Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Crabmeat

Länspumpar går sönder

Rekommendera Poster

Det senaste halvåret har 4 länspumpar gått i sönder för mig. Samma båt och samma märke av pump höll i tidigare närmare 3 år.

Vad kan få pumpar att gå sönder förutom det mest självklara att de står och går hela tiden?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt går de sönder? Visst är det en elektrisk länspump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte särskillt hög kvalite på elpumpar, inget slår en manuell pump.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den effektivaste länspumpen lär vara "en rädd man med en hink"

/Claes

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev, på vilket sätt går de sönder? Slutar motorn att funka, eller lossnar impellern, eller spricker plasten, eller..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

taskiga kablar.......voltdrop

my 2 cents

Jag lägger till mina 2 cent. 

Kolla spänningen vid pumpen när den går och kolla även strömmen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna pumpen är det:

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5934

Har en manuell pump, men vill helst slippa pumpa hela dagarna. En rädd man med hink kanske är effektiv, men håller den längre än en elpump?

Behöver du pumpa hela dagarna är det nog något annat söm behöver ses över.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna pumpen är det:

Har en manuell pump, men vill helst slippa pumpa hela dagarna. En rädd man med hink kanske är effektiv, men håller den längre än en elpump?

Behöver du pumpa hela dagarna är det nog något annat söm behöver ses över.

Kalle

;-) vad skulle det kunna vara ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev, på vilket sätt går de sönder? Slutar motorn att funka, eller lossnar impellern, eller spricker plasten, eller..?

Om impellern lossar, så bör jag ju inte undra varför den stannar va ;) Jag misstänker ju att Nivåvakten hängt sig men vill utesluta andra andledningear.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

taskiga kablar.......voltdrop

my 2 cents

Det låter som ett bra alternativ till förklaring. Skall kolla upp spänningen.

Tack.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om impellern lossar, så bör jag ju inte undra varför den stannar va ;) Jag misstänker ju att Nivåvakten hängt sig men vill utesluta andra andledningear.

Du har bara skrivit "går sönder" - det är först nu du skriver att den stannar... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna pumpen är det:

Försöker en gång till, om det behövs pumpa hela dagarna, är det inte något läckage som behöver ses till då?

Kalle

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft ett antal länspumpar med extern nivåvakt, som gått sönder.

Vid nåt tillfälle i början av 1990-talet gick jag in till Bosse Hermansson i Hunnebo. Här ute kan ju yrkesmännen va lite drastiska. Ofta säger de att visa saker de säljer är så väldigt dyra, direkt när man frågar. Eller så säger dom att det här är det jag säljer till dig - det du frågar efter är rena skiten.

Vid det tillfället sa Bosse ungefär så. "Länspumpar med lösa nivåvakter är rena skiten. Jag får alltid klagomål på de jag sålt efter nån tid. Den enda pumpen som aldrig krånglat är denna." En Rule 500 med "inbyggd" nivåvakt som egentligen går på tidstyrning.

http://www.hjertmans.se/article/rule-lanspump-25s-automatisk

Jag har haft ett antal i ett antal olika båtar.

En enda har krånglat direkt efter köpet. Det var nåt fel på tidstyrningen, så att det blev allt kortare mellan starterna. Fick en ny "på garantin"

Sen har jag haft två andra problem, som berodde på hur jag monterat pumpen. Dessutom på samma båt.  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen, blir man inte galen på en pump som startar med jämna intervall när man sover i båten..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

antar att du har en läckande träbåt?,satsa då på en länspump i metall med lätt utbytbar impeller,dyra men dom håller,kolla med en butik som säljer delar till yrkesfiskarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen, blir man inte galen på en pump som startar med jämna intervall när man sover i båten..?

Inte jag - utan hörapparat är jag i det närmsta döv.  :)

Men frun -hon har en mycket god hörsel. När hon är med stänger jag av länspumpen.

Det läcker ju sällan in några större mängder. Lite från hylsan vid vissa tillfällen plus lite annat vatten som söker sig ner på kölen.

Mest användning har jag för pumpen i min lilla öppna bousjulle.

post-53310-0-05704000-1421156865.jpg 

Pumpen håller jullen läns. En sommar hade jag ingen möjlighet att ladda batteriet vid den brygga jag låg vid i ett par år. När jag tog hem det 75 Ah batteriet, som var fulladdat på våren, efter tre månader, var batteriet bara urladdat till hälften.

I den jullen har jag aldrig blivit störd av länspumpen nån enda natt - på 15 år har jag inte övernattat en enda gång  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har bara skrivit "går sönder" - det är först nu du skriver att den stannar... ;)

Helt rätt av dig :)

Man kan nästan säga att inlägget hade karaktären "havsjobb". Dåligt men snabbt. Har alltid inbillat mig att hafsjobb kommer från havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är bra pumpar!

Har haft två båtar sedan 2002 och i den första satt det en föregångare av samma märke fast utan nivåvakt, den fick jag byta efter fem år. Nuvarande båt har en likadan och den har nu gått fem år så jag kanske får byta den snart.

Men det fina med de där är att har du en bra montering så är det bara att lossa på spärren och vrida ur den ur bajonettfattningen och koppla in den nya och vrida in den i samma hus som den gammla satt i. Viktigt är att se till så att den inte behöver pumpa skit i form av grus och löv typ.

Vintern kan även vara tuff mot pumparna om det står vatten kvar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna pumpen är det:

Försöker en gång till, om det behövs pumpa hela dagarna, är det inte något läckage som behöver ses till då?

Kalle

Nja, beror ju på hur man ser det. Det beror ju på ifall det läcker från himlen eller från havet. I mitt fall är vattnet härrörande från vår herres väder eller spolpumpen. Skrovet är helt tätt mao,men vad gör väl det när det regnar varje dag hela tiden. Ok, en liten överdrift, men det regnar ofta och mycket nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rule pumparna är bra! Jag har haft min i drygt 20 år tillsammans med en separat elektronisk nivåvakt som har två metallstavar i underkant som startar pumpen när vätskan når dit. Nivåvakten heter Bilge Buddy och är enligt förpackningen "so reliable, it´s the last automatic bilge pump activator you´ll ever have to by! " tiden får väl utvisa om det stämmer men än så länge är jag och min 77 åriga träbåt nöjda med funktionen. Jag vet inte om den nivåvakten säljs fortfarande, den kanske var FÖR bra.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På mina träbåtar har jag kommit fram till att länspumpar är förbrukningsvara, jag har råkat ut för stopp på grund av följande:

Hundhår runt impellern

Annat "klegg" i silen

Spontan död

Läckage in i själva pumpen och därefter död

Korrosion i kontakter

Kablarna till vippan stelnat (!) och därmed hindrat vippans funktion

Impellern lossat från axeln

Urdraget batteri (dåligt batteri)

Slang som lossat

En del av ovanstående har jag klantat till själv, en del har föregående ägare gjort och en del beror på dåliga produkter.

De som funkat bäst (av de jag provat, har ej provat varianten med stavar) är de med inbyggd vippa i kombination med extra grovfilter.

Jag hade två pumpar kopplade direkt till var sitt batteri och har till och med lyckats få båda att paja samtidigt, spännande sjösättning den gången ;-)

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pga Expanderkilens inlägg kom jag att tänka på killen som köpte min havsfidra. Han hävdade med bestämdhet att hans förra båt, en träbåt, flöt på blybatterierna.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var hans båt slarvigt byggd, en s k hafsfidra?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är vad vi bytte till.

Ingen 12v i närheten av länsvatten.

flottör

http://www.asap-supplies.com/marine/bilge-pump-switches/jabsco-rule-hydro-air-bilge-switch-504752

pump

http://www.asap-supplies.com/marine/motor-bilge-pumps-with-diaphragm-12v/jabsco-12v-diaphragm-bilge-pump-50880-1000

och sen en kraftig sil i änden på pumpslangen.

Har funkat jättebra,hittills :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det tror jag inte - men du vet gamla träbåtar - eller det kanske du inte vet!?

Däremot hörde både min havs- och storfidra till kategorin hafsfidror enligt din utmärkta definition. Dom som byggde båtar på 70-talet var inga båtbyggare. Dom var på sin höjd båtihopsättare. Ackorden var viktigare än att göra ett bra jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det tror jag inte - men du vet gamla träbåtar - eller det kanske du inte vet!?

Däremot hörde både min havs- och storfidra till kategorin hafsfidror enligt din utmärkta definition. Dom som byggde båtar på 70-talet var inga båtbyggare. Dom var på sin höjd båtihopsättare. Ackorden var viktigare än att göra ett bra jobb.

Aja, förmodligen kommer jag göra enligt toaens rek och köra med automatisk pump, har det i min andra båt och det har fungerat bra. Har jag ork och tillräckligt med pengar så kör jag på happysix lite mer proffsiga lösning.

I vilket fall som helst tackar jag för många kunniga svar.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När de gräver hål i gatan och ska pumpa undan vatten så har de en diafragmapump dvs samma typ som Happysix. Det är nog den mest driftsäkra pumptypen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...