Gäst Beeblebronx Postad 10 Januari , 2015 Vi har sommarstuga i åbolandsskärgård. Vi brukar åka över med motorbåten från Västerås. Jag har ofta paddlat omkring i kanadensare mellan öarna. Nu funderar jag över att skaffa en segelbåt av enkel typ. Det ska inte vara en Optimist. Den ska ha försgel och stor,så jag kan lära mig av det (jag kanske förfaller till lakansvikare med tiden). Båten måste ha centerbord, då jag inte kan ta upp en kölbåt på vår ö. Hurdan billig båt söker jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 956 Postad 10 Januari , 2015 Titta på Trissjollen. Den kan seglas, köras med motor och ros. Stadig nybörjarbåt. Välkänd och lätt att sälja igen när du blivit fast och skaffar större segelbåt . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 10 Januari , 2015 Samma sak med Askeladden, seglas, ros och utombordare och välkänd o rejäl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 10 Januari , 2015 Halloj! Kanske inte billigast men ändock ett av alternativen borde vara Campus-båtarna. De finns i flera modeller alltifrån öppna skrov till modeller med ruff och övernattnings möjligheter. Kommer nog ut några till salu på blocket i vår. Med vänlig hälsning Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 10 Januari , 2015 Fast askeladen kan ju knappast segla... Triss eller Tvåkrona tror jag på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 10 Januari , 2015 (redigerade) Titta efter en Fabola Pokus, trevlig båt som seglar bra. /Claes Redigerad 10 Januari , 2015 av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Januari , 2015 Triss eller Askeladden. Triss brukar vara billigare och går bättre i lätta vindar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 11 Januari , 2015 Triss jolle är nog ett av de bättre tipsen. Det är fortfarande en aktiv klass. Så det borgar för att man kan hitta vettiga segel för en vettig peng. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 11 Januari , 2015 Tack för alla bra tips! Trissjollen ger habegär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 12 Januari , 2015 C55 är en trevlig båt som inte har nämnts än. Likaså borde en gammal 606 vara trevlig. De är lite större än de som har nämnt men ger också större aktionsradie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2015 (redigerade) 12 FAJAK http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=4 eller Albin 57, Etap 22, Fabola 600 http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=995&battypID=7 http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=993&battypID=7 Redigerad 12 Januari , 2015 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 12 Januari , 2015 D-kanot, bra seglare! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 12 Januari , 2015 D-kanot, bra seglare! Eller E-kanot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 12 Januari , 2015 En Fabola Spectra. Roligare kan man inte ha för en billig peng. Svåra att hitta numera, tyvärr. Askeladden, har de centerbord? Trodde alla var långkölade. Man lär så länge man lever, förhoppningsvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Januari , 2015 Dagseglare vet jag inte om det är, men Albin 57 är underskattad likväl. Jag har en med originaltrailern till och jag är helnöjd med den. Uppdaterad med nya segel och en gennaker på rulle gör det hela roligare. 2013 var jag ner till Malmö och seglade över till Köpenhamn, seglade runt i Öresund i en och en halv vecka ungefär. Denna sommaren ska jag ta båten till Stockholms skärgård, och nästa sommar tänkte jag mig Lofoten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 35 Postad 13 Januari , 2015 Flying Junior, ganska sällsynta nu, men dyker ibland upp på blocket, billiga. Roligare att segla än gammal trög trissjolle.... säger jag som bara seglat triss aldrig FJ. FJ'n är lättare så tror ändå min fördom stämmer. Annars gillar jag Spättan (träbåt, mahogny, vacker) eller Wayfarer och Enterprise. Alla trevliga seglare med centerbord och fock, men sällsynta I Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 16 Januari , 2015 (redigerade) Många fina tips. Jag tänker mig något av jolletyp, eftersom det är upptagning med handkraft på stockar som gäller. Vi har dock en båtslip, men där står min brors båt vintertid. Om jag struntar i mitt initiala krav på genua eller fock, så skulle kanske en laser vara nåt? Men jag tror jag skulle vilja ha en storbåtsriggning..... Redigerad 16 Januari , 2015 av Beeblebronx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Januari , 2015 Många fina tips. Jag tänker mig något av jolletyp, eftersom det är upptagning med handkraft på stockar som gäller. Vi har dock en båtslip, men där står min brors båt vintertid. Om jag struntar i mitt initiala krav på genua eller fock, så skulle kanske en laser vara nåt? Men jag tror jag skulle vilja ha en storbåtsriggning..... Aha, måste vara jolle? Tvåkrona har varit uppe eller hur? D-kanot hoppade också just upp några snäpp. Jag gillar inte Lasern som dagseglare om man ska segla utan sällskap på grund av dess ovana att bryta masten. Men om du kan tänka dig en såpass liten båt, jag hade inte definierat den som "dagseglare", så kan ju B-kanot också vara något. Eller en gammal Finnjolle eller OK-jolle, men man ger sig knappast ut i en sån om det blåser över 4-5 m/s om man inte har riktig koll på läget. Vad menar du med storbåtsriggning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 17 Januari , 2015 Jag var tvungen att googla definitionen på "jolle" :-) Det låter som jag vill ha en jolle, då jag behöver ta upp båten med handkraft då vår ö saknar fordon och vägar. Jag tänkte segla runt i närområdet utan övernattning, och en "komplex" rigg vore lärorik. Med storbåtriggning menar jag storsegel plus fock eller genua. Hyggligt sjösäker båt vore bra, även om det knappt blåser så har vi dyningar på 1,5m. Å andra sidan så har vi aldrig haft sjögång så jag inte vågar åka och handla med Buster R och Buster XSen. Men de är motorbåtar och därmed sjösäkra ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Januari , 2015 Om du är ny på att segla så lär du dig bäst i en jolle med ETT segel. Det är det bästa sättet att lära sig segling från grunden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 35 Postad 18 Januari , 2015 Går alldeles utmärkt att lära sig att segla en båt med både stor och fock. De flesta jollar med fock går alldeles utmärkt med bara stor. Att Lasern skulle ha problem med masten har jag aldrig hört. Enda "problemet" med den är väl att det är lätt att den börjar pendla vid undanvindssegling, dvs den kräver en del av rorsman, en kul och livlig båt helt enkelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 18 Januari , 2015 Går alldeles utmärkt att lära sig att segla en båt med både stor och fock. De flesta jollar med fock går alldeles utmärkt med bara stor. Att Lasern skulle ha problem med masten har jag aldrig hört. Enda "problemet" med den är väl att det är lätt att den börjar pendla vid undanvindssegling, dvs den kräver en del av rorsman, en kul och livlig båt helt enkelt! Klart att det går att lära sig, men det är lättare i en båt med bara stor. När jag kappseglade Laser aktivt räknade jag med minst en övermast om året som gick av. Det är i och för sig lite extremt och problemet är värre med Radialriggen som jag seglade vid större nationella och internationella regattor. Tänk vad olika man upplever en båt, beroende på vad man jämför med :-) Lasern pendlar inte värre än någon annan jolle på undanvindarna förutsatt att man förstår grundläggande trim och jämfört med tex en Ejolle känns den som en pråm att segla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 35 Postad 18 Januari , 2015 Lika lätt eftersom det bara är segla utan fock till en början (ngt mer lovgirigt bara) roligare sedan när man kan sätta focken och kanske ha med sig en gast också. Sedan kan de ju också ha möjlighet att föra spinnaker, kanske också kan vara kul att pröva efter ett tag! Det mest är relativt, jag har aldrig seglat E-jolle (bara moth) och jämfört med Triss/Spätta/ Wayfarer så är Lasern mkt mer pendlingsbenägen på undanvind (kan visst ha ngt med att jag hade dålig trim men det hade jag isåfall på de andra också!)..... Brorsan kappseglade med Lasern och hade vad jag vet inga mastproblem, är kanske inte så stor risk för en nybörjare att få det heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser