Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
nevcx

Spricka i skrovet, framför kölen

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag var och tittade på en båt nyligen och allt såg bra ut förutom en spricka som finns för om kölen.

Vad jag har förstått så är det ovanligt med sprickor för om kölen utan vanligare akter om eftersom det är större påfrestning där.

 

Kölens framkant är jämn och fin, även under bulben är det jämnt och fint, inga tecken på grundstötning.

Även akter om kölen ser det fint ut, inga tecken på lagningar, sprickor eller skador. 

Inne i båten runt kölen ser det fint ut och inga tecka på lagningar.

Ägaren har haft båten i 12 år och har inte sett sprickan förr, han säger även att att han inte gått på hårt någon gång.

Sprickan ser ut att innehålla rost, men det ska väl inte finns någon metall där på båten. Kan ju vara bottenbeväxtning också.

Tog en kniv och skrapade bort bottenfärgen och sprickan fortsätter i epoxylagret, båten är epoxybehandlad för några år sedan.

Orolig att sprickan är djup och att det kommit in vatten i laminaten.

 

Se bifogade bilder!

Vad tror ni om sprickan, något att oroa sig för?

Ser fram emot åsikter/kommentarer.

 

Mvh

Mats

post-106383-0-62113100-1420473015_thumb.jpg

post-106383-0-85723200-1420473016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har viss kunskap om "plas" och reparationer. Har haft behörighet att laga flygplan i komposit iaf.

Personligen, om detta varit inför ett köp. Så hade jag tackat för titten men bestämt sagt nej tack.

Sådana här sprickor kan gå djupt och långt. Speciellt om de funnits utan åtgärd en lång tid.

Små sprickor växer gärna när det flexar och rör sig. Och vid en köl gör det just det. Sen lite fuktintränging

och minusgrader några veckor så blir det absolut inte bättre. Hur djupt och långt sprickorna går. Det vet man

inte innan man slipat bort dessa i matrisen.

Tycker nog att det ser ut som rost i sprickan jag kan se.

Hur skadan uppkommit är ju svårt att säga. Kan vara en grundstötning. Kan vara annat.

Köl mm kan ju varit snyggt lagat. Kanske missat små sprickor vid framkanten. Kanske är lagat snyggt men dåligt

hållfastmässigt?

Hur vet jag det?

Min båt är på varv för rep av lite sprickor. Efter en tidigare rep från ett försäkringsjobb. (Samma varv)

Varvet har fuskat. Jätte snyggt när jag hämtade båten första gången. Nu är sprickorna tillbaka

med en mindre nöjd ägare.. Så de får göra om och göra rätt. Små sprickor som bara får ny gealcoat.

Kommer obönhörligen tebax..

Det positiva med "plast" är att det går att reparera i princip allt. Frågan är när man kan börja bygga nytt

istället för att reparera. :)

Redigerad av Sator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtar är byggda av 2 skrovhalvor som gjutits var för sig, som sedan har skarvats ihop, varefter man sedan plastat och laminerat ihop skrovhalvorna och byggt vidare.

 

Om det är en sådan skrovskarv som utförts dåligt (delaminering där är då tänkbart) och skulle i så fall kunna förklara att rost från kölen letat sig dit.

Men det skulle även kunna vara sprickor från en överbelastning från tex en grundpåtjänning. I framkanten av kölen blir det dragkraft nedåt och i bakkanten av kölen tryckkraft uppåt. (dvs sprickor skulle kunna synas på undersidan framför kölen, men borde då även gå ut åt sidorna med start vid kölens framkant).  För att bättre bilda sig en korrekt uppfattning kan man knacka och lyssna att det låter homogent och distinkt i detta område. (knacka med baksdan av en stor skruvmejsel tex).  Annars slipa ner några millimeter och fuktmäta.

Känner du dig tveksam be någon som jobbat med båtreparationer hjälpa dig.

 

Viktigt i sammanhanget är att reda ut hur stor delamineringen eller sprickan är, då alla sådana defekter suger vatten och ger frostspränging vintertid. (dvs en skada som hela tiden blir större år för år). Åtgärden är då att som reparation slipa ner, låta torka och laminera nytt, samt därefter epoxibehandla så att även ytan blir tät.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med vilka krafter en grundkänning kan leda till. Oftast är spänningsmönstret så komplext att det inte går att säga riktigt vad som händer. Träffar kölen botten rakt framifrån, eller utgör stenen ett snedplan från sidan som bänder kölen åt styrbord eller babord? Konstruktionen är så klart avgörande och om kölen är infälld i en låda i skrovet kommer en kraftig smäll oavsett riktning att leda till att kölen bänder isär skrovhalvorna. Sprickan utgör sedan en brottanvisning som på sikt leder till spricktillväxt som slutar med... ja vem vet. Rost i sprickan kan tyda på djup spricka in till metall som när vatten tränger in korroderar med expansion som följd. Expansion som tillsammans med rörelser mellan skrov och köl, under belastning, påskyndar spricktillväxten. Jag vill inte låta som korpen, men tänk efter noga innan köp och som någon sagt - kolla upp noga. OM det är en gammal grundstötning så borde kanske försäkringsbolaget vara inkopplat. Om inte - hur ställer sig ditt försäkringsbolag om något händer i framtiden - om du köpte trots att du var uppmärksammad på ett eventuellt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack för alla synpunkter!

Jag har fått lite att tänka på, är jätteintresserad av båten i övrigt.

Kan man gå vidare i att undersöka om det är en djup spricka?

Finns det något möjlighet att det endast är en spricka i epoxyn?

Är det någon ide att anlita en besiktningsman, kanske mäta fukten i plasten?

Om djupare spricka, vad finns det för möjligheter att laga om man prutar mer priset?

Priset på båten är 500tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en båt tidigare (70-talare) där kölen satt med en sula utanför skrovet. Hittade ett par sprickor diagonalt ut från hörnen förut från kölen. Slipade ner detta tills sprickan försvann uch det var uteslutande spackel jag fick slipa ner.

 

Runt kölen var det uppspacklat för att jämna till skarven mellan köl och skrov. Har ingen aning om det är så i ditt fall men i alla fall en tanke.

 

Ta fram slipmaskinen och slipa helt enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant kan vara att man tillsammans med säljaren slipar upp sprickan och kollar hur det ser ut. INNAN man skriver några papper. Det är nog lämpligt att ta dit en besiktningsman som både tittar på sprickan och mäter fukten. Detta är ju bra för säljaren även om inte du köper. 

Ska man skriva in det i kontraktet så blir det flera klausuler som kräver en (dyr) advokat.

Vill man ha något på papper så skriver man något i stil med att "köparen har rätt att fram till en viss datum köpa båten för XXX kronor". Så gör man om ju om man tex inte har klart med lånen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om 500 är ett bra pris eller inte kan ingen av oss avgöra här!

Eftersom vi tex inte vet vad det är för båt eller hur djupt in i skrovet skadan går.

 

- Om du hoppas att det "bara" är en spricka i spackel eller ytskickt, så råder jag dig att ta reda på det innan du köper. För begärda priser brukar basera sig på "felfri båt" och det är trots allt, rätt mycket pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska väl akta sig för att dra för stora slutsatser från bilderna. Har du kollat hur det ser ut vid skotten inne i båten? Det kan ju också ge någon ledtråd om båten gått på grund hårt. 

 

En annan fråga är om båtens skrov är byggd i sandwich eller enkellaminat. Fuktinträngning i balsasandwich är inte lätt att laga. Är båtens undervattenskropp delvis byggd i sandwich skulle jag använda mig av en besiktningsman alla gånger.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Maxi 1000 som har skrov i enkellaminat.

När jag tittade runt skott och kölinfästningar inne i båten kunde jag inte se några skador.

Jag tror det börja luta åt att anlita en besiktningsman och/eller tillsammans med säljaren slipa upp och utreda omfattningen av sprickan.

 

Någon som har tips på hur man anlitar en besiktningsman?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tänkte följa upp eftersom jag köpte båten.

 

Förra ägaren hade lagat sprickan och allt såg bra ut vid sjösättning.

Seglade hela sommaren utan problem, fridök och kollade, inga problem

syndes.

Som final tog vi en runda till Gdansk (170 NM enkel resa).

På vägen dit var det lugnt, 12 m/s halvvind men på hemvägen fick vi 17

m/s bidevind och de vågor som det innebär.

Blev en stampig segling, men som en tidigare Maxi 77-seglare så är man

van.  Efter 30 timmar i grov sjö var vi hemma igen.  Helgen efter var

jag nyfiken på hur lagningen såg ut.  Dök ner och fann att det såg bra

ut, förutom att bottenfärgen saknades på lagningen.

Vid torrläggning sandpapprade jag hela ytan och fann inga skador.

Pratat med några Maxi 999 ägare som också haft liknande sprickor.

Dom påstår att skroven inte plastas ihop helt på undersidan utan har

en mjukare fog där.

Då kan det hända att Epoxy-behandlingen får sprickor, enligt dom bara

att sandpappra och lägga på ny Expxy.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...