crilleb 0 Postad 8 Januari , 2015 Hej Har en Sabb motor som jag skall montera en generator på vill då samtidigt montera en varvtals räknare som funkar mot generatorn (W).Är det så enkelt att man kan köpa instrument på bil tema marin diesel varv räknare koppla på generatorns w ? Går det att ta vilken generator som helst som har en anslutning med w? Med vänlig hälsning crilleb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Januari , 2015 ja & ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 8 Januari , 2015 Riktigt så enkelt är det inte. Varvräknaren kommer inte att visa rätt förrän du har kalibrerat den. Då måste du ha antingen en mekanisk, eller en optisk verkstadsvarvräknare till hjälp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Januari , 2015 Inkoppling är enkel men kalibreringen kan vara lite svårare. Ofta kan man utgå från tomgångsvarvtalet enligt instruktionsboken. Inte exakt men det duger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crilleb 0 Postad 8 Januari , 2015 Hej Tor att jag kan låna en optisk där man klistrar en reflex på svänghjulet så man kan läsa av varvtalet. Men hur gör jag när man kalibrerar värvräknaren (biltemas marin för diselmotor )? Är det bara generatorer som sitter på diselmotorer som har en anslutning med W? Med vänlig hälsning chrille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 8 Januari , 2015 (redigerade) Jag hade samma problem. Löste det provisoriskt med en cykeldator från Biltema. Magneten limmade jag fast på svänghjulets insida (försökte först på utsidan, men den lossnade av centrifugalkraften). Sensorn sitter på en plåtremsa som jag fäste bakom motorn och böjde till i rätt vinkel. Ska byta mot en "riktig" varvräknare till nästa säsong. För kalibrering kanske man kan använda en av de appar som finss till iFånen, det finns både de som lyssnar på ljudet från motorn och de som fungerar som stroboskop. Redigerad 8 Januari , 2015 av Bjorns_snipa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Januari , 2015 Hej Tor att jag kan låna en optisk där man klistrar en reflex på svänghjulet så man kan läsa av varvtalet. Men hur gör jag när man kalibrerar värvräknaren (biltemas marin för diselmotor )? Är det bara generatorer som sitter på diselmotorer som har en anslutning med W? Med vänlig hälsning chrille Jag använde en sådan optisk. Sen är det bara att skruva på inställningsskuven på instrumentets baksida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Januari , 2015 Det finns appar för att mäta varvtalet baserat på ljudet. Har inte testat men beror väl på hur ljudlig motorn är. Kan vara nödvändigt att flytta telefonen tills den visar ett stabilt resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser