Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
tugge

separat oljesmörjning 2t bra eller dåligt

Rekommendera Poster

Har nu min första motor med separat oljesmörjning, har hört så många som blandar i tanken iaf. brukar dom gå sönder ofta eller är folk bara rädda att dom skall fela, och motorn skär. Skulle vilja slippa 2takt olje slabbet när det finns separat tank för det.

Motorn är en tohatsu 40 hk 2004

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 40 hk Tohatsu 2006 och blandar aldrig olja i bensinen, med undantag för säsongens 1a tankning för att kolla att allt funkar efter vintern. Yamaha och Tohatsu lär ha väldigt pålitliga oljeinblandningssytem.

Tror inte ens du kan köra motorn utan olja i oljetanken, då kommer larmet att tjuta och röda lampan blinka på varvräknaren. Min Yamaha sänkte även varvtalet till tomgång, men jag tror inte at Tohatsun gör det. Vet inte heller om Tohatsun har larm för skitigt oljefikter, det hade Yamaha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra.

Har hört och sätt så många annonser där det står att det är urkopplat.men kan inte tänka mig att det är så dålig teknik.

Kommer köra som man ska och "chansa" på att det inte går sönder.

Undra om det har pajat för många eller om det mest är en myt kanske.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en Tohatsu är det bara att tuta och köra. Så vitt jag vet var det bara de tidiga årsmodellerna av Johnson/Evinrude som hade problem med separata oljesmörjningen.

Har också sett en hel del annonser (även senare modeller av Johnson/Evinrude) där de kopplat bort oljesmörjningen. Så jäkla onödigt.

Hade för övrigt en Suzuki 85 hk från -82 med separat oljesmörjning. Måste varit en av de första motorerna med denna funktion, men den strulade aldrig. Så ja det är en myt. De tidiga modellerna av Johnson och Evinrude (80-tal och tidigt 90-tal) skapade dåligt rykte för tekniken i hela branschen.

Redigerad av Sardaukar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant.

Har även läst urkopplat för säkerhets skull.

Har ju som sagt inte använt det förutom på moppen jag hade från 1985.

Tycker därimot det är bökigt o tanka ibland när det går i Något konstigt ojämnt antal liter i tanken.

så har man lyckats köpa en ograderad flaska 2taktsolja som inte är transparant med en konstig form med en skvätt i.

Så man lyckas få en blandning på 2,5% och motorn ryker o segelbåtägarna viftar med nävarna.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...