Terrafobica 68 Postad 11 Januari , 2015 Enligt Susanne Jungmar på SVT, så blåste det 25 meter per sekundmeter i Göteborg igår. Någon som vet hur mycket det är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Januari , 2015 (redigerade) Enligt vindmätaren på Hållö, blåste det 38 m/sek vid tiotiden i går kväll, Det är väl som under höststormen 1969. Jag och en kompis var då ute och tittade till min egen och vår scoutkårs två båtar. En av scoutbåtarna klarade sig med mindre skador - de två andra blev kaffeved. 25 m/sek är som en stilla västanfläkt i jämförelse. Redigerad 11 Januari , 2015 av toaen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 11 Januari , 2015 Blev din båt skadad/totalförstörd Toaen? Vilken isåfall? Hoppas på syftningsfel i inlägget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Januari , 2015 Enligt Susanne Jungmar på SVT, så blåste det 25 meter per sekundmeter i Göteborg igår. Någon som vet hur mycket det är? Jag hörde det också. Det är bra om man vet vad man talar om. Skulle vara enklare om man pratade vindhastigheter i knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 11 Januari , 2015 Enligt Susanne Jungmar på SVT, så blåste det 25 meter per sekundmeter i Göteborg igår. Någon som vet hur mycket det är? Jag hörde det också. Det är bra om man vet vad man talar om.Skulle vara enklare om man pratade vindhastigheter i knop. Den som är utan skuld kastar första stenen. För egen del tycker jag det är otroligt att det inte är mer felsägningar än det är, i synnerhet i direktsändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 11 Januari , 2015 Tydligen var det 44 m/s i byarna på Uddevallabron inatt. Gjorde samma reflektion som du coppertail - hoppas att toaens båt klarade sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 11 Januari , 2015 Här på ostkusten (Sthlm) har vi varit uppe i 13 m/s och 8 cm snö som lagt sig på presenningarna för att hålla dom lite snyggt på plats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 11 Januari , 2015 Jag uppfattade Toaen:s inlägg som att han under höststormen 1969 var och tittade till sin och scoutkårens två båtar. Scoutkårens ena och hans egna blev kaffeved. Men detta var väl inte nu under "Egon"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Januari , 2015 I vår hamn blåste två båtar omkull. Läskigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Januari , 2015 Jag uppfattade Toaen:s inlägg som att han under höststormen 1969 var och tittade till sin och scoutkårens två båtar. Scoutkårens ena och hans egna blev kaffeved. Men detta var väl inte nu under "Egon"? Det därmed kommunikation är inte lätt. Såg inte ens att det stod "meter per skekundmeter" i inledningsinlägget. Av hävd säger jag nästan alltid "sekundmeter" även om jag vet att det heter meter per sekund. De allra flesta som jag känner säger "sekundmeter" och alla förstår vad man menar. Att jag blandade in hänvisningen till höststormen 1969 var att vindmätarn på Hållö registrerade ungefär samma vindstyrka igår som det gjorde under höststormen 1969. Det är faktiskt en väldig skillnad på 25 m/sek och 38 m/sek för att inte tala om när det blåser 44 m/sek. Hur min nuvarande båt har klarat sig har jag ingen aning om. Åkte till Karlstad förra söndagen för ett litet jobb hos yngsta dottern. Blev inte färdig förrän idag. Men det har i alla fall inte ringt nån och sagt att den ligger på havet botten eller har slitit sig. Vi får se hur det är i morgon på eftermiddagen. Men det är ju bara en gammal båt, så skadar den bara inte nån annans så får det va ok. Det var för ett par år sen. Jag skulle åka till Göteborg och hälsa på min gamla mor.På morgonen blåste det ungefär som i går. På väg till Göteborg åkte jag vägen om hamnen. Redan i backen ner mot hamnen, såg jag på masten att det inte såg normalt ut. Kämpade mig ut på bryggan och konstaterade att babords förände - som var lovartsände, hade gått av. När jag flyttade båten från den tidigare vinterplatsen hade jag tagit fel ände, som redan var ganska dålig. Sen hade det inte blivit av att jag bytt. Nu har jag dubbla ändar och fäst i två olika punkter i land. Konstarade att änden var av och att båten låg - sådar. Kämpade mig iland, satte mig i bilen och körde till Göteborg. Inte värt att riskera liv och lem för en gammal båt. Nästa dag hade det mojnat och jag kunde slå under en ny ände, utan att riskera nåt större. Mitt tidigare inlägg gällde Höststormen 1969. Min Pop 16 blev illa skadad. Scoutkårens gaffelriggade bohusjulle blev helt skrot. Scouternas J10 klarade sig med några mindre skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2015 http://sv.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Januari , 2015 http://sv.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala Beaufort är nog det bäst sättet att beskriva förhållanden till sjöss. Som de korthuggna engelska väderprognoserna: "HURRICANE FORCE 12 VEERING WESTERLY IMMINENT, DECREASING VIOLENT STORM FORCE 11 SOON. VERY HIGH OR PHENOMENAL, BECOMING VERY ROUGH OR HIGH. THUNDERY WINTRY SHOWERS. MODERATE OR POOR, OCCASIONALLY VERY POOR" I sverige används meter per sekund. Det gör tex SMHI och jag tror det är rekommenderat språkbruk i medier. Sekundmeter används ofta i folkmun. Rent språkligt är det helt fel, det betyder ju egentligen Sekund x Meter (som i Newtonmeter). Men det är inget att reta sig på, i så fall är användningen av "distans" värre. Journalister har ett ansvar att använda ett korrekt språk. Visst kan det bli fel men då bör man rätta det! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2015 (redigerade) http://sv.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala Beaufort är nog det bäst sättet att beskriva förhållanden till sjöss. Som de korthuggna engelska väderprognoserna: "HURRICANE FORCE 12 VEERING WESTERLY IMMINENT, DECREASING VIOLENT STORM FORCE 11 SOON. VERY HIGH OR PHENOMENAL, BECOMING VERY ROUGH OR HIGH. THUNDERY WINTRY SHOWERS. MODERATE OR POOR, OCCASIONALLY VERY POOR" I sverige används meter per sekund. Det gör tex SMHI och jag tror det är rekommenderat språkbruk i medier. Sekundmeter används ofta i folkmun. Rent språkligt är det helt fel, det betyder ju egentligen Sekund x Meter (som i Newtonmeter). Men det är inget att reta sig på, i så fall är användningen av "distans" värre. Journalister har ett ansvar att använda ett korrekt språk. Visst kan det bli fel men då bör man rätta det! Men nar la man till alla Beaufort 13,14,15,16,17 Det fanns ej pa wiki for ett par ar sen. Ber om ursakt for min dator utan svenska bokstaver Redigerad 12 Januari , 2015 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 Januari , 2015 Tjusig bild bhemac. Stackars den ägaren. Klarade sig skrovet från hål från stöttorna? Man ser inte styrbordssidan. Tror att hela vagnen måste ha gungat till å sedan höll väl inte stropparna, om det nu fanns några. Trist hur som. Som tur är står våran båt i lä bakom loge-gaveln. Å en liten skogsdunge tar nästan all vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 Januari , 2015 Åh...glömde kommentera felskrivningen. Ibland får man höra att min båt gjorde: " 10 knop per timma" Tablå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Januari , 2015 Tjusig bild bhemac. Stackars den ägaren. Klarade sig skrovet från hål från stöttorna? Man ser inte styrbordssidan. Tror att hela vagnen måste ha gungat till å sedan höll väl inte stropparna, om det nu fanns några. Trist hur som. Som tur är står våran båt i lä bakom loge-gaveln. Å en liten skogsdunge tar nästan all vind. Försäkringsbolaget har löst in båten, den var bortom all räddning. Ägaren hade köpt och seglat hem den i höstas. Båten stod på vagn utan stöttor. För några år sen stod en Shipman 28 på kärra med masten på men utan stöttor. Träffade en gubbe som varit nere innan den välte, han sa att den stod och hoppade på vagnen. Gissningsvis fjädrar gummihjulen lite och båten kan komma i farlig gungning. Den andra båten Egon hade omkull var även det en Maxi 95 (därmed inget sagt om Mai 95 . Den stod utan mast men däremot i en Tyresövagga som gubbarna i hamnen sa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 16 Januari , 2015 Det verkar vara farligt att ha båten på land Här, i inlandet, i norra Vänern har vi varit förskonade från Egon. Dock har det idag varit uppåt 20 m/s och stundtals lite svårt att gå upprätt. Glad att båten ligger i sitt rätta element . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 16 Januari , 2015 Åh...glömde kommentera felskrivningen. Ibland får man höra att min båt gjorde: " 10 knop per timma" Tablå! Inget konstigt med det, det är en enhet för acceleration bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 28 Januari , 2015 Det är dynamiskt tryck som är det vi upplever som vindstyrka, och dynamiskt tryck har vindhastighet i kvadrat inom sig. Dynamiskt tryck (Pa) = ½ρv² där ρ är luftens densitet (kg/m³) och v är luftens hastighet (m/s). Det betyder att skillnaden i styrka mellan 25 m/s och 44 m/s inte är en faktor 1.76 som man kanske skulle kunna tro, utan drygt tre gånger. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser