bjornx 1 Postad 11 Januari , 2015 Tja alla, tänkte slänga ut en fråga om det är någon som har sålt sin båt nu under vintern, eller har "erfarenhet" att annonsera ut sin båt före säsongen ? Funderar på att sälja min Aquador 26HT -04 för att köpa en större båt, och funderar om det är huvudtaget någon mening att lägga ut den nu.... Må gott! /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 11 Januari , 2015 Tja,Köpte min förra båt under vinter (feb) och sålda samma samt köpte ny under höst (sept). Inte samma år dock =) Vill mena att det absolut går. Då handlade det iofs om lite andra båtar och prisklasser än en Aquador men ändå. Fördelar och nackdelar med tidpunkt för köp och sälj har ju diskuterats här några gånger.Vill nog dock mena att det absolut går. Skulle jag ge ett tips så är det att lägga extra krut på annonsen och verkligen tänka till där. Att lite mer sälja en dröm som går i uppfyllelse än en pryl. Sen verkligen trycka på att allt är i fint skick. Att peka på bra serviceintervaller och vinterkonservering osv. Sen kanske man får gå ner lite i pris såklart.Men jag säger kör, går nog absolut om man har tur att träffa på rätt köpare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Januari , 2015 Letar båt just nu... Vinter innebär att jag kan utvidga mitt sökområde... ( båten är kvar när jag hinner åka dit näst-nästa helg ) Troligen är köparen motiverad, inte så hen prutar mycket utan att det är rimligt pris direkt? ( en del på senvåren har en fantasinivå de låst på och som slutar med att de aldrig säljer) Både jag och säljaren kan planera nästa steg. Jag prylar/renovering och säljaren nästa inköp. ( segt dock om min nyinköpta båt ligger insnöad under 30 cm snö 50 mil härifrån) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 12 Januari , 2015 Färre köpare. Färre säljare. Det är inte otroligt att marknadsvärdet, såsom jämvikten mellan utbud och efterfrågan, är oförändrat. Men som säljare, om man har ett tänkt pris, vad är fel med att lägga ut båten för försäljning till detta pris på vintern? Två saker kan hända, att man säljer eller att man inte säljer. Om man inte lägger ut båten så kan bara en sak hända, man säljer inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 12 Januari , 2015 Det är inte långt till båtmässetider, ungefär då brukar båtsugna börja kolla säljsajterna. Har man båten ute till sansat pris då kan det gå rätt bra att sälja. Efter båtmässorna brukar utbudet på begagnatsajterna öka lavinartat och därmed också konkurrensen. När de första spekulanterna börjar kolla skall båten finnas där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 13 Januari , 2015 Jag köpte min nuvarande båt i slutet av september 2013 (ok kanske inte mitt i vintern, men ändå på slutet av säsongen). Jag fick då ett bra höstpris. Så visst går det att sälja, men man får räkna med lite prutning. Samtidigt skulle jag sälja min gamla båt, en Albin Vega i premium skick. Jag tänkte först att jag skulle ta upp båda båtarna och sälja Vegan till våren, men jag chansade och la ut Vegan till försäljning i oktober. En vecka senare var den såld och jag fick 95 000:- för den. Så visst det går att sälja båt under icke-säsong och som säljare fick jag ett helt ok pris för min gamla Vega! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 Januari , 2015 (redigerade) Inte i år, men många tidigare år. 9st totalt alla utanför sommaren (sep-mars),den senaste 07-08 De enda båtar vi sålt på sommaren är en optimist och en jolle,typiska barn båtar någon pappa eller mamma köpt till sina barn. Redigerad 13 Januari , 2015 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 14 Januari , 2015 Förförra båten (Bianca 27) sålde jag i december i mellandagarna då det var minst 50cm snö vid visningen. Nästa båt (Ansö 31) köpte jag i oktober och sålde i september då jag även köpte min nuvarande båt (motorseglare i stål 12x4m). Vid köp har jag lyckats få bra pris p.g.a. att säljaren flyttat eller köpt ny båt och inte har båtyplats åt "gamla" båten. Vid försäljning har jag fått ut begärt pris då båtarna redan låg på land med betald vinterplats och jag därför inte haft någon panik. Det kostar ju inte så mycket att ha båten på blocket, så jag tror att det kan löna sig även vintertid då det inte finns så många andra annonser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Januari , 2015 De som åker och tittar på en åt när det är 50cm är nog ganska seriösa. Är det sommar och varmt så kommer det många, oseriösa, spekulanter. Typ en hel familj med en skock glassätande och pinknödiga barn. Ofta ser man på deras bil att det nog inte kommer att bli någon affär. Jag har dragit tillbaka annonsen en gång för jag tröttnade på de sk spekulanterna. Är man fräckare så ber man om personnumret för att kunna ta en kreditupplysning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 14 Januari , 2015 Säljs nog om priset är rätt. 600.000kr om det är en diesel. Annars en populär båt som många vill ta som inbyte, om du vill ha en större. Börja att lägga ut den som ett byte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser