Johan_MCS 0 Postad 11 Januari , 2015 Ett nytt fritidsbåtsdirektiv fastställdes i december 2013. Det nya direktivet ersätter det nuvarande den 18 januari 2016. Då ska även motsvarande svenska lagar och föreskrifter vara införda. De viktigaste förändringarna i det nya fritidsbåtsdirektivet är: • Tydligare och mer långtgående skyldigheter för ekonomiska aktörer (tillverkare, distributörer, importörer och tillverkarens representant). • Endast privatimportörer får certifiera produkter som tillverkats utan certifiering. • Skärpta krav på EU-länderna vid godkännande och tillsyn av anmälda organ Krav på EU-länderna att straffa den som tillhandahåller en produkt som inte fyller kraven Dessutom införs bl a krav på bättre räddningsstegar och system för toalettavfall samt nya avgaskrav för dieselmotorer över 37 kW och för bensinmotorer. Det nya direktivet ersätter det nuvarande 18 januari 2016. Då ska även motsvarande svenska lagar och föreskrifter vara införda. Produkter som certifierats enligt det gamla direktivet får säljas fram till 18 januari 2017. För utombordsmotorer med effekt under 15 kW gäller en övergångstid till 2020. Källa: Transportstyrelsen I praktiken innebär detta att inombordare och motorer utrustade med drev endast klarar kraven om de är utrustade med katalysator. Båtar av med motorer av årsmodell 2010 eller äldre har generellt inte detta vilket gör att dessa motorer inte klarar de nya kraven. Båtar kan certifieras mot det gamla regelverket fram till 18 januari 2017. Därefter gäller de nya reglerna. Om du idag äger en icke CE-märkt båt där motorn inte är utrustad med katalysator och som klarar de nya kraven så rekommenderar vi att certifieringsprocess påbörjas senast i januari 2016 så att processen ska bli klar i god tid innan de nya reglerna träder i kraft fullt ut. Efter januari 2017 krävs motorbyte för att kunna certifiera icke CE-märkta båtar som inte är utrustade med katalysatormotorer. Johan Marine Certification Scandinavia AB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Januari , 2015 Bra information men väl mycket smygreklam. Varför inte registrera er som företagsanvändare? (Fanns förut på denna site i alla fall) Sedan ett klargörande, eller två. Eller tre. Ytterst få direktiv/motsvarande från EU blir automatisk svensk lag. Vi stiftar ju våra egna lagar så att säga? Så det är inte helt avgjort än att er tidsplan blir denna. Sedan ökar krav på minimerad emissionsstörning, dvs varje instrument/plotter/pryl kan vara CE godkänd för sig av fabrikanten men när de monteras ( för sin normala funktion ) stör de varann. Och det finns en hake att se upp med som privatperson som anlitar en firma för CE certifieringen, tidigare fanns firmor som skrev under certifikatet. Nu är det mer och mer komplext varför firmorna övergått till att ta fram underlagen men beställaren/båtägaren skriver under och söker certifiering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 12 Januari , 2015 Regelmässigt skall man skilja på EU-direktiv och EU-förordningar. De senare blir omedelbart gällande regler även nationellt, utan förhandlingsutrymme. De förra skall hackas och malas i de respektive länderna både vad gäller innehåll och implementeringsdatum. De är lite mer EU-baserad målsättning, om man säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Januari , 2015 Jag är inte jurist och kan mycket lite om hur EU förordningar blir till lag i Sverige. Skrev bara vad jag hört, att fåtal direktiv/förordningar från EU blir lag direkt i Sverige? Kan du ge exempel på förordning som Sveriges Riksdag omedelbart antagit? På denna nivå... typ hur lätt det ska vara att nå badstegen i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 12 Januari , 2015 Exempel och exempel, det bara är på det sättet. Så här förklaras det på internet: FörordningarFörordningar har allmän giltighet. En förordning som har trätt i kraft gäller direkt och likadant i alla medlemsländer som en del av den nationella lagstiftningen. Det brukar kallas för att en förordning är direkt tillämplig. Den direkta tillämpligheten betyder att ett medlemsland, efter att en förordning har antagits, inte behöver göra någonting mer för att den ska gälla i medlemslandet. Men ett medlemsland får inte heller göra någonting som går emot det som står i förordningen. Om det visar sig att ett medlemslands nationella regler säger någonting annat än vad som sägs i en förordning är det förordningen som gäller. DirektivEtt direktiv sätter upp vilka mål medlemsländerna ska uppnå, men lämnar åt medlemsländerna att avgöra exakt hur. Ett direktiv ger därför varje medlemsland handlingsutrymme. Om landet redan har de regler som föreskrivs i direktivet behöver det inte göra någonting utan kan hänvisa till de befintliga reglerna. I direktivet står när det senast ska vara genomfört i medlemsländerna. Medlemsländerna ska ha antagit de nationella lagar som krävs för att genomföra direktivet innan tidsgränsen går ut. Om ett medlemsland inte har genomfört direktivet efter det datumet gäller direktivet under vissa förutsättningar i stället för den lagstiftning som borde finnas i landet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2015 om man importerar en gammal usa bat med tex 454 i efter detta datum. Behovs da en katalysator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 12 Januari , 2015 Trams......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 12 Januari , 2015 Men om man har backslag och inte drev hur blir det då. Förväntar mig ett svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_MCS 0 Postad 15 Januari , 2015 Men om man har backslag och inte drev hur blir det då. Förväntar mig ett svar. Den nya reglerna kring avgasemissioner gäller oberoende om båten är utrustad med drev eller backslag. Om båten har backslag/rak axel krävs dessutom ljudprov för att verifiera att båten klarar gränsvärdena kring ljudemissioner. Johan Marine Certification Scandinavia AB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_MCS 0 Postad 15 Januari , 2015 om man importerar en gammal usa bat med tex 454 i efter detta datum. Behovs da en katalysator? En båt med 454 i förgasarversion klarar inte emissionskraven enl. dagens regler (än mindre kommande regelverk). En 454 i insprutningsversion, exempelvis Mercruiser 7.4L MPI klarar dagens krav, men kommer inte att klara morgondagens krav. För att en motor ska komma ner i de emissionsnivåer som finns i de nya kraven krävs som sagt att den har katalysator. Vi rekommenderar alla som sitter med en icke CE-märkt båt idag, med motor som inte klarar de nya kraven, att certifiera den senast under 2016. Därefter kommer den inte längre att kunna bytas in hos en båthandlare eller säljas av en båtförmedlare och den blir troligen ännu mer svårsåld på den privata marknaden. Johan Marine Certification Scandinavia AB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 15 Januari , 2015 Vad är det här för trams? Sen när tar båthandlare emot icke CE-märkta båtar ändå? Jag uppmanar alla till att skita o det här och inte låta byråkratin vinna! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 15 Januari , 2015 Det som är bra med detta är att båtfabrikanterna får se till att det finns en fungerande räddningsstege som kan nås av person i vattnet och fungerar att ta sig upp med utan hjälp. Det gäller alla båtar 2,5m till 24 m. Detta kommer att rädda liv inte minst i småbåtar. Detta är ju också något för oss som redan har räddningsstegar att tänka på, att inte låsa fast eller blockera dessa. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 32 Postad 15 Januari , 2015 Antar att dessa regler gäller retroaktivt precis som för tidigare CE märkning, dvs om man importerar en båt (utom EU) så måste den oavsett tillverkningsdatum uppfylla reglerna! Borde innebära nära totalstopp för import (om man nu överhuvudtaget bryr sig om CE märkningen). Antar också att det finns ngt undantag för riktigt gamla båtar, ngn som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 15 Januari , 2015 Det verkar lite knasigt att man behöver förstöra en gammal båt med ombyggnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 19 Januari , 2015 Hur är det med utombordsmotorer? Kommer det införas nya krav på dessa också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 19 Januari , 2015 (redigerade) Hej och god fortsättning! Har varit bortrest och skippat nästan allt internetorienterat, jätteskönt... Här kan man läsa om det nya fritidsbåtsdirektivet; http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/Regler/Nytt-fritidsbatsdirektiv-2016/ Den 18 januari 2016 ska även svensk lagstiftning vara införd. Trams eller inte, det får man tycka som man vill om, men... en ickecertifierad båt får inte säljas av ett företag om det finns orsak att tro att produkten inte överensstämmer med reglerna. Naturligtvis kommer detta att påverka priset. Mackey Redigerad 19 Januari , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mida 0 Postad 24 Januari , 2015 Verkar alltid som det ær bara import båtar som inte ær CE mærkta? Vad med alla halvfabrikat o annat som producerats genom åren innan någon tænkte på en CE skylt? Det lær ju bli tomt på alla bakgårdar hos båthandlarna då! Kan sæga att vid import som inte behøver CE mærkas så gæller iaf i Finland att den skall vara tillverkad føre 1950! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2015 Bara att läsa på: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/Vilka-produkter-omfattas-av-CE/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Januari , 2015 Citat: Följande produkter är undantagna från reglerna om CE-märkning av fritidsbåtar m.m.Båtar som redan var i användning i något EES-land då reglerna blev tvingande. Dessa båtar omfattas inte av kraven om CE-märkning om de fanns på marknaden före den 16 juni 1998. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 25 Januari , 2015 Till detta kommer båtar som var i bruk i ett ej EU-land vid tiden när landet blir EU-medlem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 32 Postad 25 Januari , 2015 Lite kul att tillverkaren av en båt före 1950 som ej omfattas av CE kraven skall ha varit märkt: med text som upplyser om att det är en veteranbåt! Får hoppas att de som tillverkade flytetyg före 1950 var så förutseende!....... Också roligt att man kan ha krav som är så retroaktiva, tex katalysatorförsedd motor på båt byggd 1951 vid ev import från ej EU land. Det här är ju regler som absolut borde införas vid tex import av bilar (krockkrav och avgasemissionskrav måste väl bara vara självklart att även äldre fordon skall klara vid ev import, eller hur!? Kan säkert utvidgas till många andra områden, krävs bara lite fantasi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 25 Januari , 2015 Håller med Thomas-CC-Lancer om att Transportstyrelsen inte riktigt fått fram det som står i direktivet när det gäller veteranbåtar, men läser man direktivet så blir det tydligt tycker jag. 2) Detta direktiv ska inte tillämpas på följande produkter:...v) veteranvattenfarkoster i original och individuella kopior av veteranvattenfarkoster konstruerade före 1950, byggda huvudsakligen av ursprungligt material och betecknade som sådana av tillverkaren, Konstruera = när beräkningar och/eller ritningar gjordes.Tillverka = bygga = när båten verkligen byggs/tillverkas.En tillverkare som bygger en båt som konstruerades före 1950 ska alltså märka båten så att det framgår att det är en veteranbåt. Håller bara delvis med om att reglerna är retroaktiva eftersom direktivet om CE-märkning av båtar är 20 år gammalt. De som vill importera båt måste förhålla sig till dessa strängare regler, men de som redan har en importerad båt ska ju redan ha den CE-märkt sedan 20 år tillbaks. Har man det så finns inget problem med retroaktiva regler. Håller med om att kraven för att importera äldre bilar är lindrigare än för att importera äldre båtar. Man får vara glad för det lilla... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 Januari , 2015 Två reflektioner: - Bärplansbåtar är alltså helt undantagna CE-märkning. Tydligen fritt fram att bygga eller importera Bärplansbåtar helt utan CE-märkning!! - En båt byggd mellan 1950 och 1998 är helt ok att sälja om den fanns inom EES före 1998 men en exakt likadan båt får inte importeras till EES. Knäppt! Här kan man också fundera på definitionerna. Om man leker med tanken att man importerar en Riva byggd i Italien 1965 från USA så fanns den väl inom EES före 1998 (den är ju byggd inom EES) och är m.a.o. ok eller? Fast en Chris craft från samma år är ju byggd utanför EES så där är det ju tvärstopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 32 Postad 25 Januari , 2015 CE märkningen bryr sig vad jag förstår ej om var båten är tillverkad utan enbart var den kommer ifrån så en Riva från USA måste naturligtvis uppfylla kraven om den är tillverkad efter 1950. En Chris Craft kan också vara byggd i Italien så behöver inte vara tvärstopp men reglerna är knäppa i och med att 1974 23' Lancer från Italien är ok att importera medans en nära identisk 23'a byggd i USA är det stopp för. Man kan ju undra vad som gör att de skall behandlas olika. Man kan ju också fundera över varför den 74'a som redan finns i Sverige är ok medan en som importeras nu från USA tydligen är livsfarlig utan CE märkning. Reglerna är retroaktiva utan undantag (bortsett från bårtar byggda före 1950), helt galet att en 30 år gammal båt skall behöva uppfylla regler skrivna häromdagen! CE märkningen gäller från 1998 så inte riktigt 20 år än! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 Januari , 2015 Jag tycker detta är otydligt: "Båtar som redan var i användning i något EES-land då reglerna blev tvingande. Dessa båtar omfattas inte av kraven om CE-märkning om de fanns på marknaden före den 16 juni 1998" Vad betyder egentligen "var i användning" En båt som varit i användning inom EES och som sedan exporterats utanför EES borde enligt skrivningen ovan fortfarande uppfylla kraven om den åter importeras. Fast det kanske bara gäller om den var i användning inom EES precis när reglerna trädde i kraft 1998. Men om så är fallet så borde en båt som tillfälligt var utanför EES när reglerna infördes falla utanför undantaget. Den var ju då INTE i användning inom EES. Den fullständigt godtyckliga gränsen 1950 är verkligen skitkorkad. Samma undantag borde givetvis gälla samtliga båtar som är konstruerade och byggda innan reglerna trädde i kraft 1998. Sedan är ju undantaget för bärplansbåtar helt obegripligt. Sätt bärplan på Baylinern du importerar från USA så slipper du CE-märka den! Hepp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser