Rogerihalmstad 1 Postad 12 Januari , 2015 Hej, ska köpa en Albin 25 som står på sk, 30 vagn, någon som har erfarenhet att köra ett sådant ekipage på vägarna, vältrisk,mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Januari , 2015 Aha, just ett sånt ekipage? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Januari , 2015 Omöjligt att svara på utan att ha sett ekipaget. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 12 Januari , 2015 Omöjligt att svara på utan att ha sett ekipaget. Kalle Ursäkta, här kommer en bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Januari , 2015 Funkar säkert, kör sakta, speciellt i kurvor om du är nervös för att det ska välta. Ordentligt med spännband. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Januari , 2015 Den ser väl ungefär ut som de flesta vagnar gör. Inget jag vill dra 50 mil på motorväg med kanske men kortare sträckor och sans så bör det inte vara några problem. Sen kan ju, som alltid, precis vad som helst hända. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Januari , 2015 Det går nog att krypa fram med ekipaget utan missöden. Körde hem min senaste båt 20 mil med 30-vagn. Inte det roligaste jag gjort men skönt när båten va hemma. Svårast är att hålla nere hastigheten men behövs för att skona de ofjädrade axlarna. Vad kostar det att ta allt på lastbil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stierna 0 Postad 12 Januari , 2015 Inga större problem att dra en albin 25 några mil, om det går med lagom fart. Har ca. fem mil till hamnen och kör utan problem med en V70. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 12 Januari , 2015 kolla att däcken är ok. inte kul att få punka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stierna 0 Postad 12 Januari , 2015 Sorry bilden försvann Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Januari , 2015 Bruttovikten, vagn + båt, får inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Polisen verkar inte bry sig så mycket om det men tipset brukar vara att undvika landsvägar i möjligaste mån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 13 Januari , 2015 Jag tror det är lite andra regler när det gäller specialbyggda båtvagnar. Då räknas det som "efterfordon". Max 30 km/h och LGF-skylt. Googla på "efterfordon". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 13 Januari , 2015 Ossy du som bör googla bhemac har rätt. Är sen båten och trailern tyngre så ska där vara broms på minst en axel. Ja vi pratar alla om efterfordon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 13 Januari , 2015 Ossy du som bör googla bhemac har rätt. Är sen båten och trailern tyngre så ska där vara broms på minst en axel. Ja vi pratar alla om efterfordon.Ok, då ber jag om ursäkt. Då har jag fått fel information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Januari , 2015 (redigerade) En Albin 25:a är inte så tung så det funkar säkert. Vagnen på din bild har axlar fram o bak, kan bli lite vingligt, men är bara att anpassa hastigheten. Är främre axeln svängbar? Är den fast så blir det ganska svårt att svänga. Dock så bör du nog vara säker på hur hjullager o däck mår. I med massa fett i lagren innan du ger dig iväg. Så kallade uppställnings vagnar ( som jag tror din är ) brukar inte vara speciellt väl omhändertagna när det gäller lager o däck. Lagerhaveri eller punka är inget man önskar sig, hur långt ska du åka? Redigerad 13 Januari , 2015 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 13 Januari , 2015 Stanna och känn med handen på hjulnaven några gånger för att kolla att du inte har varmgång i något lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 14 Januari , 2015 Tack alla för bra tips och ideer, lyckades få tag på en åkare som skulle köra tom förbi så båten kommer att åka maskintrailer hem, kostade visserligen lite men det känns ändå skönt att slippa åka 15 mil på guppiga vägar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser