karlake 0 Postad 10 Januari , 2015 Hej, jag undrar om cink anodes syfte. Behövs de i både söt o saltvatten? Hur många behöver man? Var ska de sitta på båten? Måste de bytas ut? Måste de skruvas fast? Förklara gärna för mig om strömspikar, om det är det som är syftet och vad strömspikar är. Hoppas någon av er har kläm på mina frågor. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 10 Januari , 2015 Ett delsvar vad gäller materialet på anoder så finns tre typer att välja mellan: Zink = saltvatten Aluminium = bräckt vatten (sto skärgård) Magnesium = sötvatten Kan dock ha fel. Det har hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 941 Postad 10 Januari , 2015 A: Hej, jag undrar om cink anodes syfte. B: Behövs de i både söt o saltvatten? C: Hur många behöver man? D: Var ska de sitta på båten? E: Måste de bytas ut? F: Måste de skruvas fast? G: Förklara gärna för mig om strömspikar, om det är det som är syftet och vad strömspikar är. Hoppas någon av er har kläm på mina frågor. Tack på förhand. A: Hindra galvanisk korrosion på metalldelar. Aluminiumdrev kan t.ex. korrodera bort om de inte skyddas. Rostfria propelleraxlar behöver oftast inte skyddsanoder. Inne i motorn brukar det finnas anoder som skyddar innanmätet från korrosion. Om du har stålbåt så behöver skrivet skyddas av anoder. Om du har roder av stålplåt så behöver det skyddas...... B: Ja, om du har metalldelar under vattnet (vilket är normalt att ha på båtar som har någon form av motor) C: Beros på vilka metalldelar du har under vattnet som behöver skyddas. D: Se svar C. E: Beror på hur mycket som förbrukats av anoden. Man brukar byta när ca 50% förbrukats. F: Ja, de måste ha elektrisk förbindning med den metall som de ska skydda G: ?? Vad menar du med strömspikar ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlake 0 Postad 14 Januari , 2015 Ett delsvar vad gäller materialet på anoder så finns tre typer att välja mellan: Zink = saltvatten Aluminium = bräckt vatten (sto skärgård) Magnesium = sötvatten Kan dock ha fel. Det har hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlake 0 Postad 14 Januari , 2015 Hej, tack för din information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlake 0 Postad 14 Januari , 2015 A: Hej, jag undrar om cink anodes syfte. B: Behövs de i både söt o saltvatten? C: Hur många behöver man? D: Var ska de sitta på båten? E: Måste de bytas ut? F: Måste de skruvas fast? G: Förklara gärna för mig om strömspikar, om det är det som är syftet och vad strömspikar är. Hoppas någon av er har kläm på mina frågor. Tack på förhand. A: Hindra galvanisk korrosion på metalldelar. Aluminiumdrev kan t.ex. korrodera bort om de inte skyddas. Rostfria propelleraxlar behöver oftast inte skyddsanoder. Inne i motorn brukar det finnas anoder som skyddar innanmätet från korrosion. Om du har stålbåt så behöver skrivet skyddas av anoder. Om du har roder av stålplåt så behöver det skyddas...... B: Ja, om du har metalldelar under vattnet (vilket är normalt att ha på båtar som har någon form av motor) C: Beros på vilka metalldelar du har under vattnet som behöver skyddas. D: Se svar C. E: Beror på hur mycket som förbrukats av anoden. Man brukar byta när ca 50% förbrukats. F: Ja, de måste ha elektrisk förbindning med den metall som de ska skydda G: ?? Vad menar du med strömspikar ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlake 0 Postad 14 Januari , 2015 Hej, tack för strukturerade svar. Jo, strömspikar har jag hört talas om och jag trodde då att det hade något att göra kring detta, men glöm det för jag hade blandat ihop det med hårdvara i datorer. Så kan det vara när man inte känner till saker och ting. Har du något tips om var jag ska sätta min anode, jag har en plastbåt med en utombordare. Jag vill nämligen inte skruva var som helst i båten. Hälsningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 14 Januari , 2015 Beroende på vad du har för utombordare så har de flesta redan en zinkanod monterad på riggen som får bytas när den är slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 941 Postad 14 Januari , 2015 Hej, tack för strukturerade svar. Jo, strömspikar har jag hört talas om och jag trodde då att det hade något att göra kring detta, men glöm det för jag hade blandat ihop det med hårdvara i datorer. Så kan det vara när man inte känner till saker och ting. Har du något tips om var jag ska sätta min anode, jag har en plastbåt med en utombordare. Jag vill nämligen inte skruva var som helst i båten. Hälsningar Vad är det för fabrikat på motorn, hk-antal, årsmodell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlake 0 Postad 15 Januari , 2015 Beroende på vad du har för utombordare så har de flesta redan en zinkanod monterad på riggen som får bytas när den är slut.hej, är inte det på större och nyare motorer som anoden är monterad redan? Jag har en äldre 2 taktare från 75 80 talet. Karlake Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlake 0 Postad 15 Januari , 2015 Hej, 3 motorer gamla 2 taktare. Volvo penta 75 80tal 14 hk, crecent monark 75 80 tal 12hk, johnson 70 tal 6 hk. Hälsn karlake Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 941 Postad 15 Januari , 2015 Beroende på vad du har för utombordare så har de flesta redan en zinkanod monterad på riggen som får bytas när den är slut.hej, är inte det på större och nyare motorer som anoden är monterad redan? Jag har en äldre 2 taktare från 75 80 talet. Karlake På Johnson 70-talare så sitter anoden under kavitationsplattan. http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/348 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser