Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
PingePolar

Varför kröktes stötstången? VP MD2B

Rekommendera Poster

En kamera på sladd med usb anslutning till en pc går ner i hålet. Sk endoscope. Sök på ebay. En hundring inkl frakt. De har lyse som kan regleras och man kan se riktigt bra på pcskärmen. Bra att ha i verktygslådan även hemma.

 

 

http://m.ebay.com/itm/151407898459?nav=SEARCH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för en del småfel på MD11'an som jag tyckte var värda att renovera eller fixa, men när problemet blev exakt det du redovisar så gav jag upp. Kyllimpan hade rostat sönder mellan kanalerna vilket gjorde att det rann in vatten i ena cylindern som i sin tur krävde att jag vid start fick vrida svänghjulet för hand och tömma vattnet innan start (trögt). Avgasröken var vit som ånga och i slutet av säsongen även dieselblandad. När jag till slut moterade ur motorn var det ingen vacker syn när jag tittade in i hålet där s-drevet suttit. Vattenblandad omjegegga med diverse metallbitar och flisor. Ett under att motorn fortfarande gick att starta efter 33 sjövattenkylda år

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar! 

Var till bymeken med toppen och han fick använda lilla släggan för att få bort den kärvande ventilen...

Kollade lite priser för att få igång motorn igen och bestämde mig för att skaffa ny. Jag har tänkt att ha båten ett bra tag och tror att jag tjänar på det över tid.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkoppling och resultatredovisning så att vi lär oss något i slutändan!

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker åxå det verkar ologiskt med "vätska går ej att komprimera" teorin.

Om toppen skulle vara tät och nedtryckningsbar och cyllen full med vatten så skulle toppen inte gå att trycka nedåt.

Om kolven är påväg upp innan ventilen är öppen och cyllen är full med vatten så skulle det bli tvärstopp.

även i det "tvärstoppade läget" så finns det ju, väl ingenting logiskt sett, som gör att vatten trycket skulle tvinga ventilen i stängt läge. Den tar ju inte mer plats i cylindern än det som fysiskt befinner sig i cylindern.

Har den hunnit börja öppna så borde det ju spruta ut vatten via utblåset.

om det är insugsventilen och cyllen varit full med vatten så borde det definitivt blivit tvärstopp.

 

Så det borde vara ventilen som kärvat. Kanske, rent hypotetiskt, om tryckaren kärvat fast så, inte troligt men teoretiskt, kan kolven mosat till ventilen via vipparmen krökt stötstången... inte jättelogiskt eller troligt men inte helt omöjligt. Kolla vilka delar som rör lätt när du gjort rent och oljat in lite. Om ventiltallriken rostat fast så tol ju det rätt mycket dragkraft innan det släpper sen går det ju såklart lätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... hade nog bara sett typ del1. i dialogen. Det var mao en ventil som satt fast.

Kleta hylomar på toppackningen så kan den hålla bättre just med tanke på att båtmotorer står 6 mån om året.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar! 

Var till bymeken med toppen och han fick använda lilla släggan för att få bort den kärvande ventilen...

Kollade lite priser för att få igång motorn igen och bestämde mig för att skaffa ny. Jag har tänkt att ha båten ett bra tag och tror att jag tjänar på det över tid.

 

Bra beslut,!

Enligt dina bilder så är din maskin förbrukad, Varesig det beror på en fastnad ventil, eller vatteninträngning.

Kanske tillockmed så att det är vattnet som fått ventilen att fastna.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...