Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Gaskon

Koppla in ankarspel

Rekommendera Poster

Börjar dra ihop sig för att koppla in det elektriska till mitt monterade ankarspel. Kan inte så mycket om el. Skulle jag göra det lätt för mig själv och förstå vad jag gör skulle jag dra elen direkt till batteriet + / -. Men jag vill gärna ha en brytare imellan. Det skulle då vara enklast att använda befintlig huvudströms brytare istället för att montera en ytterligare. Men tittar man på bilden som är bifogad så fattar jag inte nått. Finns det någon som ser möjliga kopplingar?

Båten har två start batterier och två förbrukning på vardera 185 A.

Vill koppla ankarspelet på start batterierna.

Börjar dra ihop sig för att koppla in det elektriska till mitt monterade ankarspel. Kan inte så mycket om el. Skulle jag göra det lätt för mig själv och förstå vad jag gör skulle jag dra elen direkt till batteriet + / -. Men jag vill gärna ha en brytare imellan. Det skulle då vara enklast att använda befintlig huvudströms brytare istället för att montera en ytterligare. Men tittar man på bilden som är bifogad så fattar jag inte nått. Finns det någon som ser möjliga kopplingar?

Båten har två start batterier och två förbrukning på vardera 185 A.

Vill koppla ankarspelet på start batterierna.

post-101984-0-94639400-1420556528_thumb.jpg

Redigerad av Gaskon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte mycket av bilden men det brukar gå en grov röd kabel för plus-matning och en svart för minus-matning in till elektroniken. Låt den röda gå till en huvudströmbrytare via en grov säkring (står säkert i manualen hur stor den ska vara). Sen kopplar du vidare med grov kabel till startbatteriet. Jag skulle, utan att kunna förklara varför, sätta en egen huvudströmbrytare till spelet om jag hade någon bra plats.

Den svarta sätter du på någon av de minus-plintar jag tycker mig se på bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det enkelt. Koppla in pluskabeln på motorns huvudbrytare, för du har väl en sådan gissar jag. Därefter sätter du dit en återställbar säkring som man också kan lösa ut manuellt. Med denna får du därmed en brytare, som du kan använda om du av någon anledning vill bryta strömmen till ankarspelet men inte till motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar finnas ett kopplingsschema....

Det ska finnas en huvudsäkring som ofta också är huvudbrytare. Sen ska det vara en manöversäkring och i den kretsen lägger man en bekvämt monterad brytare som man slår av under gång så att inte ankaret fälls av misstag. Båda säkringarna ska sitta nära batteriet.

post-80529-0-68284000-1420559327_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får ta hjälp av något proffs gällande det elektriska. Har tidigare kopplat in ankarspel men då var det mer överblickblart. Tack så länge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...