Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
AlbinVega

Vega med yanmar 2gm20, axelager.

Rekommendera Poster

Vill börja med att säga att jag är färsk på det hät med båt och sjöliv så ha överseende med dumma frågor.

 

Håller på att sätta in en yanmar 2gm20 istället för o21án i vegan.

Nu behöver jag hjälp med upplägget för propelleraxel lagringen.

 

Motorn sitter nu på gummikuddar, yanmar original. Räcker det med att bara ha en axeltätning där axel löper ut ur skrovet och sen endast lagras i stävlagret, den som ser att att kunna vara av bakelit, kanske, är det detta som kallas för cutless lager? Tänkte köra en centaflexkoppling mellan medbringorna. 

 

Låter detta vettigt?

 

Hur blir det med det axiella trycket och draget från proppellern? Måste man hitta nån annan lösning, typ ha ett lager som tar upp krafterna från proppellern? Antar att motorn kommer kunna röra sig rätt mycket i och med motorkuddarna. 

 

Hur bör ett sånt här system se ut? Hur gör man på enklast möjliga sätt utan att tumma på funktion och driftsäkerhet?

 

Väldigt tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill börja med att säga att jag är färsk på det hät med båt och sjöliv så ha överseende med dumma frågor.

 

Håller på att sätta in en yanmar 2gm20 istället för o21án i vegan.

Nu behöver jag hjälp med upplägget för propelleraxel lagringen.

 

Motorn sitter nu på gummikuddar, yanmar original. Räcker det med att bara ha en axeltätning där axel löper ut ur skrovet och sen endast lagras i stävlagret, den som ser att att kunna vara av bakelit, kanske, är det detta som kallas för cutless lager? Tänkte köra en centaflexkoppling mellan medbringorna. 

 

Låter detta vettigt?

 

Hur blir det med det axiella trycket och draget från proppellern? Måste man hitta nån annan lösning, typ ha ett lager som tar upp krafterna från proppellern? Antar att motorn kommer kunna röra sig rätt mycket i och med motorkuddarna. 

 

Hur bör ett sånt här system se ut? Hur gör man på enklast möjliga sätt utan att tumma på funktion och driftsäkerhet?

 

Väldigt tacksam för svar!

 

 

 

 

Ja det räcker med en tätning.

Ja det räcker med lagringen som är av fiber/bakelit.

Ja det är motsvarande lager som brukar vara av gummi som benämns cutless lager.

 
Trycklager finns i backslaget.
Ditt upplägg ser ju bra ut, lite tankar bara, se över tätning och fiberbussning och byt om något inte är hundra när du änndå har axeln lös.
Även med centaflexkoppling bör du rikta in maskinen gentimot axeln så att allt lingerar, annars kommer vinkelavikelsen som kopplingen kan ta upp vid motorns rörelse redan vara intecknad.
 
 
Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...