Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
jonasmaxi77

blek sprayhood och bomkapell

Rekommendera Poster

Hej, är ny båtägare och undrar lite om sprayhooden och bomkapellet som är bleka.

min fråga är om färgen blir bättre/starkare om man impregnerar tygen? ett bomkapell och sprayhood märks det inte om dom släpper igenom fukt, utan tänkte mest kosmetiskt, likt fett på en matt lack =) va bara en teori som jag inte vet om den håller =) tacksam för svar / jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har läst en del om acapella, och det verkar inte vara en höjdare. tänkte bara om man fick upp färgen lite om man impregnerade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har läst en del om acapella, och det verkar inte vara en höjdare. tänkte bara om man fick upp färgen lite om man impregnerade?

Jag har själv använt mig av Acapella på flera av mina kapell, alltid funkat bra. Dom har en bra sida som visar hur man gör. Tror att grunden till att lyckas är att tvätta kapellet ordentligt innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lätt att misslyckas med Acapella. Ditt bomkapell och sprayhood får väl plats i ett badkar?

Jag har renoverat mindre kapellbitar med Acapella som jag spätt ut med minst 10% vatten, och hällt detta i badkaret och låtit kapellbitarna bada där en natt.

Jag har också "målat" med Acapella då kapellet suttit uppspänt på båten.... Tja, det kan bli bra, men det blir flammigt.

Det blir bättre om man sprutar utspädd Acapella med sprutpistol, men det krävs vana... och tryckluft.

Innan du börjar skall ju kappellbitarna tvättas, jag hängde upp mitt kapell och gick på försiktigt med högtryckstvätten, med varmt vatten och båtschampo. Akta rutorna, om du har sådana i sprayhooden! Sedan soltorkades det.

Den senaste gången var färgen ok, så kag sprutade på Biltemas ofärgade impregnering, dom har två sorter, jag valde inte båtmodellen utan den för tält och andra grova textilier. Det var skitjobbigt med pumpflaskan, så jag hällde medlet i en färgspruta och sprutade på under tiden kapellet satt på båten. Det blev jättebra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lätt att misslyckas med Acapella. Ditt bomkapell och sprayhood får väl plats i ett badkar?

Jag har renoverat mindre kapellbitar med Acapella som jag spätt ut med minst 10% vatten, och hällt detta i badkaret och låtit kapellbitarna bada där en natt.

Jag har också "målat" med Acapella då kapellet suttit uppspänt på båten.... Tja, det kan bli bra, men det blir flammigt.

Det blir bättre om man sprutar utspädd Acapella med sprutpistol, men det krävs vana... och tryckluft.

Innan du börjar skall ju kappellbitarna tvättas, jag hängde upp mitt kapell och gick på försiktigt med högtryckstvätten, med varmt vatten och båtschampo. Akta rutorna, om du har sådana i sprayhooden! Sedan soltorkades det.

Den senaste gången var färgen ok, så kag sprutade på Biltemas ofärgade impregnering, dom har två sorter, jag valde inte båtmodellen utan den för tält och andra grova textilier. Det var skitjobbigt med pumpflaskan, så jag hällde medlet i en färgspruta och sprutade på under tiden kapellet satt på båten. Det blev jättebra.

Men om du badar bomkapellet så färgar du väl även dragkjedjan?

Och varför går du på med Biltemas impregnering förutom Acapella. I acapellan har du både färgning och impregnering :) Jag gör som du när det ibland blir lite flammigt, spär ut med 10-20% vatten och målar igen. funkar jämnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dragkedjor av plast eller metall har för mig inte tagit år sig färgen, däremot har det hämt att tyget som dragkedjan är fäst vid samt sömmar kan bli infärgade.

Jag har aldrig använt Acapella och Biltemas produkter samtidigt, ursäkta om jag uttryckte mig oklart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...