Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Tirill

O ringar och "Crackad" bensin

Rekommendera Poster

Jag har en SK "Primerstart" på min annars så pålitliga vintermotor, en Evinrude 25 Hp från -96.

Denna lilla handpump innehåller ju 5 stycken O ringar i varierande dimensioner.  

Tyvärr gjorde jag sönder en av dom för nåt år sedan, men ersattte den med en från min enkla sortimentlåda från Biltema. Tyvärr så tåler inte denna O-ring modern bensin, den krackelerar efter 3-4 månader i delar.  

OK, tänkte jag, jag köper alla 5 O-ringarna nya då, som reservdel!  
Priset jag eftervart får från den lokala handlaren är 700 Kr för 5 små O-ringar...... :angry:  :angry:  :angry:

Ja, det är knappast aktuellt för en 20 år gammal motor.

Nu till frågan!!  Klarar Nitrilgummi modern bensin, eller vad skall man använda i ett bensinbränslesystem?
Jag har nu bytt den O-ringen 3-4 gånger sista året, men börjat tröttna på detta.

Om inte, var får man tag på ringar som verkligen tåler bensin?? (om man inte vill betala 150 Kr styck!!)

Jag har sett att Biltema har en lite större sortimentlåda, 

Kanske dessa ringar är av bättre kvalitet än de mkt billiga som jag provat med:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Sortimentlada/O-ringar/O-ringar-86702/

post-98697-0-81656900-1420788022_thumb.jpg

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nitrilgummi skall enligt diverse tabeller funka hyfsat med bensin (dock inte med bensen som ju finns i dagens 95-soppa). Jag har i andra applikationer arbetat med trycksatta system för olika bränslen. Det enda som funkade praktiskt och ekonomiskt för oss med modern blyfri motorbensin var packningar och o-ringar i viton-gummi. Nitril svällde och blev skört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ArneRadar

Det du säger styrker ju precis de erfarenheter jag har gjort....

Skall kolla upp lite den exacta dimensionen (antagligen tum i detta fallet...) och se om jag hittar i Viton.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du har exakt dimension, kontakta http://www.jacking.se och kolla om de kan hjälpa dig. De har grymt sortiment, eller hade när de låg i Bagarmossen o jag var där för några år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skulle köpa prylar till en gammal Whale pentrypump tog jag dit dem, fick fråga ifall jag visste om Whale var brittiska eller amerikanska, så han visste vilken tum som gällde... då har man grejer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper o-ringar från momentum (Heter numera Tools momentum eventuellt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...