bhemac 2 859 Postad 7 Januari , 2015 magnet på en pinne? mvh Typ en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Magnetverktyg-191564/ brukar rädda mig när jag fumlat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Januari , 2015 En kamera på sladd med usb anslutning till en pc går ner i hålet. Sk endoscope. Sök på ebay. En hundring inkl frakt. De har lyse som kan regleras och man kan se riktigt bra på pcskärmen. Bra att ha i verktygslådan även hemma. http://m.ebay.com/itm/151407898459?nav=SEARCH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 9 Januari , 2015 Jag råkade ut för en del småfel på MD11'an som jag tyckte var värda att renovera eller fixa, men när problemet blev exakt det du redovisar så gav jag upp. Kyllimpan hade rostat sönder mellan kanalerna vilket gjorde att det rann in vatten i ena cylindern som i sin tur krävde att jag vid start fick vrida svänghjulet för hand och tömma vattnet innan start (trögt). Avgasröken var vit som ånga och i slutet av säsongen även dieselblandad. När jag till slut moterade ur motorn var det ingen vacker syn när jag tittade in i hålet där s-drevet suttit. Vattenblandad omjegegga med diverse metallbitar och flisor. Ett under att motorn fortfarande gick att starta efter 33 sjövattenkylda år 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PingePolar 1 Postad 12 Februari , 2015 Hej! Tack för alla svar! Var till bymeken med toppen och han fick använda lilla släggan för att få bort den kärvande ventilen... Kollade lite priser för att få igång motorn igen och bestämde mig för att skaffa ny. Jag har tänkt att ha båten ett bra tag och tror att jag tjänar på det över tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 12 Februari , 2015 Tack för återkoppling och resultatredovisning så att vi lär oss något i slutändan! /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Februari , 2015 tycker åxå det verkar ologiskt med "vätska går ej att komprimera" teorin. Om toppen skulle vara tät och nedtryckningsbar och cyllen full med vatten så skulle toppen inte gå att trycka nedåt. Om kolven är påväg upp innan ventilen är öppen och cyllen är full med vatten så skulle det bli tvärstopp. även i det "tvärstoppade läget" så finns det ju, väl ingenting logiskt sett, som gör att vatten trycket skulle tvinga ventilen i stängt läge. Den tar ju inte mer plats i cylindern än det som fysiskt befinner sig i cylindern. Har den hunnit börja öppna så borde det ju spruta ut vatten via utblåset. om det är insugsventilen och cyllen varit full med vatten så borde det definitivt blivit tvärstopp. Så det borde vara ventilen som kärvat. Kanske, rent hypotetiskt, om tryckaren kärvat fast så, inte troligt men teoretiskt, kan kolven mosat till ventilen via vipparmen krökt stötstången... inte jättelogiskt eller troligt men inte helt omöjligt. Kolla vilka delar som rör lätt när du gjort rent och oljat in lite. Om ventiltallriken rostat fast så tol ju det rätt mycket dragkraft innan det släpper sen går det ju såklart lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Februari , 2015 Aha... hade nog bara sett typ del1. i dialogen. Det var mao en ventil som satt fast. Kleta hylomar på toppackningen så kan den hålla bättre just med tanke på att båtmotorer står 6 mån om året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Februari , 2015 Hej! Tack för alla svar! Var till bymeken med toppen och han fick använda lilla släggan för att få bort den kärvande ventilen... Kollade lite priser för att få igång motorn igen och bestämde mig för att skaffa ny. Jag har tänkt att ha båten ett bra tag och tror att jag tjänar på det över tid. Bra beslut,! Enligt dina bilder så är din maskin förbrukad, Varesig det beror på en fastnad ventil, eller vatteninträngning. Kanske tillockmed så att det är vattnet som fått ventilen att fastna. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser