Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Rogerihalmstad

Albin 25 på oreggad vagn

Rekommendera Poster

Hej, ska köpa en Albin 25 som står på sk, 30 vagn, någon som har erfarenhet att köra ett sådant ekipage på vägarna, vältrisk,mm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att svara på utan att ha sett ekipaget.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar säkert, kör sakta, speciellt i kurvor om du är nervös för att det ska välta.

Ordentligt med spännband.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser väl ungefär ut som de flesta vagnar gör.

Inget jag vill dra 50 mil på motorväg med kanske men kortare sträckor och sans så bör det inte vara några problem.

Sen kan ju, som alltid, precis vad som helst hända.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det går nog att krypa fram med ekipaget utan missöden. Körde hem min senaste båt 20 mil med 30-vagn. Inte det roligaste jag gjort men skönt när båten va hemma. Svårast är att hålla nere hastigheten men behövs för att skona de ofjädrade axlarna.

Vad kostar det att ta allt på lastbil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga större problem att dra en albin 25 några mil, om det går med lagom fart. Har ca. fem mil till hamnen och kör utan problem med en V70.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bruttovikten, vagn + båt, får inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Polisen verkar inte bry sig så mycket om det men tipset brukar vara att undvika landsvägar i möjligaste mån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är lite andra regler när det gäller specialbyggda båtvagnar. Då räknas det som "efterfordon". Max 30 km/h och LGF-skylt. Googla på "efterfordon".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ossy du som bör googla bhemac har rätt. Är sen båten och trailern tyngre så ska där vara broms på minst en axel. Ja vi pratar alla om efterfordon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ossy du som bör googla bhemac har rätt. Är sen båten och trailern tyngre så ska där vara broms på minst en axel. Ja vi pratar alla om efterfordon.

Ok, då ber jag om ursäkt. Då har jag fått fel information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Albin 25:a är inte så tung så det funkar säkert.

Vagnen på din bild har axlar fram o bak, kan bli lite vingligt, men är bara att anpassa hastigheten.

Är främre axeln svängbar? Är den fast så blir det ganska svårt att svänga.

 

 

Dock så bör du nog vara säker på hur hjullager o däck mår. I med massa fett i lagren innan du ger dig iväg. Så kallade uppställnings vagnar ( som jag tror din är ) brukar inte vara speciellt väl omhändertagna  när det gäller lager o däck.

 

Lagerhaveri eller punka är inget man önskar sig, hur långt ska du åka?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stanna och känn med handen på hjulnaven några gånger för att kolla att du inte har varmgång i något lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för bra tips och ideer, lyckades få tag på en åkare som skulle köra tom förbi så båten kommer att åka maskintrailer hem, kostade visserligen lite men det känns ändå skönt att slippa åka 15 mil på guppiga vägar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...