Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Torparn61

Lämplig motor för bygga Elverk

Rekommendera Poster

Under vintern sitter man och kommer på saker som vore bra att ha i båten.

På min "önskelista" finns bl.a. ett fast Elverk. Har idag ett "vanligt" portabelt, som man får lyfta fram, koppla in och dra i startsnöret tills den startar. 

Har plats i motorrummet för en mindre motor, med generator. Och att sedan bara vrida på Startnyckeln i styrhytten, och vipps så har man elektricitet, ingen dålig dröm.

 

Frågan är bara vad man ska ha för motor.

Finns ju generatorer 230V/400V vid 1500 alt. 3000 varv. 1500-varvaren är tyvärr rätt mycket dyrare.

http://www.legoelektronik.se/sortiment/generatorer.html

 

Någon som vet om en Albin O2? skulle fungera, tänker mest på varvtalet.

Eller om någon vänlig själ har någon idé på en annan, billig motor.

Mottager gärna andra tips & idéer, positiva som negativa, alltid bra att få veta så mycket som möjligt.

 

Tackar på förhand!  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog enklare och troligen billigare att köpa ett färdigt elverk av invertertyp och med elstart. Jag har ett sådant här (men inte i båten): http://www.kipor.org/detailsbenzin.php?action=xgsf2000er

Det fungerar väldigt bra och är ganska tyst, i synnerhet när det går ner i varvtal när belastningen minskar.

Jag har byggt ett par enkla elverk med gräsklipparmotor och bilgenerator. Idag kan man köpa små bensin eller dieselmotorer med elstart ganska billigt. Bygger man en ljudisolerande box så kan man få en bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara lädret som styr. ett vattenkylt på 1500varv/min, e bäst då du kan ta ut värme för uppvärmning av båt samt motorvärmning. Kalla dagar. driftsäkra oftast en billigare drift (LÄGRE förbrukning). Tystare också. Använder du 3fas förbrukare (400v) på båten annars ärdet över kurs. Man kan ha 230v 0ch tex 3kw det räcker långt.

Själv har jag ett 3fas på 5,5kw dock ej vattenkylt eller 1500rpm

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du råd är väl en Stirlingmotor bäst? Tyst och minimalt underhåll? Eller ett metanoldrivet?

 

Generellt avråder jag från en motor som är luftkyld och inbyggd, knepigt med kylningen.

Och ska du ha vattenkylt är det ett rejält kliv i pengar...

 

Enklast är väl en portabel färdigbyggd som du sätter i en ljuddämpad låda på däck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer som ska gå med 1500 rpm i elverk bör vara flercylindriga för att få "blinkfri" ström. Ett högre varvtal är också enklare att ljud och vibrationsdämpa.

Ett inverterelverk där den alstrade strömmen likriktas innan den görs om till växelström ger den stabilaste och renaste strömmen i ett litet elverk. När belastningen är låg går varvtalet ned och det bliver tystare.

 

Många mindre, marina elverk är luftkylda men inbyggda i en ljudisolerad låda med en sjövatttenkyld luftkylare. 

 

Har man ett motorrum där ett inverterelverk kan placeras och avgaserna kan ledas ut så brukar det bli både enkelt och tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Md1

 

130 kg + generator + ett herrans oväsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Briggs & Stratton

Jag har använt B&S men tycker de är lite högljudda. Idag skulle jag välja Hona eller Loncin. Har en Tecumseh med elstart liggande men den har hittills varit svårartad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Briggs & Stratton

Jag har använt B&S men tycker de är lite högljudda. Idag skulle jag välja Hona eller Loncin. Har en Tecumseh med elstart liggande men den har hittills varit svårartad.

 

Jag sag en cruiser som byggt ihop en B&S med en stor balmar generator.

Den sag ut att funka fint..... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sag en cruiser som byggt ihop en B&S med en stor balmar generator.

 

 

 

Den sag ut att funka fint..... ;)

 

 

Under årens lopp har jag byggt tre sådana aggregat men med generatorer från bilskroten. Två med stående "cylinderklippar" motorer och en med vanlig liggande gräsklipparmotor. Jag byggde, testade och sen har det alltid kommit någon och köpt dem för summor som jag inte kunde motstå. Ett aggregat stod på akterdäck på en större motorbåt. De brukade starta det och sen ta en promenad.

 

Jag har en fundering på att bygga ett med min Tecumseh om den kan bli lite mer lättstartad. Blir det tillräckligt lågt så får jag in det under durk i sittbrunnen. Planen är att det denna gång ska bli rejält ljuddämpat, dit kom jag aldrig med de tidigare byggena. Det är extremt enkelt att bygga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på ALiExpress i  Kina:

http://www.aliexpress.com/

 

Sen går du till "Home > All Categories > Electrical Equipment & Supplies > Generators > Diesel Generators"

 

Eller sök bara på Diesel Generator

 

Vore underligt om du inte fann nåt passande där.  Lägg på moms och du har ett pris.  Dock har man ju i praktiken ingen garanti på grejerna om det händer nåt, sä är det! Men ett imponerande utval av produkter är det. Orsaken är ju att på massor av ställen i ASIEN så  har man ingen väl fungerande eldistribution, utan förlitar sig på såna små aggregat för all verksamhet.  Därför e oxå en del av dessa aggregat ganska beprövade och välfungerande.

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag sag en cruiser som byggt ihop en B&S med en stor balmar generator.

 

 

 

Den sag ut att funka fint..... ;)

 

 

Under årens lopp har jag byggt tre sådana aggregat men med generatorer från bilskroten. Två med stående "cylinderklippar" motorer och en med vanlig liggande gräsklipparmotor. Jag byggde, testade och sen har det alltid kommit någon och köpt dem för summor som jag inte kunde motstå. Ett aggregat stod på akterdäck på en större motorbåt. De brukade starta det och sen ta en promenad.

 

Jag har en fundering på att bygga ett med min Tecumseh om den kan bli lite mer lättstartad. Blir det tillräckligt lågt så får jag in det under durk i sittbrunnen. Planen är att det denna gång ska bli rejält ljuddämpat, dit kom jag aldrig med de tidigare byggena. Det är extremt enkelt att bygga!

 

Att starta ett elverk och sedan ta en promenad är inte så roligt för kringliggande i viken. Skapar inga vänner!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hujeda mej vad mycket bra svar.

Nu har jag en del att läsa, och fundera över.

Tänkte att ha elverket placerat i motorrummet, där finns det gott om plats, även om det blir stort. Har läst en del om elverk placerade i isolerade lådor, blir lätt värmeproblem.

Det optimala därför vore väl att ha vattenkylning, vi får väl se vad det blir, har idag ett litet mobilt elverk, som både startar lätt och fungerar. Men känns lite så där, att ställa det ute någonstans, för låter om det gör det.

 

Tack så väldigt mycket för svaren. Fler tips & idéer, skriv gärna mer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med gräsklipparmotor är att den är varvtalsreglerad. Generatorn går ju olika tungt och motorn måste på nåt sätt styras. Jag märkte detta när jag monterade en generator på en utombordare. Endast om motorn fick driva båten kunde ett stabilt varvtalsläge erhållas. Motorn rusade annars eller dog. Detta trots att spänningsregulatorn ersatts med en reostat. Det har med motorn effektkurva att göra.

 

Om man använder en motor utan varvtalsreglering ska man nog välja utväxling så motorn alltid är starkare än vad generatorn kan ladda vid varje varvtal. Det vill säga stor remskiva på generatorn och liten på motorn. Jag hade samm diameter på båda remskivorna i utombordarfallet.

 

När jag använde samma generator för ett försök med släpgenrator fick jag problem med att generatorn antingen bromsade till låga varvtal eller snurrade fort men gav dålig laddning. Det var helt omöjligt att få optimal effekt. Bättre reglering än den manuella reostaten eller en starkare propeller hade kanske löst problemet.

 

På liknande sätt som på utombordaren skulle en nedväxling göra att generatorns och propellerns effektkurvor får en bättre anpassning. Då kanske även generatorns spänningsregulator skulle kunna användas. Jag använde i båda fallen en reostat som varierade fältströmmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diesel är nästan alltid varvtalsreglerad precis som de flesta gräsklipparmotorer. 

Ska man bygga ett elverk för 230VAC är oftast generatorn det största problemet, kostar ofta lika mycket som ett komplett elverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...