Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
karlake

cink anodes

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om cink anodes syfte. Behövs de i både söt o saltvatten? Hur många behöver man? Var ska de sitta på båten? Måste de bytas ut? Måste de skruvas fast? Förklara gärna för mig om strömspikar, om det är det som är syftet och vad strömspikar är. Hoppas någon av er har kläm på mina frågor. Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett delsvar vad gäller materialet på anoder så finns tre typer att välja mellan:

Zink = saltvatten

Aluminium = bräckt vatten (sto skärgård)

Magnesium = sötvatten

Kan dock ha fel. Det har hänt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A: Hej, jag undrar om cink anodes syfte.

B: Behövs de i både söt o saltvatten?

C: Hur många behöver man?

D: Var ska de sitta på båten?

E: Måste de bytas ut?

F: Måste de skruvas fast?

G: Förklara gärna för mig om strömspikar, om det är det som är syftet och vad strömspikar är. Hoppas någon av er har kläm på mina frågor. Tack på förhand.

A: Hindra galvanisk korrosion på metalldelar. Aluminiumdrev kan t.ex. korrodera bort om de inte skyddas. Rostfria propelleraxlar behöver oftast inte skyddsanoder. Inne i motorn brukar det finnas anoder som skyddar innanmätet från korrosion. Om du har stålbåt så behöver skrivet skyddas av anoder. Om du har roder av stålplåt så behöver det skyddas......

B: Ja, om du har metalldelar under vattnet (vilket är normalt att ha på båtar som har någon form av motor)

C: Beros på vilka metalldelar du har under vattnet som behöver skyddas.

D: Se svar C.

E: Beror på hur mycket som förbrukats av anoden. Man brukar byta när ca 50% förbrukats.

F: Ja, de måste ha elektrisk förbindning med den metall som de ska skydda

G: ?? Vad menar du med strömspikar ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett delsvar vad gäller materialet på anoder så finns tre typer att välja mellan:

Zink = saltvatten

Aluminium = bräckt vatten (sto skärgård)

Magnesium = sötvatten

Kan dock ha fel. Det har hänt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A: Hej, jag undrar om cink anodes syfte.

B: Behövs de i både söt o saltvatten?

C: Hur många behöver man?

D: Var ska de sitta på båten?

E: Måste de bytas ut?

F: Måste de skruvas fast?

G: Förklara gärna för mig om strömspikar, om det är det som är syftet och vad strömspikar är. Hoppas någon av er har kläm på mina frågor. Tack på förhand.

A: Hindra galvanisk korrosion på metalldelar. Aluminiumdrev kan t.ex. korrodera bort om de inte skyddas. Rostfria propelleraxlar behöver oftast inte skyddsanoder. Inne i motorn brukar det finnas anoder som skyddar innanmätet från korrosion. Om du har stålbåt så behöver skrivet skyddas av anoder. Om du har roder av stålplåt så behöver det skyddas......

B: Ja, om du har metalldelar under vattnet (vilket är normalt att ha på båtar som har någon form av motor)

C: Beros på vilka metalldelar du har under vattnet som behöver skyddas.

D: Se svar C.

E: Beror på hur mycket som förbrukats av anoden. Man brukar byta när ca 50% förbrukats.

F: Ja, de måste ha elektrisk förbindning med den metall som de ska skydda

G: ?? Vad menar du med strömspikar ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för strukturerade svar. Jo, strömspikar har jag hört talas om och jag trodde då att det hade något att göra kring detta, men glöm det för jag hade blandat ihop det med hårdvara i datorer. Så kan det vara när man inte känner till saker och ting. Har du något tips om var jag ska sätta min anode, jag har en plastbåt med en utombordare. Jag vill nämligen inte skruva var som helst i båten. Hälsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beroende på vad du har för utombordare så har de flesta redan en zinkanod monterad på riggen som får bytas när den är slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för strukturerade svar. Jo, strömspikar har jag hört talas om och jag trodde då att det hade något att göra kring detta, men glöm det för jag hade blandat ihop det med hårdvara i datorer. Så kan det vara när man inte känner till saker och ting. Har du något tips om var jag ska sätta min anode, jag har en plastbåt med en utombordare. Jag vill nämligen inte skruva var som helst i båten. Hälsningar

Vad är det för fabrikat på motorn, hk-antal, årsmodell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beroende på vad du har för utombordare så har de flesta redan en zinkanod monterad på riggen som får bytas när den är slut.

hej, är inte det på större och nyare motorer som anoden är monterad redan? Jag har en äldre 2 taktare från 75 80 talet. Karlake

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 3 motorer gamla 2 taktare. Volvo penta 75 80tal 14 hk, crecent monark 75 80 tal 12hk, johnson 70 tal 6 hk. Hälsn karlake

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej, är inte det på större och nyare motorer som anoden är monterad redan? Jag har en äldre 2 taktare från 75 80 talet. Karlake

På Johnson 70-talare så sitter anoden under kavitationsplattan.

http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/348

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...