Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
TommySvensson

maxi77-segel till vega?

Rekommendera Poster

jag håller på att utrusta min "nya" vega för planerad långsegling senare i år. jag har helt OK segel men saknar stormfock. Jag har hittat en stormfock till bra pris på blocket, men den är till en maxi77. hur stor roll spelar det? båtarna är typ lika långa. jag förstår att med storsegel o genua behöver en ha rätt segel till rätt båt, men hur viktig är det med focken? måtten borde ju vara typ samma, tror ni de kan vara stora skillnader i formen på buken eller nått sånt?

Redigerad av TommySvensson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bara stormfocken ok, så har det ingen betydelse.

Gäller ju bara att hitta rätt skotpunkt till den.

Sen kan du kanske använda de även till ankarsegel när du svajankrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten ligger för ankar och "seglar" fram och tillbaka kan man sätta upp ett litet segel bak på båten. Akterstaget brukar vara platsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack, då slår jag till. Bra tipps med ankarseglet oxo. Nu när vi endå snackar om ankring: hur ofta lägger ni två ankare? Ibland oroar jag mej för att mitt skall vara lite för lätt, varför inte bara slänga i ett till? kan en ha flera ankare på samma ankarlina?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag långseglar ju inte så två ankare har jag lyckats undvika :) Men skulle jag lägga dubbla så skulle jag inte haft de på samma lina då det känns som om de borde göra större nytta på två linor. Då du kan kasta de lite i en solfjäder eller hur man skall säga. Så har jag sett en del som gör. Dubbla framåt i ca 45 graders vinkel och tamp från aktern till land. Men det finns nog bättre än jag som kan svara på detta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack, då slår jag till. Bra tipps med ankarseglet oxo. Nu när vi endå snackar om ankring: hur ofta lägger ni två ankare? Ibland oroar jag mej för att mitt skall vara lite för lätt, varför inte bara slänga i ett till? kan en ha flera ankare på samma ankarlina?

Måste slå ett slag för ankartyngd, släpp ner en tyngd fäst på ankarlinan med någon kabinhake av något slag.

En smäcker lina i tyngden så att du kan göra fast tyngden 5 -10 meter ner på ankarlinan.

Väldigt praktiskt i naturhamnar då din ankarlina hålls ner omedelbart bakom aktern och båtar kan passera utan att köra in i din ankarlina.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller ankarsegel, så har jag en liten fock som tillhörde min julle, bilden uppe till vänster. Har haft den ombord i min motorseglare i många år. Har aldrig använt den som ankarsegel. Båten har visserligen en lång fenköl, men den svänger inget att tala om vare sig jag svajankrar från aktern (vilket jag ofta gör - har huvudankaret i aktern) eller från fören. Möjligtvis är det de fenkölade båtarna som har mer tendens att svänga fram och tillbaka.

Nu seglar ju jag och de flesta här i skärgården. Det är ju en helt annan typ av ankring än den du kommer att göra när du kommer bortom Sveriges trygga skägårdar.

De få gånger jag ankrat med två ankare, så har jag haft ett i fören och ett i aktern. I lugnt väder men på ställen där jag inte ville att båten skulle svänga runt.

Det går naturligtvis att ankra, antingen med två ankare på samma lina efter var andra eller två linor som sprids i en vinkel.

Vad har du för ankare i dag.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har nu ett Danforth-ankare, på ca 10kg. jag har hört att CQR är mest lämpat för långsegling. hur stor skillnad är det mellan dessa ankare? eller är vikten och kedjans och repets längd viktigare än modellen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just för tillfället har jag tre ankare ombord på min 4,5 ton Tunga båt.

Ett 10 kg Deltaankare - borde kanske ha varit 16 kg, men det var för stort för att montera i ankarhållaren i aktern.

Sen har jag ett Fortress lättviktsankare på 3,6  kg (har jag för mig)  http://www.marineonline.se/fortress-marint-lattviktsankare.aspx

Använde det väldigt mycket på min förra båt, på 3,1 ton (hade ett orginalBruce 16 kg och mitt stockankare som reserv)

Som den bohusläning jag är ingår naturligtvis en 12 kg dragg i ankarutrustningen.

Fortressankaret fick jag med en annan båt liksom en blyplätt som jag också har ombord. Kan ju va bra som ankarvikt.

Samtliga med kätting och lina. Till Deltankaret har jag en multiplatelina.

http://www.hjertmans.se/article/ankarlina-multiplait-14mmx50m

Skulle jag långseglat och förväntats ankra under de förhållanden som råder skulle jag kompletterat med tex ett Deltaankare på 25 kg och 50 meter kätting. Hade även tagit med mitt hopfällbara stockankare på 12-15 kg med kätting och lina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger du för ankar (svajankring) är Danforth sämre än ett plogankare. Ett bra och billigt är Delta. Ett sånt på 16kg och en massa kätting är en bra lösning.

Kanske du klarar dig med 10 kg. Vi har 16 till vår 5 tons segelbåt. Med 40m kätting och 30 m rep. Tyvärr blir det sällan man får möjlighet att ankra annat än i skärgård eller bakom nån ö. Det går ju inte att bara slänga ankaret utanför nån kust. Även om det inte blåser så är det sjögång. Om inte annat så från svall från fartyg man inte ens ser.

Kätting behövs för att dels få bra fäste men även för att kättingen inte är så känslig för nötning. När vinden vrider skannar linan/kättingen över ett stort område och kan fastna på vassa stenar. Koraller är typiskt sånt har jag läst. Även med kätting finns risk att fastna när kättingen lagt sig runt olika korallhuvuden. Man kan då fästa några bojar/dunkar som bär upp kättingen över det som sticker upp. Man sätter alltså några bojar så kättingen flyter några meter under vattenytan.

Härligt med bra ankardon tycker vi som upptäckt det på senare år. Vi utrustade båten med det för en segling till England 2010 men fick inte nytta av det mer än en gång då vi gått på grund och behövde lugn och ro för att finna den nya pinnade leden. Varje större storm kräver nya sjökort!

Hemma i skärgården är ankaret med spel ett bra och enkelt sätt att få lugnt och skönt efter en dags segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu har jag en fråga till på ämnet:

ungefär hur stor skall en stormfock/hårtväderfock vara till en 28fots båt? jag tittar på en som är 4x6x3.2. låter detta bra? är det någon som vet var en kan kolla ungefärliga mått på segel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 m2

Min spontana reaktion - det är alldeles för stort som stormfock för den båten. Det är ju i princip en kryssfock.

Storsegel 14,8 m2

Genua I    19, 7 m2

Genua II    13,5 m2

3 - 5 m2 borde va lämpligare under överlevnadsväder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...