Gaidin 298 Postad 12 Januari , 2015 Hur har ni klarat er efter Egon? Var nere i hamnen i går, en båt hade vält men såg efter omständigheterna ut att ha klarat sig bra. Många presenningar var trasiga, båtar stod otäckta i snöstormen. Själv hade jag på lovartsidan blivit av med i stort sett alla mina öljetter. Presenningen hade blåst upp på båten, 8mm tampar som det hängde vattendunkar i hade slitits av i stormen. Någon som har testat något bra alternativ til öljetter? Har ett par Strong-grip som jag satte dit i stället, de fungerar väldigt bra men är dyra, 100kr/styck http://www.arolyth.se/txgreng.html En båtgranne som stod och återmonterade sin egen presenning hade köpt fästen på Jula som han tyckte fungerade riktigt bra. http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/presenningar-och-rep/presenningstillbehor/multiklammor-343049/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 12 Januari , 2015 Min båt har klarar sig bra, övriga båtar har jag ingen aning om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Januari , 2015 Kollade den igår. Blåste fortfarande så det var svårt att gå på bryggorna. Såg ett par som stöttade varann och trippade fram försiktigt. Såg minst två vinterliggande båtar som slitit av akterförtöjningarna och lagt sig längs bryggan. Den stora 130W solpanelen hade lossnat från sina fyra fästen där alla skruvar skruvat upp sig. Inga lastuttag. Panelen hängde turligt nog kvar i ett snöre som höll uppe en livboj. Verkade ha klarat sig. Laddade fortfarande men kanske inte fullt då jag misstänker att den kan ha tryckt sönder en cell då den legat och hasat på ett hörn av targabågen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 12 Januari , 2015 Kom över en gratis lättviktspressening i höstas som vi aldrig riktigt trodde skulle klara en västkustvinter. Var nere igår och den hade blåst sönder med besked. Blir inköp av 600g/m2-pressening nu... /j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 12 Januari , 2015 Är lyckligt lottad och påverkas inte av busväder vintertid. Får skotta av taket om det blir för mycket snö bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 12 Januari , 2015 Mitt båttält klarade sig riktigt bra. Det var bara 3 av 8 stolpar som höll upp taket, de fyra skruven i varje stolpe hade gått rakt av. Och sedan på läsidan hade presenningen lyft från backen och de betongplattor som höll den nere. Men vinden dog av i rätt tid, tror jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 Januari , 2015 Har åsså blivit av med öljetter med vidhänga plast flaskor med vatten i. Ett tips. Skaffa två lister ca 1½ cm x 3-3½ cm ca 2 meter långa. Skruva ihop dem på var sin sida om presennigen längst kanten. Skruva tajt å tätt med skruvarna så listerna nyper om hela vägen. Häng sedan vattenflaskorna/tyngden i listen. Jag gjorde en liknande infästning på överkanten vid åsen tidigare innan jag hade tak. Då höll det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Januari , 2015 Jag har fjädrande stroppar istället för dunkar... Ungefär samma dämpande verkan kanske? Men sedan drar jag 4-5 rejäla tampar, typ 16 mm, rakt över min press, slår liksom in paketet. Förra året gick pressen men det var en rejäl storm då. Annars brukar det hålla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser