Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
mrlavin

Inköp inför 2015 - Om man har motorbåt

Rekommendera Poster

Även en ny kompass av typen periskop.

post-74692-0-73035800-1421685697_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack andtom!

men GPS´en i sig sänder ju inte vart jag är?

Mvh

Fredric

För att se båtar: Det finns en bra app för Android som jag hade nöje av i somras. Sök på MarineTraffic i Google Play.

För att tala om var båten är: Sök på mAIS. Den rapporterar din position om du har GPS samt Internet i mobilen. Funkar så länge du har täckning. Då behövs ingen dyr transponder. Har inte testat den själv.

Kul tråd!

Har fyllt vinden med godis till min båt men mer blir det.

Ska installera/montera:

• Masterswitch från Mastervolt samt inverter (ej inhandlad ännu) så att jag kan använda eluttagen i båten på 12V. Hur stor inverter bör jag ha för drift av espressomaskin, TV, laddning av telefoner och paddor?
  • Ny Stereo, landade på en Pioneer MVH-X370B (Jo - jag tittade på Fusion MS men såg ingen större fördel med den kontra trad Mediaspelare)
  • Ny TV, LDC
  • Peke skall beställas och monteras. I samband med detta ska pulpiten öppnas.
  • Ankarspel skall beställas, landar på ett Quick Balder. Fortfarande kluven på hur jag skall montera det på bästa sätt i min akter bara.
  • Klä om innersoffan i nytt skinn.
  • Nya fräscha tampar och fendrar blir det också
  • Kanske sätter in en AIS-transponder, mest för kul skull att kompisarna kan se vart man är, stänger av den när frugan inte är med ;) . Tips på denna? Helst skulle man vilja kunna köpa en funktion i Appform som ger AIS-signaleringen så att jag ser andra och visar vart jag är, finns detta eller måste jag köpa själva "manicken"?

Sedan är det sommar och sol :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredric: Andtom avser nog det du efterlyste o nåt tidigare inlägg: En app för ais-rapportering/mottagning. mAIS gör denna rapportering från din tel/platta. Kan dock tyvärr enbart ses via antigen MarineTraffic's hemsida, alternativt deras app MarineTraffic. Alltså ej live i en riktig hårdvaru-AIS. mAIS är ett billigt och ganska exakt sätt att skickavsin position för att polarna/frugan ska veta var du är men.... för båtarna runt omkring dig förblir du lika osynlig som utan appen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det är ju egentligen på samtliga loggande sajter man vill synas, t ex Shipfinder som är lite kul, men ska ändå kolla upp mAIS :-)

Mja. mAIS är ju "leksaks" AIS som bara syns på MarineTraffics webbsidor. Du syns alltså INTE på Gotlandsbåtens AIS när han fräser in till Nynäshamn.
För att synas för fler än kompisarna som kollar AIS i smyg på jobbet behövs en riktig VHF-baserad AISenhet.

Men lite kul är det ju. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ny styrhytt inköpt,ska bara svetsas fast

Jaså det var du som fick den! Den var ju jag ute efter! :)  Lycka till och hoppas det blir bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaså det var du som fick den! Den var ju jag ute efter! :) Lycka till och hoppas det blir bra.

Japp har sökt en styrhytt i 3 år. Plötsligt så händer det

post-74692-0-50481700-1421779258_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaså det var du som fick den! Den var ju jag ute efter! :) Lycka till och hoppas det blir bra.
Japp har sökt en styrhytt i 3 år. Plötsligt så händer det

Vad skulle du ha den till? På en båt eller i trädgården?

Frakten kostade en hel del, då det vart bredtransport med krav på tillstånd, Det vart även ett långt lyft för komma ut på båten, så det krävde sin kran då den var rätt tung.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men tugge, trodde du skämtade? Ser ju ballt ut. Posta fler bilder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en FD 200-båt föregångaren till stridsbåt 90 kan Man säga för dom som inte vet. En före bild kommer här.

post-74692-0-57300900-1421833988_thumb.jpg

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Före, efter. Den är nu bara påställd ska kapas till och svetsas när värmen kommer.

post-74692-0-03864300-1421834088_thumb.jpg

post-74692-0-02162200-1421834105_thumb.jpg

post-74692-0-56136700-1421834082_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt projekt! Härligt med siktrutan i hytten! Men du hade aldrig planer på att bygga en egen hytt istället för att leta i tre år? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt projekt! Härligt med siktrutan i hytten! Men du hade aldrig planer på att bygga en egen hytt istället för att leta i tre år? :-)

Hej

Jo tanken slog mig flera gånger, men har sätt allt för många skepp med påbyggda "skokartonger" och har ingen erfarenhet av hyttbyggen. Även tiden och kostnaden för att bygga själv, vill inte ens veta vad bara fönsterna skulle kosta till den hytten jag fick tag på.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick vår styrpulpetare levererad maj -14 så den är relativt välutrustad vid det här laget. Men visst finns det lite fix kvar. 

Ligger lite prylar och väntar på montage när det blir lite varmare, extra vhf högtalare, hållare till rensbordet, fast monterad magnetkompass, fler trollingprylar etc.

Sedan är det ju ett par saker som gnager i bakhuvudet om det skulle bli pengar över nånstans.....  en autopilot skulle sitta fint när vi trollar många långa timmar....   och plottern i passagerarpulpeten skulle gärna bytas från 7 till 9 tum....... men inget som är direkt planerat, får se om det blir några skattepengar över....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Före, efter. Den är nu bara påställd ska kapas till och svetsas när värmen kommer.

Måste fråga, är det styrhytten som fanns under Ingarö bron? Bara nyfiken:-)

Den passade riktigt bra också, ser det ut som. Snyggt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack

Och det stämmer. Hämtades med lastbil efter jag hittat den på blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha det var där jag sett den..... :D

grymt,bra tycker jag det vart.

och jag tycker du gjort helt rätt att ej göra en egen hytt/låda....lol :rolleyes:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har idag investerat i den enorma summan av 240 riksdaler i ny flagga och teakstång :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Investerat i en Solcellsventilator som ska installeras så fort det blir lite varmare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har idag investerat i den enorma summan av 240 riksdaler i ny flagga och teakstång :-)

Jag med. :-)
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte tänkt tanken tidigare, eller rättare sagt, tycket att flagga mest är i vägen när vi fiskar och badar. Men ska vi ut på internationellt vatten för trolling eller vrakfiske så ska ju flagga hissas, så får nog hitta en smidig lösning på det...... :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte tänkt tanken tidigare, eller rättare sagt, tycket att flagga mest är i vägen när vi fiskar och badar. Men ska vi ut på internationellt vatten för trolling eller vrakfiske så ska ju flagga hissas, så får nog hitta en smidig lösning på det...... :rolleyes:

Kan ju köpa en liten flagga ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju köpa en liten flagga ;-)

Jupp, få försöka hitta nåt som man kan skicka upp i vhf antennen kanske.... så är den ur vägen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar det bli lite prylar i garaget.

Skall i båten, redan inköpt:

Varmvattenberedare

El-toa

Ankarspel i fören (profish 100)

Ny spis (origo 4100)

2 set b5 propellrar

To do:

Motorservice inkl. genomgång av förgasare

Montera givare samt mätare för septik och färskvattentank

Rubba, polera och vaxa

Fixa hyllplan samt nya luckor till stuvfack i ruff.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankarspel är en välsignelse!

Jag tycker ankaret på de länkade bilderna sitter lite lågt. Kan tänka att det kan bli en del sprut runt det när du är på väg upp i planing.

Annars ser det ju bra ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här inne vågar jag inte skriva en lista, haha då kommer jag själv att se lönen ej kommer räcka till;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en ankarrulle som skulle lyfta mer. Osäker om den på bilderna har den typen. Kommer även att lägga något emellan rullfästet och båten vilket inte är gjort på bilderna så det inte blir ett mellanrum mot båten. Osäker på om djupet på styrbords ankarbox. Kanske är babords djupare så jag får välja den sidan. Ökad vikt blir det iaf med 32 kg kätting, spel mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska göras:

Installera givare till raymarine a78 (köpt)

Installera trimplan (köpt)

Sy dynor (ej gjort)

Lämna in motorn då den jävlas med mig...

Installera varvräknare (ej köpt)

Snygga till elkopplingarna

Koppla in laddare (köpt)

Installera lanternor (köpt)

Hmm min fråga till er, hur drar man lättast lanternor i båten utan att sladdarna syns? Det är en styrpulpet ryds 480 ris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorda saker:

Bytt Startmotor

Bytt Shiftplatta

Bytt Trim o tiltsensorer

Bytt bränslepump (på garantin)

Provtryckt drevet (tätt som tusan trots kolasåsolja - packningarna vid skruvara dåliga)

Lagat och återställt dörrarna till ruffen

Beställt

Lagning av dynor

Nya mattor (avtagbara och tvättbara)

Ska göras

Tvättning, laga småskador, polering, vaxning och bottenmålning.

Täta den öppningsbara framrutan på nåt fiffigt sätt

Jag hoppas bara att jag behöver tanka denna säsong...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...