkel, cyklop och kniv en våtdräkt tillhands ombord.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss med motorbåtar kan det vara bra att göra en check i motorrummet innan avfärd. kontrollera oljan och att ni inte har några läckage. Början till en trevlig tur kan snabbt ändras till ett tillfälligt kaos. Egen lärdom sedan i somras....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades få en tamp runt propelleraxeln med tvärstopp som följd. Detta inträffade just före södra infarten till Väddö kanal. Kastade ankare och fick ordentligt fäste, trots relativt kraftig vind. Hoppade i vattnet med snorkel, cyklop och kniv. Vattentemperatur 7-8 grader. Kändes lite stressande med tanke på genomgången hjärtinfarkt och läkares avrådande mot plötslig kraftig avkylning. Fingrarna blev stela och eftersom musklerna kring bröstkorgen krampade i kylan kunde jag inte dra in tillräckligt med luft för längre andningsuppehåll. Lyckades iaf till slut skära loss tampen och allt avlöpte väl.

Lärdom 1: Håller ordning på mina tampar. Lärdom 2. Har i fortsättningen förutom snorkel, cyklop och kniv en våtdräkt tillhands ombord.

Mvh/Sea Maniac

 

Ingen ide med våtdräkt, de tål inte fukt, krymper i garderoben ;)

 

Istället för att utsätta sig för nära nog livsavslutande dopp, går inte sådant här på assistansförsäkringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lyckades få en tamp runt propelleraxeln med tvärstopp som följd. Detta inträffade just före södra infarten till Väddö kanal. Kastade ankare och fick ordentligt fäste, trots relativt kraftig vind. Hoppade i vattnet med snorkel, cyklop och kniv. Vattentemperatur 7-8 grader. Kändes lite stressande med tanke på genomgången hjärtinfarkt och läkares avrådande mot plötslig kraftig avkylning. Fingrarna blev stela och eftersom musklerna kring bröstkorgen krampade i kylan kunde jag inte dra in tillräckligt med luft för längre andningsuppehåll. Lyckades iaf till slut skära loss tampen och allt avlöpte väl.

Lärdom 1: Håller ordning på mina tampar. Lärdom 2. Har i fortsättningen förutom snorkel, cyklop och kniv en våtdräkt tillhands ombord.

Mvh/Sea Maniac

 

Ingen ide med våtdräkt, de tål inte fukt, krymper i garderoben ;)

 

Istället för att utsätta sig för nära nog livsavslutande dopp, går inte sådant här på assistansförsäkringen?

 

Givetvis bra att anlita någon form av assistans, men var inte så uppdaterad på sådant när detta inträffade. Det är jag numera, men våtdräkten finns där för nödsituationer. Tror inte att våtdräkten har krympt ännu så länge. Däremot har innehavaren en viss tendens att svälla. :) Provar den då och då och hittills har den gått att ta på (med viss ansträngning!)

Mvh/SEa Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Lyckades få en tamp runt propelleraxeln med tvärstopp som följd. Detta inträffade just före södra infarten till Väddö kanal. Kastade ankare och fick ordentligt fäste, trots relativt kraftig vind. Hoppade i vattnet med snorkel, cyklop och kniv. Vattentemperatur 7-8 grader. Kändes lite stressande med tanke på genomgången hjärtinfarkt och läkares avrådande mot plötslig kraftig avkylning. Fingrarna blev stela och eftersom musklerna kring bröstkorgen krampade i kylan kunde jag inte dra in tillräckligt med luft för längre andningsuppehåll. Lyckades iaf till slut skära loss tampen och allt avlöpte väl.

Lärdom 1: Håller ordning på mina tampar. Lärdom 2. Har i fortsättningen förutom snorkel, cyklop och kniv en våtdräkt tillhands ombord.

Mvh/Sea Maniac

 

Ingen ide med våtdräkt, de tål inte fukt, krymper i garderoben ;)

 

Istället för att utsätta sig för nära nog livsavslutande dopp, går inte sådant här på assistansförsäkringen?

 

Givetvis bra att anlita någon form av assistans, men var inte så uppdaterad på sådant när detta inträffade. Det är jag numera, men våtdräkten finns där för nödsituationer. Tror inte att våtdräkten har krympt ännu så länge. Däremot har innehavaren en viss tendens att svälla. :) Provar den då och då och hittills har den gått att ta på (med viss ansträngning!)

Mvh/SEa Maniac

 

 

Jag har aldrig tänkt på det tidigare men tamp i propellern kan vara ett bra tillfälle att utnyttja assistansförsäkringen. Våtdräkt ombord är inte dumt, så länge man kommer i den ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades få en tamp runt propelleraxeln med tvärstopp som följd. Detta inträffade just före södra infarten till Väddö kanal. Kastade ankare och fick ordentligt fäste, trots relativt kraftig vind. Hoppade i vattnet med snorkel, cyklop och kniv. Vattentemperatur 7-8 grader. Kändes lite stressande med tanke på genomgången hjärtinfarkt och läkares avrådande mot plötslig kraftig avkylning. Fingrarna blev stela och eftersom musklerna kring bröstkorgen krampade i kylan kunde jag inte dra in tillräckligt med luft för längre andningsuppehåll. Lyckades iaf till slut skära loss tampen och allt avlöpte väl.

Lärdom 1: Håller ordning på mina tampar. Lärdom 2. Har i fortsättningen förutom snorkel, cyklop och kniv en våtdräkt tillhands ombord.

Mvh/Sea Maniac

Ropecutter

post-84363-0-48350400-1421406552.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

. Hoppade i vattnet med snorkel, cyklop och kniv. Vattentemperatur 7-8 grader. Kändes lite stressande med tanke på genomgången hjärtinfarkt och läkares avrådande mot plötslig kraftig avkylning. Fingrarna blev stela och eftersom musklerna kring bröstkorgen krampade i kylan kunde jag inte dra in tillräckligt med luft för längre andningsuppehåll. Lyckades iaf till slut skära loss tampen och allt avlöpte väl.

 

Hallåj, du är allt bra tuffare än jag. Hade aldrig klarat det. Kolla mitt inlägg för något år sedan om att ta bort gäddnate, å då var jag hemma vid min brygga å förberedd med varma kläder å handdukar mm.

 

Våtdräkten kunde jag inte ta på, den hade krympt alldeles försrkäckligt. Får kanske köpa en som klarar vatten bättre.  :)

 

Att ha ankaret alltid redo är så självklart som att vrida om startnyckeln till bilen. Det bara skall fungera.

Å motorbåt, utan att kunna hissa ens ett stödsegel, nä, inte för min del. Att man då inte kollar det där med soppan å filter å tändstift, lufning av systemet osv mm kan jag bara inte begripa. Kallar det för vårdslöshet.

 

 

Kanske tycker någon att jag är "taskig",  osolidarisk ell dyl. men jag anser att om man kallar på assistans så vill inte jag vara med å via mitt premie bidra till att betala för den hjälpen. Nu pratar jag om soppa torsk å rep i propellern å liknande självförvållade saker. Soppatorsk borde snudd på bestraffas. Dålig jämförelse men jag har för mig att får man soppatorsk på Autobahn så blir det böter om snuten tar en. Med all rätt. På sjön är det värre för man är mer utsatt.

 

Tror att mycket av dagens situationer som uppkommer beror på  att folk har "blivit med båt". Sedan vrider de om nyckeln å drar ut å så händer det något. Hade ingen aaaaning om det.......oj då.....

Mot dumhet kämpar även Gudarna förgäves, tror inte på varken båtkörkort eller 0,2 lagar eller annat som man kan hitta på.

 

Så...ta med sunt förnuft innan du går ombord. Å lämna sedan inte båten förrän hon är säkert förtöjd igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tamp i propellern är väl inget, en hummertina är värre ;-)

post-53475-0-23844100-1421613224_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där börjar väl med en tamp i propellern. Vissa amatörhummerfiskare är inte så noga med var de gör av med "tenetåget", utan bara häver det i havet. sen ligger pp-linan och flyter. På vissa ställen får man va försiktig såm man får något av all skiten i propellern, fast det är ju svårare för dig med en så pass stor båt. 

 

Nu är väl de flesta nöjesbåtar som inte sysslar med hummerfiske ute vid den tiden - som tur är.

 

Ett gott råd är att ta det väldigt försiktigt när hela farleden är full av "väle". Man kan ju räkna ut var pp-linan ligger och flyter med tanke på vind och ström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och god fortsättning!

Åter från en nästan helt internetbefriad semester.

 

Ett rigghaveri är lite jobbigt och kan dessutom vara farligt i hög sjö då båten kan slås sönder.

 

Se till att ha något ombord för att någorlunda snabbt och enkelt kunna klippa loss riggen i hög sjö, bultsax eller vajerklippare rekommenderas.

(Funkar nog även för att klippa loss hummertinor från propelleraxeln.)

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Se till att ha något ombord för att någorlunda snabbt och enkelt kunna klippa loss riggen i hög sjö, bultsax eller vajerklippare rekommenderas.

(Funkar nog även för att klippa loss hummertinor från propelleraxeln.)

 

Mackey

 

Skulle knappast tro det - eller rättare sagt - det fungera garanterat  inte.

 

Då är det betydligt bättre med en "rope-cutter" enligt inlägget ovan.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid ha två hyffsat oberoende sätt att lösa kritiska moment med:

Ex:

Segel+Motor

Plotter+Sjökort

Telefon+VHF

Kaffe i termos + Möjlighet att koka kaffe ombord

 

Sällan två saker felar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör vara TRE oberoende system när det gäller viktiga system, Normal, Reserv och Nöd.

Ex.

Toalett, hink, knäveck.

eller

Segel, motor, assistansförsäkring.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör vara TRE oberoende system när det gäller viktiga system, Normal, Reserv och Nöd.

Ex.

Toalett, hink, knäveck.

eller

Segel, motor, assistansförsäkring.

 

du glömde det viktigaste :D

Kaffe  i thermos + möjlighet att koka kaffe + PULVERKAFFE

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det bör vara TRE oberoende system när det gäller viktiga system, Normal, Reserv och Nöd.

Ex.

Toalett, hink, knäveck.

eller

Segel, motor, assistansförsäkring.

 

du glömde det viktigaste :D

Kaffe  i thermos + möjlighet att koka kaffe + PULVERKAFFE

 

 

Nu pratar vi NÖDSITUATIONER!

Men en termos med hett vatten är bra att ha med om vädret är lite kyligt, bra i bilen på vintern också om man ska åka lite längre. Vattnet kan man använda med pulverkaffe, te, buljong, drickchoklad, nudlar mm. Det är t o m så att ibland kan det räcka med bara varmt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det bör vara TRE oberoende system när det gäller viktiga system, Normal, Reserv och Nöd.

Ex.

Toalett, hink, knäveck.

eller

Segel, motor, assistansförsäkring.

 

du glömde det viktigaste :D

Kaffe  i thermos + möjlighet att koka kaffe + PULVERKAFFE

 

 

Fast kaffeproblematiken är ju svårt att få till tre varianter.

 

I samband med frukosten ibåten varje  morgon kokar jag alltid vatten och har i ett par termosar och vill jag sen ha kaffe är det pulverkaffe som gäller.

 

Man borde kanske ha med sig pulverkaffe, kokkaffe och bryggkaffe ombord för säkerhets skull. :huh: om man nu alltid måste ha tre alternativ. :)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det bör vara TRE oberoende system när det gäller viktiga system, Normal, Reserv och Nöd.

Ex.

Toalett, hink, knäveck.

eller

Segel, motor, assistansförsäkring.

 

du glömde det viktigaste :D

Kaffe  i thermos + möjlighet att koka kaffe + PULVERKAFFE

 

 

Fast kaffeproblematiken är ju svårt att få till tre varianter.

 

I samband med frukosten ibåten varje  morgon kokar jag alltid vatten och har i ett par termosar och vill jag sen ha kaffe är det pulverkaffe som gäller.

 

Man borde kanske ha med sig pulverkaffe, kokkaffe och bryggkaffe ombord för säkerhets skull. :huh: om man nu alltid måste ha tre alternativ. :)

 

 

Till kaffet ytterligare 3 alternativ: Whisky, Cognac o Renat eller Vodka

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det bör vara TRE oberoende system när det gäller viktiga system, Normal, Reserv och Nöd.

Ex.

Toalett, hink, knäveck.

eller

Segel, motor, assistansförsäkring.

 

du glömde det viktigaste :D

Kaffe  i thermos + möjlighet att koka kaffe + PULVERKAFFE

 

 

Fast kaffeproblematiken är ju svårt att få till tre varianter.

 

I samband med frukosten ibåten varje  morgon kokar jag alltid vatten och har i ett par termosar och vill jag sen ha kaffe är det pulverkaffe som gäller.

 

Man borde kanske ha med sig pulverkaffe, kokkaffe och bryggkaffe ombord för säkerhets skull. :huh: om man nu alltid måste ha tre alternativ. :)

 

 

Till kaffet ytterligare 3 alternativ: Whisky, Cognac o Renat eller Vodka

 

å till spriten  ( sårtvätt ! )  Vatten + IS + Fanta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu pratar vi NÖDSITUATIONER!

Men en termos med hett vatten är bra att ha med om vädret är lite kyligt, bra i bilen på vintern också om man ska åka lite längre. Vattnet kan man använda med pulverkaffe, te, buljong, drickchoklad, nudlar mm. Det är t o m så att ibland kan det räcka med bara varmt vatten.

Det går också utmärkt att värma några varmkorvar (Bullens) i termosen. Sedan är det väl inte läge att göra kaffe eller te, men buljong, Varma koppen, nudlar mm. mat kan tillagas i det kvarvarande vattnet. (Korv funkar dåligt om termosen har för smal öppning...   ...då får man inte ut korvarna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det bör vara TRE oberoende system när det gäller viktiga system, Normal, Reserv och Nöd.

Ex.

Toalett, hink, knäveck.

eller

Segel, motor, assistansförsäkring.

 

du glömde det viktigaste :D

Kaffe  i thermos + möjlighet att koka kaffe + PULVERKAFFE

 

 

Fast kaffeproblematiken är ju svårt att få till tre varianter.

 

I samband med frukosten ibåten varje  morgon kokar jag alltid vatten och har i ett par termosar och vill jag sen ha kaffe är det pulverkaffe som gäller.

 

Man borde kanske ha med sig pulverkaffe, kokkaffe och bryggkaffe ombord för säkerhets skull. :huh: om man nu alltid måste ha tre alternativ. :)

 

 

Till kaffet ytterligare 3 alternativ: Whisky, Cognac o Renat eller Vodka

 

På sjön, och annars också, ska det vara mörk Rom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...