KrakaUlf 0 Postad 6 Januari , 2015 Hej ! Jag seglar en 45-fots båt med dubbla förstag. Har utrustat båten med ett peke samt monterat en fallåda ca 900 mm ned på masten. Jag för min G1 (ca 74 m2) från peket till masttopp samt min självslående fock (ca 42 m2) från gamla förstaginfästningen i fören till nya fallådan (900 mm ned). På fördäck har jag en Selftacking skena från Rutgersson. Fördelen med detta är att jag inte behöver skifta segel genom att släpa säckar mm. Jag spänner upp förstagen med ca 65% i Selftacking Jibén och ca 35% i G1:an. Jag tappar därmed lite av höjdtagningsförmågan. Jag spänner upp riggen lite utöver vad Seldén rekommenderar. Utan större våg motstånd (skärgårdssegling) seglar jag fullfart från ca 6 m/sek.G1:an används på havet samt längre bogar inomskärs. Nu till frågan: Jag söker en liten hydraulcylinder (eller dylikt) för att kunna öka uppspänningen momentant av det förstag som jag seglar på. Uppspänningslängden behöver vara ca 30 - 40 mm. Har tänkt mig en liten enkel verkande cylinder med löstagbar spak. Någon som vet vad som finns eller vem som kan ? Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 960 Postad 6 Januari , 2015 Seldén påstår sig kunna: http://www.batliv.se/article.asp?newsid=7240 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser