Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Klubbjackan

Säkringar HR352-Var?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Hallberg Rassy 352 från 1983. Jag har letat efter säkringarna till de olika förbrukarna i 12 V systemet men inte hittat dem. Är det någon som vet var de sitter? Enligt kopplingsschemat för HR352 skall de sitta nära strömbrytarna, men jag hittar inga i elcentralen. Eller är det så enkelt att det är automatsäkringar inbyggda i strömbrytarna? Varje strömbrytare är monterad separat i elcentralpanelen och av fabrikat AIRPAX. Jag hittar inga symboler som kan ge några ledtrådar på brytarna.

Jag har inga elproblem nu, men det vore ju bra att veta var säkringarna sitter den dagen någon av dem löser ut....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon bild på elcentralen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AIRPAX brukar vara säkringar som även fungerar som brytare. Utmärkt kvalité.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också en HR352, men från 1980. I min båt sitter det glassäkringar ovanför varje strömbrytare. Men jag antar att vi har olika elcentraler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Najad 343 från 81 så är brytare och säkringar samma. D v s jag bryter och öppnar genom att trigga automatsäkringarna. Jag kan mycket väl tänka mig att det är liknande konstruktion på varvet i grannbyn från samma epok.

Vet inte fabrikatet dock men du kan ju komma in och titta någon gång när vi ses i hamnen =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-98672-0-93062300-1421273597_thumb.jpg

Hej,

strömbrytarna ser ut enl. bild. (Min mobils kamera är inte bra sorry!)

Det finns en etikett kvar på andra sidan av strömbrytaren (el säkringen?) med texten:

211-8232

1-10.0A -01-10L

125V50/60HZ

T/A 13.5

Det första gissar jag är ett artikelnummer, men det har inte givit något när jag sökt på webben.

Sen max ström och spänning gissar jag. Men vad är T/A? Trip ampere? 

Jag har tyvärr ingen bild på centralen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En "riktig" automatsäkring har dels en termisk utlösning som löser ut säkringen vid överlast. Sen finns det en magnetisk utlösning som till skillnad mot den termiska, löser ut direkt.

T/A är helst riktigt Trip Amps.

AIRPAX finns i lite olika utförande. Det här är säkringarnas "Rolls Royce" i Sverige kan man nog få betala några hundra för en säkring. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

attachicon.gifströmbrytare.jpg

Hej,

strömbrytarna ser ut enl. bild. (Min mobils kamera är inte bra sorry!)

Det finns en etikett kvar på andra sidan av strömbrytaren (el säkringen?) med texten:

211-8232

1-10.0A -01-10L

125V50/60HZ

T/A 13.5

Det första gissar jag är ett artikelnummer, men det har inte givit något när jag sökt på webben.

Sen max ström och spänning gissar jag. Men vad är T/A? Trip ampere? 

Jag har tyvärr ingen bild på centralen.

Som du ser på bhemacs fina bild så står det för TRIP AMPS.

Alla säkringar (även de du har för 230v hemma) klarar tillfällig överbelastning som överskrider deras nominella värde. Det är den tillfälliga toppbelastningen som avses. Din säkring klarar 35% överbelastning.

Lite kuriosa: Vi köpte ny spis hemma för rätt många år sedan. När jag skulle koppla in den så såg jag i bruksanvisningen att den skulle avsäkras med 16A. Gamla spisen hade 10A-säkring. Kollade med en starkströmsexpert hur jag skulle göra eftersom huvudsäkringarna var på 16A och jag ville ju inte att den skulle lösas ut av spisen utan att "spissäkringen" skulle lösa först. Det var han som lärde mig om säkringars överbelastningstålighet. Jag lånade en tångamperemeter av honom och mätte på alla tre faserna med olika plattor o ugnar påslagna. Med allt påslaget så överskred det med råge 16A (jag vill minnas att det var 22A). Men inga säkringar löste ut. Jag lät 10A-säkringen sitta kvar - den har ännu inte löst ut....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För smältsäkringar är det typ så här "icke avsmälta inom 1 timma vid 1,5 x märkströmmen". Sen finns ju altid trixet med fläkt på elcentralen.

Nedan är ett diagram som visar tid/amp. Kurva ett en vanlig 10A dvärgbrytare med C-karaktäristik. 

post-80529-0-55772700-1421280035_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl detta som är skillnaden mellan trög och snabb säkring. De vanliga som vi använder är av kategorin tröga och klarar överbelastning enligt beskrivningen ovan. En snabb löser direkt vid givet A-tal. Det kan behövas ibland i olika applikationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra! Då fick jag reda på var säkringarna finns och lite mer kunskap om säkringar i allmänhet. Tack för svaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...