Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Terrafobica

Prata väder

Rekommendera Poster

Enligt Susanne Jungmar på SVT, så blåste det 25 meter per sekundmeter i Göteborg igår.  Någon som vet hur mycket det är? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt vindmätaren på Hållö, blåste det 38 m/sek vid tiotiden i går kväll,

 

Det är väl som under höststormen 1969.

 

Jag och en kompis var då ute och tittade till min egen och vår scoutkårs två båtar. En av scoutbåtarna klarade sig med mindre skador - de två andra blev kaffeved.

 

25 m/sek är som en stilla västanfläkt i jämförelse.  ;)

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev din båt skadad/totalförstörd Toaen?

Vilken isåfall?

 

Hoppas på syftningsfel i inlägget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Susanne Jungmar på SVT, så blåste det 25 meter per sekundmeter i Göteborg igår.  Någon som vet hur mycket det är? ;)

Jag hörde det också. Det är bra om man vet vad man talar om.

Skulle vara enklare om man pratade vindhastigheter i knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Enligt Susanne Jungmar på SVT, så blåste det 25 meter per sekundmeter i Göteborg igår. Någon som vet hur mycket det är? ;)

Jag hörde det också. Det är bra om man vet vad man talar om.

Skulle vara enklare om man pratade vindhastigheter i knop.

Den som är utan skuld kastar första stenen. För egen del tycker jag det är otroligt att det inte är mer felsägningar än det är, i synnerhet i direktsändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen var det 44 m/s i byarna på Uddevallabron inatt. Gjorde samma reflektion som du coppertail - hoppas att toaens båt klarade sig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på ostkusten (Sthlm) har vi varit uppe i 13 m/s och 8 cm snö som lagt sig på presenningarna för att hålla dom lite snyggt på plats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade Toaen:s inlägg som att han under höststormen 1969 var och tittade till sin och scoutkårens två båtar. Scoutkårens ena och hans egna blev kaffeved. Men detta var väl inte nu under "Egon"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår hamn blåste två båtar omkull.      Läskigt!

2068466_jpg_1130031img699.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade Toaen:s inlägg som att han under höststormen 1969 var och tittade till sin och scoutkårens två båtar. Scoutkårens ena och hans egna blev kaffeved. Men detta var väl inte nu under "Egon"?

 

Det därmed kommunikation är inte lätt. Såg inte ens att det stod "meter per skekundmeter" i inledningsinlägget.

 

Av hävd säger jag nästan alltid "sekundmeter" även om jag vet att det heter meter per sekund. De allra flesta som jag känner säger "sekundmeter" och alla förstår vad man menar.

 

Att jag blandade in hänvisningen till höststormen 1969 var att vindmätarn på Hållö registrerade ungefär samma vindstyrka igår som det gjorde under höststormen 1969.

 

Det är faktiskt en väldig skillnad på 25 m/sek och 38 m/sek för att inte tala om när det blåser 44 m/sek.

 

Hur min nuvarande båt har klarat sig har jag ingen aning om. Åkte till Karlstad förra söndagen för ett litet jobb hos yngsta dottern. Blev inte färdig förrän idag.  :wacko: Men det har i alla fall inte ringt nån och sagt att den ligger på havet botten eller har slitit sig.  :)  Vi får se hur det är i morgon på eftermiddagen. Men det är ju bara en gammal båt, så skadar den bara inte nån annans så får det va ok. 

 

Det var för ett par år sen. Jag skulle åka till Göteborg och hälsa på min gamla mor.På morgonen blåste det ungefär som i går. På väg till Göteborg åkte jag vägen om hamnen. Redan i backen ner mot hamnen, såg jag på masten att det inte såg normalt ut. Kämpade mig ut på bryggan och konstaterade att babords förände - som var lovartsände, hade gått av. 

 

När jag flyttade båten från den tidigare vinterplatsen hade jag tagit fel ände, som redan var ganska dålig. Sen hade det inte blivit av att jag bytt. Nu har jag dubbla ändar och fäst i två olika punkter i land.

 

Konstarade att änden var av och att båten låg - sådar. Kämpade mig iland, satte mig i bilen och körde till Göteborg. Inte värt att riskera liv och lem för en gammal båt. 

 

Nästa dag hade det mojnat och jag kunde slå under en ny ände, utan att riskera nåt större.

 

Mitt tidigare inlägg gällde Höststormen 1969. Min Pop 16 blev illa skadad.

 

post-53310-0-37711000-1420998656_thumb.jpg

 

Scoutkårens gaffelriggade bohusjulle blev helt skrot.

 

post-53310-0-02825800-1420998828_thumb.jpg

 

Scouternas J10 klarade sig med några mindre skador. 

 

post-53310-0-98824900-1420998854_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Beaufort är nog det bäst sättet att beskriva förhållanden till sjöss.

Som de korthuggna engelska väderprognoserna:

 

"HURRICANE FORCE 12 VEERING WESTERLY IMMINENT, DECREASING

VIOLENT STORM FORCE 11 SOON. VERY HIGH OR PHENOMENAL,

BECOMING VERY ROUGH OR HIGH. THUNDERY WINTRY SHOWERS.

MODERATE OR POOR, OCCASIONALLY VERY POOR"

 

I sverige används meter per sekund. Det gör tex SMHI och jag tror det är rekommenderat språkbruk i medier. 

Sekundmeter används ofta i folkmun. Rent språkligt är det helt fel, det betyder ju egentligen Sekund x Meter (som i Newtonmeter). Men det är inget att reta sig på, i så fall är användningen av "distans" värre.

 

Journalister har ett ansvar att använda ett korrekt språk. Visst kan det bli fel men då bör man rätta det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Beaufort är nog det bäst sättet att beskriva förhållanden till sjöss.

Som de korthuggna engelska väderprognoserna:

 

"HURRICANE FORCE 12 VEERING WESTERLY IMMINENT, DECREASING

VIOLENT STORM FORCE 11 SOON. VERY HIGH OR PHENOMENAL,

BECOMING VERY ROUGH OR HIGH. THUNDERY WINTRY SHOWERS.

MODERATE OR POOR, OCCASIONALLY VERY POOR"

 

I sverige används meter per sekund. Det gör tex SMHI och jag tror det är rekommenderat språkbruk i medier. 

Sekundmeter används ofta i folkmun. Rent språkligt är det helt fel, det betyder ju egentligen Sekund x Meter (som i Newtonmeter). Men det är inget att reta sig på, i så fall är användningen av "distans" värre.

 

Journalister har ett ansvar att använda ett korrekt språk. Visst kan det bli fel men då bör man rätta det!

 

Men nar la man till alla Beaufort 13,14,15,16,17

 

Det fanns ej pa wiki for ett par ar sen.

 

 

 

Ber om ursakt for min dator utan svenska bokstaver :rolleyes:

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tjusig bild bhemac. Stackars den ägaren. Klarade sig skrovet från hål från stöttorna? Man ser inte styrbordssidan. Tror att hela vagnen måste ha gungat till å sedan höll väl inte stropparna, om det nu fanns några.

Trist hur som.

Som tur är står våran båt i lä bakom loge-gaveln. Å en liten skogsdunge tar nästan all vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Åh...glömde kommentera felskrivningen. Ibland får man höra att min båt gjorde: " 10 knop per timma"

Tablå!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjusig bild bhemac. Stackars den ägaren. Klarade sig skrovet från hål från stöttorna? Man ser inte styrbordssidan. Tror att hela vagnen måste ha gungat till å sedan höll väl inte stropparna, om det nu fanns några.

Trist hur som.

Som tur är står våran båt i lä bakom loge-gaveln. Å en liten skogsdunge tar nästan all vind.

 

Försäkringsbolaget har löst in båten, den var bortom all räddning. Ägaren hade köpt och seglat hem den i höstas.

Båten stod på vagn utan stöttor. För några år sen stod en Shipman 28 på kärra med masten på men utan stöttor. Träffade en gubbe som varit nere innan den välte, han sa att den stod och hoppade på vagnen. Gissningsvis fjädrar gummihjulen lite och båten kan komma i farlig gungning.

 

Den andra båten Egon hade omkull var även det en Maxi 95 (därmed inget sagt om Mai 95 ;). Den stod utan mast men däremot i en Tyresövagga som gubbarna i hamnen sa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara farligt att ha båten på land :)

 

Här, i inlandet, i norra Vänern har vi varit förskonade från Egon. Dock har det idag varit uppåt 20 m/s och stundtals lite svårt att gå upprätt. Glad att båten ligger i sitt rätta element .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh...glömde kommentera felskrivningen. Ibland får man höra att min båt gjorde: " 10 knop per timma"

Tablå!

Inget konstigt med det, det är en enhet för acceleration bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dynamiskt tryck som är det vi upplever som vindstyrka, och dynamiskt tryck har vindhastighet i kvadrat inom sig.

 

Dynamiskt tryck (Pa) = ½ρv²

där ρ är luftens densitet (kg/m³) och v är luftens hastighet (m/s).
 

Det betyder att skillnaden i styrka mellan 25 m/s och 44 m/s inte är en faktor 1.76 som man kanske skulle kunna tro, utan drygt tre gånger.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...