linkowich 7 Postad 27 Mars , 2015 Köpte båten i mitten av augusti 2014, hann dock köra 50 timmar innan upptagning och även påbörja en del åtgärder under hösten. Vintern i Stockholms norra skärgård har varit gynnsam för alla aktiviteter som ska utföras. Sen gör det ju inget att båten står på tomten... Vad som är inköpt och gjort: Gångvärmare monterad med cirkulationspump, värmeutblås och defroster uttag Ny batteribank, 3 * 90 Ah till förbrukning, 180 Ah till start och 140 Ah till bogproppeller Ny LCD TV takmonterad Solceller monterade med MPPT regulator, 45w + 50w Byggt om elsystem för förbrukning Bytt elpanel och monterat nya brytare för förbrukning Monterat parallellstag till vindrutetorkarna och spolarvätskebehållare Installerat backkamera i targabåge för att se akterut från nedre förarplats Installerat nätverkskamera i salong för att se om folk sitter ner vid körning från flybridge Installerat 4G router med extern antenn och WiFi Flyttat reglaget vid nedre förarplats Monterat dimbar vit led-stripe bakom list runt om salongstak Monterad röd belysning vid trappsteg Monterat led-belysning i skåpen Monterat ny Kenwood stereo och högtalare i salong Monterat stereo och högtalare på flybridge Byggt nya stommar till soffor på flybridge Rivit läckande teakdurk på flybridge och återställt till original halkskyddsmönstrad durk Servat motor med nya oljor och filter Servat drev och bytt lager och bälgar Vad som återstår innan sjösättning: Slipa och olja teak på akterdäck, badbrygga Tvätta och polera utvändigt Städa ur invändigt Bottenmåla Sy nya gardiner Sen blir det åka av långt i på hösten 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 28 Mars , 2015 Det var inte lite du hunnit med! Härligt att läsa! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geckogocke 0 Postad 28 Mars , 2015 Fokus på i år blir att få ner och bättre koll på bränsleförbrukningen, så detta ska installeras och inhandlas. GFS 10 från Garmin NMEA2000 system Trimplan / interceptorer från Båtsystem / Zipwake Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 29 Mars , 2015 Jag har införskaffat ett brytarlöst tändsystem.... Inte mycket o skryta om,men ändå! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Mars , 2015 (redigerade) Bra inspirationstråd. Bytte från styrpulpet till wa i slutet av augusti. Inte bott in mig så får se om jag saknar något efter jag kört en säsong. Inför 2015 - Targabåge för strålkastare, topplanterna, spöhållare m.m Klart - kapelltvätt och förstärkningar av sömmar. Nya fästen till kapellbågar. Klart - portabel kylbox 12/24/230V Klart - förbrukningsbatteri med skiljerelä Monteras när det blir varmare. - fenderhållare Hittat annan stuvlösning. - fyrbladig prop för bättre köregenskaper Fyndat en rostfri på blocket till priset av en ny i alu. - kontrollera elsystem och komplettera med 12 uttag. Klart - service ankarspel Klart - propellerservice Klart På önskelistan: - portabel solpanel o laddregulator - marinstereo - större plotter Letar - bygga in mer stuvfack Båten åkte i sjön så fort rampen blev "isfri". Polering och återstående fix görs när det blivit några grader varmare. Redigerad 30 Mars , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 Mars , 2015 TrueHeading Graphene+ WLAN AIS blev köpt. Undrar om jag inte borde lagt på en tusing och köpt SAAB:s AIS, den har inte WLAN. Men den ser är inte helplast ut som TrueHeading är. Nåja, är funktion OK hos TrueHeading så är allt OK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser