DanielEr 0 Postad 13 Januari , 2015 Hej Skulle vilja ha hjälp med idéer på en kylboxlösning. Har köpt en maxi racer under hösten som ska användas för semesterbruk mestadels. Tänkte bygga en lättare kylbox utan aggregat etc. Ska även fungera som trappsteg ner i ruffen. Tänker mig 2 plywoodskivor med cellplast som isolering i mellan. Utsidan kan jag ju måla men hur behandlar man insidan kylboxen bäst? Vill ha en lättskött yta som lätt kan torkas av. Har läst en del trådar, men utan någon exaktare beskrivning. Idéer Tack Beskriv gärna! //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 13 Januari , 2015 P L A S T :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielEr 0 Postad 14 Januari , 2015 P L A S T :-) Snygg box! För en som aldrig plastat in tidigare. Kan du förklara steg för steg samt vad man behöver? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 14 Januari , 2015 Jag byggde en box i XPS från ByggMax; sågade skivorna med en fogsvans, limmade ihop dem med vattenbaserat lim. Rundade av hörnorna med grovt sandpapper. Laminerade insidan med tre lager väg och epoxy (polyester smälter plasten...), spacklade, slipade och målade insidan vit med Biltemas 2K-färg.Utmaningen är att få till ett bra och tätt lock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielEr 0 Postad 14 Januari , 2015 Tack för svar! Skulle någon kunna förklara en inplastning lite mer utförligt. Laminera med väv och epoxy, hur gör man det? vad behöver man? etc. Spackla med vad? Har dålig erfarenhet av sånthär. Behöver en guide! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 14 Januari , 2015 Ganska enkelt, för på epoxyn med pensel, använd aluminiumroller för att arbeta ner väven, den skall bli genomvåt men använd inte för mycket epoxy. Kör tre skikt på en gång utan att låta härda fullt ut emellan. Kladdigt blir det, använd handskar.Instruktionsbok, http://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/Swedish.pdf Allt du behöver kan köpas till OK pris hos Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Januari , 2015 Glöm inte att till varje pris skydda huden från att komma i kontakt med epoxin. Själv har jag haft ett par boxar i polyester. Perfekt måttanpassade och tjusiga. Tar ofta mindre än 5 år innan maten slutar smaka plast. Förutsatt att boxen alltid vädras när den inte används. Nu när man kan ha kylen igång hela sommaren så kan man åter förnimma en svag plastlukt. Det fanns en kille här som gjorde innanmäten av samma plast som används i kylskåp, enl uppgift ska det vara HIPS (High-Impact Polystyrene). Han termosvetsade ihop skivorna och resultatet blev kanonbra. HIPS går tydligen att köpa och det ska gå att limma med lim som delvis smälter plasten dvs det blir starkt och tätt. Det skulle jag nog försöka mig på om jag skulle byta box. Jag har även sett en hemmagjord box, gjord av tunn aluminiumplåt som limmats ihop och förstärkts med några popnit. Troligen skulle det gå att göra boxen av skivor och sen lägga ett lager plast utanpå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Januari , 2015 (redigerade) använd PU isolering den har bättre U-värde.(förr kallat K-värde) Vi använde 100mm till en färdigbyggd box från TEK tank uk. Kolla sidan 10.... http://www.tek-tanks.com/website/wp-content/uploads/2013/10/TEK-TANKS-2013-BROCHURE.pdf eller här http://www.tek-tanks.com/about-us/custom-fridge-and-freezer-liners/ Dessa fridge-liners är gjorda i luktfri plast. Samma som i ett vanligt kylskåp. Och dessutom får man en grym passform på locket. Resultatet... 138l med frysfack(-8C) resten av boxen(+1-2) förbrukning typ 1A/timme(frigoboat grejjor,danfoss db50 Kompressor) Redigerad 14 Januari , 2015 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Januari , 2015 Dessa fridge-liners är gjorda i luktfri plast. Samma som i ett vanligt kylskåp. Och dessutom får man en grym passform på locket. Resultatet... 138l med frysfack(-8C) resten av boxen(+1-2) Grymt! Var det dyrt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 15 Januari , 2015 Dessa fridge-liners är gjorda i luktfri plast. Samma som i ett vanligt kylskåp. Och dessutom får man en grym passform på locket. Resultatet... 138l med frysfack(-8C) resten av boxen(+1-2) Grymt! Var det dyrt? Nja,inte vart de billigt inte.(men grymt bra,så de va värt det tycker vi) runt 800€ med frakt för boxen,men något vi tjäna en slant på var bänkskivan. Först tänkte vi köpa acryllicstone,men detta skulle bli dyrt för då hade vi behövt limma ihop två sen skära ut formen.(minst 1000€) så jag testa att göra en själv i kolfiber sen tvåkomponents lack(DD-LAKKheter den,luktar väldigt starkt) Allt är ej klart på denna bild.(lite fix bakom diskhoarna kvar) Men bänkskivan syns bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser