bhemac 2 859 Postad 8 Januari , 2015 "Någon strömrusning får man inte när motorn startas med last." Då drar den ju som mest!!?? mvh Inte precis i startögonblicket utan allteftersom den börjar ta i då stiger strömmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Januari , 2015 Jag gissar att det är motorns rusning som avses. Seriemotor utan last kan varva sönder även om jag aldrig lyckats. Har nog gjort för få försök. Med fyrdubbla effekten som det blir med dubbla spänningen skulle jag nog lyckas om den får gå som en fläkt. Dvs utan nämvärd last. Seriemotor utan last kan varva ihjäl sig, men det är en helt annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Januari , 2015 Tycker det är fel att säga att motorn till en bogpropeller går utan last. Den lastas ju med den energi som åtgår för att flytta vattnet genom trumman. Kan naturligtvis inte jämföras med den last en startmotor har, men tror det är rätt stor skillnad på att köra propellern i vatten eller luft. Nej den går inte alls utan last men den startas utan last till skillnad mot startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Januari , 2015 När en likströmsmotor startar är strömförbrukningen extremt stor, den kan vara fem gånger så stor som den nominella förbrukningen. Men det är kortvarigt, typ millisekunder. Har man då en strömkälla vars spänning sjunker så minskas strömmen avsevärt vilket då även minskar slitaget på kontakter, kol mm. För stora strömmar kan svetsa kontakterna vilket oftast leder till att motorn brinner upp. Är batteriet inte så stort så kommer det att begränsa strömmen genom att spänningen sjunker, det är så det tex fungerar i en bil. Skillnaden är att bogpropellern startas gång på gång och för varje gång värms kontakter mm. Ett annat sätt att begränsa startströmmen är att underdimensionera kablarna. Tillverkarna rekommenderar en viss maximal storlek på batterierna av någon anledning och det är nog inte bara för att djävlas med konsumenten. Ett underhållsfritt batteri på 100Ah kostar typ 1300kr. På sikt är det nog en mycket god investering. Moderna bilar brukar stanna och starta motorn automatiskt vid t.ex. trafikljus eller bilkö istället för att gå på tomgång, vilket i så fall borde bränna starmotorerna. Jag skulle vilja köra på 200Ah batteri som är max för bogpropellern då jag har en tung båt (17ton) och vill ha så bra snurr på propellern som möjligt. Ska jag köpa 2x100Ah batteri samt ordna separat laddning till dessa blir det en rätt dyr historia. Underdimensionerar jag kablarna så begränsar ju det inte bara startströmmen utan effekten totalt. Ja en del bilar stoppar och startar vid behov. Men det är inte gång på gång med några sekunders mellanrum. -- Räkna på hur länge ett 100Ah batteri räcker. Det är nog svårt att köra sluta på om man inte ska vrida runt båten varv efter varv. Dessutom går det ju att komplettera med ett batteri i framtiden om karusellbehovet finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 8 Januari , 2015 (redigerade) När en likströmsmotor startar är strömförbrukningen extremt stor, den kan vara fem gånger så stor som den nominella förbrukningen. Men det är kortvarigt, typ millisekunder. Har man då en strömkälla vars spänning sjunker så minskas strömmen avsevärt vilket då även minskar slitaget på kontakter, kol mm. För stora strömmar kan svetsa kontakterna vilket oftast leder till att motorn brinner upp. Är batteriet inte så stort så kommer det att begränsa strömmen genom att spänningen sjunker, det är så det tex fungerar i en bil. Skillnaden är att bogpropellern startas gång på gång och för varje gång värms kontakter mm. Ett annat sätt att begränsa startströmmen är att underdimensionera kablarna. Tillverkarna rekommenderar en viss maximal storlek på batterierna av någon anledning och det är nog inte bara för att djävlas med konsumenten. Ett underhållsfritt batteri på 100Ah kostar typ 1300kr. På sikt är det nog en mycket god investering. Moderna bilar brukar stanna och starta motorn automatiskt vid t.ex. trafikljus eller bilkö istället för att gå på tomgång, vilket i så fall borde bränna starmotorerna. Jag skulle vilja köra på 200Ah batteri som är max för bogpropellern då jag har en tung båt (17ton) och vill ha så bra snurr på propellern som möjligt. Ska jag köpa 2x100Ah batteri samt ordna separat laddning till dessa blir det en rätt dyr historia. Underdimensionerar jag kablarna så begränsar ju det inte bara startströmmen utan effekten totalt. Ja en del bilar stoppar och startar vid behov. Men det är inte gång på gång med några sekunders mellanrum. Jo, det är tyvärr så en vardagsmorgon i Stockholm. -- Räkna på hur länge ett 100Ah batteri räcker. Det är nog svårt att köra sluta på om man inte ska vrida runt båten varv efter varv. Dessutom går det ju att komplettera med ett batteri i framtiden om karusellbehovet finns. Det är inte max driftstid jag är orolig över (det skulle i så fall räcka med ett 30Ah batteri) utan effekten om batteriet är i underkant eller kablarna är underdimensionerade. Vill jag åka karusell går jag på Gröna Lund. Redigerad 8 Januari , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Januari , 2015 Det är nog så att man måste prova praktiskt för att se om vispen får tillräckligt med pulver. -- Träffade en Toyota-kille på lunch som sa att de byter fler startmotorer på de som stänger av vid tomgång. Konstigt att man inte har elektronik som begränsar startströmmarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 8 Januari , 2015 (redigerade) Det är nog så att man måste prova praktiskt för att se om vispen får tillräckligt med pulver. -- Träffade en Toyota-kille på lunch som sa att de byter fler startmotorer på de som stänger av vid tomgång. Konstigt att man inte har elektronik som begränsar startströmmarna? Då skulle man ju sälja färre startmotorer. Tror nog att motorn mår bäst av att få gå, är tveksam till om miljöeffekten är märkbar. Kommer dock aldrig att köpa en sån bil, skulle bli tokig av fördröjningen när jag trampade på gasen. Tror jag trots allt kopplar till ett av starbatterierna även om det innebär förlängning av redan långt kablage (6-8m). Jag får väl provvispa när båten är i sitt rätta element igen. Tack för alla synpunkter och ide'er! Redigerad 8 Januari , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 8 Januari , 2015 Sidospår men: Jag har och har haft bil med start/stopp teknik i ett antal år nu. Bara med manuell växellåda dock. De stänger av när man lägger ur växeln och släpper kopplingen... om ytterligare 21 andra parametrar också är uppfyllda. Som tex laddningsnivå i batteriet, motortemperatur, temperatur i kupén etc. etc. Det fungerar jättebra! När man trycker ner kopplingen för att köra iväg så har motorn alltid startat innan man hunnit få ner kopplingen hela vägen. Jag frågade en gång en insatt person hur korta stopp som egentligen sparade bränsle. Svaret var att man nog inte ska stoppa och starta motorn mer än 30ggr per minut... Lite överdrift kanske men slutsatsen är att varje stopp sparar bränsle eftersom den moderna motorstyrningen ser till att inget bränsle går förlorat vid start eller stopp. Start/stopp kräver givetvis annorlunda dimensionering av startmotor, elsystem etc. men även tex andra lager i motorn. (Eftersom oljetryck saknas vid start så skulle start/stopp teknik på en motor som inte har rätt (polymer-)lager snabbt slita ut lagren.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 8 Januari , 2015 "Någon strömrusning får man inte när motorn startas med last." Då drar den ju som mest!!?? mvh Inte precis i startögonblicket utan allteftersom den börjar ta i då stiger strömmen. Induktansen i motorn gör att det tar en liten stund för strömmen att nå sitt max, är det det du menar? induktansen är densamma med eller utan last så det hör inte hit.. Det är korrekt som jag skriver att motorn drar som mest ström vid start och en bogpropp med propellern i vattnet utgör en stor last. Om du har ytterligare invändningar får du visa mig ett diagram med ström som funktion av tid för denna eller jämförbar applikation för att övertyga, annars kan det kvitta. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Januari , 2015 Induktansen i motorn gör att det tar en liten stund för strömmen att nå sitt max, är det det du menar? induktansen är densamma med eller utan last så det hör inte hit.. Det är korrekt som jag skriver att motorn drar som mest ström vid start och en bogpropp med propellern i vattnet utgör en stor last. Om du har ytterligare invändningar får du visa mig ett diagram med ström som funktion av tid för denna eller jämförbar applikation för att övertyga, annars kan det kvitta. mvh Induktansen ger upphov till en kraftig transient. Men en likströmsmotor har en väldigt låg resistans stillastående vilket gör att startströmmen blir stor. En startmotor har en väldigt tung last när den ska börja dra runt en motor. En bogpropp har nästan ingen last när den börjar rotera. Sen ökar lasten med kubiken på varvtalet. Men motorn försöker snabbt komma upp till sitt arbetsvarvtal och drar då mycket ström. Därför måste tex en centrifugalpump(shuntmotor) startas med ett pådrag som kantigt begränsar strömmen. Men en baxmaskin(seriemotor) kan inte kräver lika stor begränsning av strömmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 9 Januari , 2015 Det verkar som du, trots dina tirader och dimridåer på känt internet-forum-expert-maner, till slut håller med om att motorn drar mest ström vid start. Så bra då. PS. Induktansen ger inte upphov till någon transient. Faktiskt helt tvärtom, jag är ledsen... Att du i meningen efter negerar det med ett "men" gör det hela ännu mer konstigt. Induktansen och resistansen är inte relaterade utan är separata storheter. Korrekt dock att den ringa resistansen ger upphov till en stor ström, men det är mellanstadiefysik som du inte behöver upplysa mig om. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Januari , 2015 Jag förstår nu Behemacs syn på motorn vid start. Kort startpik för att bygga upp stora magnetfält. Dock lätt last under några millisekunder som sen stegras tills fullt varvtal uppnåtts. Bra jämförelse med startmotor som tvärtom har största lasten med den stillastående svängmassan samtigt med att magnetfältet ska byggas upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 9 Januari , 2015 Vad gulliga ni är när ni kliar varandra på ryggen.... mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Januari , 2015 Nu har "moderna" motorer permanentmagnet i "fältet". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Januari , 2015 Nu har "moderna" motorer permanentmagnet i "fältet". Japp, men inte i bogproppar va? Borstlösa motorer med permanetmagnet är annars något riktigt bra även om de i egentlig mening inte är DC motorer eftersom de kräver elektronik för att skapa ett roterande magnetfält. Men de kan startas mjukt och kontrollerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser